Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Hej!
Har köpt ett Forsgrens Timmerhus byggt i slutet av 1970 talet.
Det är krypgrund med en liten källardel med ingång utifrån.
Enligt den tekniska beskrivningen är utrymmet inte avsett för uppvärmning.
Klurar på vad som behöver göras för att hålla utrymmet frostfritt?
Kan det påverka klimatet i krypgrunden att värma källaren? Finns det något annat att tänka på?
Får tillträde först om några månader, så är nog svårt att svara på specifika frågor om konstruktionen.
Kan det påverka klimatet i krypgrunden att värma källaren? Finns det något annat att tänka på?
Får tillträde först om några månader, så är nog svårt att svara på specifika frågor om konstruktionen.
Ej avsedd för uppvärmning sygtar nog på att det är oisolerat skulle jag gissa.Samuel Hopstadius skrev:
Hej!
Med andra ord inte boyta, utan avsedd för förvaring av icke temperaturkänsliga och fuktkänsliga saker...
Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Aa precis,klaskarlsson skrev:
Det jag är ute efter är om utrymmet dessutom är olämpligt att isolera och värma upp på grund av att det skulle kunna påverka klimatet i krypgrunden.
Om du isolerar efter konstens alla regler och sen värmer upp är det nog helt okSamuel Hopstadius skrev:
Men problemet är väl att huset då från början inte är gjort för det, så det kan vara rätt mycket jobb att få det bra...
Att krypgrunden skulle ta skada om du isolerar trossbotten rätt och värmer upp tror jag inte..
Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Själva krypgrunden vill jag inte isolera, enbart förrådsdelen.klaskarlsson skrev:
Taket i förrådsdelen är redan isolerat i och med att det är boyta ovanför, så det som återstår är väggarna som är murade med lecablock av något slag.
Om du bara avser att hålla frostfritt så tycker jag du kan börja med att se till att ha välisolerade fönster och dörrar, det räcker säkert långt. Kostnaden för att värma för att få frostfritt behöver inte vara så hög när det bara är del av två väggar som är "riktiga" ytterväggar.
Vilka möjligheter har du att värma upp? Vad har huset för uppvärmningssystem?
Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Det är fjärrvärme i huset, så det är ett alternativ att installera ett vattenburet element även där.D Dublin skrev:Om du bara avser att hålla frostfritt så tycker jag du kan börja med att se till att ha välisolerade fönster och dörrar, det räcker säkert långt. Kostnaden för att värma för att få frostfritt behöver inte vara så hög när det bara är del av två väggar som är "riktiga" ytterväggar.
Alternativt ett elektriskt element.
Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Fick uppfattningen att det används för att förvara trädgårdsredskap bland annat.D Dublin skrev:
Jag är inne på att även kunna förvara till exempel färg och dahliaknölar där vintertid.
Renoverare
· Borlange
· 98 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dubbelisolera taklampa med 5 lamphållare
El -
Storlek på fläktkonvektor för 22 kvm isolerat garage i halland
Värme allmänt -
Isolera garage, hur behålla takhöjd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -