Hej!

Har köpt ett Forsgrens Timmerhus byggt i slutet av 1970 talet.

Det är krypgrund med en liten källardel med ingång utifrån.

Enligt den tekniska beskrivningen är utrymmet inte avsett för uppvärmning.

Klurar på vad som behöver göras för att hålla utrymmet frostfritt?
Kan det påverka klimatet i krypgrunden att värma källaren? Finns det något annat att tänka på?

Får tillträde först om några månader, så är nog svårt att svara på specifika frågor om konstruktionen.

• Byggbeskrivning av garage med detaljer om taklutning, materialval och källarförråd utan avsedd uppvärmning, från teknisk dokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av Forsgrens Timmerhus från 1978, visar husets fasad, sektioner och källare ink. ingång utifrån.
    Skapa konto
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Hej!

Har köpt ett Forsgrens Timmerhus byggt i slutet av 1970 talet.

Det är krypgrund med en liten källardel med ingång utifrån.

Enligt den tekniska beskrivningen är utrymmet inte avsett för uppvärmning.

Klurar på vad som behöver göras för att hålla utrymmet frostfritt?
Kan det påverka klimatet i krypgrunden att värma källaren? Finns det något annat att tänka på?

Får tillträde först om några månader, så är nog svårt att svara på specifika frågor om konstruktionen.
Ej avsedd för uppvärmning sygtar nog på att det är oisolerat skulle jag gissa.
Med andra ord inte boyta, utan avsedd för förvaring av icke temperaturkänsliga och fuktkänsliga saker...

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ej avsedd för uppvärmning sygtar nog på att det är oisolerat skulle jag gissa.
Med andra ord inte boyta, utan avsedd för förvaring av icke temperaturkänsliga och fuktkänsliga saker...
Aa precis,

Det jag är ute efter är om utrymmet dessutom är olämpligt att isolera och värma upp på grund av att det skulle kunna påverka klimatet i krypgrunden.

Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Aa precis,

Det jag är ute efter är om utrymmet dessutom är olämpligt att isolera och värma upp på grund av att det skulle kunna påverka klimatet i krypgrunden.
Om du isolerar efter konstens alla regler och sen värmer upp är det nog helt ok
Men problemet är väl att huset då från början inte är gjort för det, så det kan vara rätt mycket jobb att få det bra...

Att krypgrunden skulle ta skada om du isolerar trossbotten rätt och värmer upp tror jag inte..

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du isolerar efter konstens alla regler och sen värmer upp är det nog helt ok
Men problemet är väl att huset då från början inte är gjort för det, så det kan vara rätt mycket jobb att få det bra...

Att krypgrunden skulle ta skada om du isolerar trossbotten rätt och värmer upp tror jag inte..
Själva krypgrunden vill jag inte isolera, enbart förrådsdelen.

Taket i förrådsdelen är redan isolerat i och med att det är boyta ovanför, så det som återstår är väggarna som är murade med lecablock av något slag.

Om du bara avser att hålla frostfritt så tycker jag du kan börja med att se till att ha välisolerade fönster och dörrar, det räcker säkert långt. Kostnaden för att värma för att få frostfritt behöver inte vara så hög när det bara är del av två väggar som är "riktiga" ytterväggar.
Vilka möjligheter har du att värma upp? Vad har huset för uppvärmningssystem?

D Dublin skrev:
Om du bara avser att hålla frostfritt så tycker jag du kan börja med att se till att ha välisolerade fönster och dörrar, det räcker säkert långt. Kostnaden för att värma för att få frostfritt behöver inte vara så hög när det bara är del av två väggar som är "riktiga" ytterväggar.
Vilka möjligheter har du att värma upp? Vad har huset för uppvärmningssystem?
Det är fjärrvärme i huset, så det är ett alternativ att installera ett vattenburet element även där.

Alternativt ett elektriskt element.

Vad har du tänkt använda utrymmet till / vad används det till idag? Ett källarutrymme som dessutom tillåts bli så kallt kan säkerligen bli fuktigt och det kan ju begränsa användbarheten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vad har du tänkt använda utrymmet till / vad används det till idag? Ett källarutrymme som dessutom tillåts bli så kallt kan säkerligen bli fuktigt och det kan ju begränsa användbarheten.
Fick uppfattningen att det används för att förvara trädgårdsredskap bland annat.

Jag är inne på att även kunna förvara till exempel färg och dahliaknölar där vintertid.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Uppdaterar med en bild från insidan

• Vägg av betongblock med ett träfönster och träpaneltak, blå presenning och trädgren på insidan av rummet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.