1 046 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Isolera mellanbjälklag
Jag har ett timrad attefallshus (prefab) som håller på att färdigställas. Ovanför de två små sovrummen finns ett loft där det ligger ett tunt furugolv. Det finns i dagsläget ingen isolering mellan loftet och sovrummen vilket gör att man ju hör precis allt däremellan.
Nu funderar jag på att slänga upp lite isolering i mellanbjälklaget. Lättast möjliga konstruktion. Alltså: golv, isolering, innertak, inget knussel. Frågan är om man kan göra så? Har förstått att det bör vara luftspalt även i innertaket. Men är det skadligt att inte ha det?
Vill tillägga att det rör sig om en sommarstuga.
Nu funderar jag på att slänga upp lite isolering i mellanbjälklaget. Lättast möjliga konstruktion. Alltså: golv, isolering, innertak, inget knussel. Frågan är om man kan göra så? Har förstått att det bör vara luftspalt även i innertaket. Men är det skadligt att inte ha det?
Luftspalt i innertaket har jag inte sett.S Saran_ skrev:Jag har ett timrad attefallshus (prefab) som håller på att färdigställas. Ovanför de två små sovrummen finns ett loft där det ligger ett tunt furugolv. Det finns i dagsläget ingen isolering mellan loftet och sovrummen vilket gör att man ju hör precis allt däremellan.
Jag skulle satt vanliga isolerskivor och sedan innertak. Ev ngn papp under isoleringen, beroende på vilket innertak du väljer/om det kan bli springor.
Här ser du hur träguiden rekommenderar konstruktionen - ingen luftspalt i mellanbjälklaget.
https://www.traguiden.se/konstrukti...,Ångspärr/ångbroms: åldersbeständig plastfilm.
klaskarlsson skrev:Luftspalt i innertaket har jag inte sett.
Jag skulle satt vanliga isolerskivor och sedan innertak. Ev ngn papp under isoleringen, beroende på vilket innertak du väljer/om det kan bli springor.
Här ser du hur träguiden rekommenderar konstruktionen - ingen luftspalt i mellanbjälklaget.
[länk] skivor av mineralull eller,Ångspärr/ångbroms: åldersbeständig plastfilm.
Tack snälla!
Liknande trådar
-
Isolera mellanbjälklag vid renovering, vill uppnå lägre isolerhöjd
Isolering -
Hur isolera/täta mellanbjälklag mot yttervägg med minst åverkan?
Isolering -
Isolera ljud men inte värme? Mellanbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera med lecakulor i mellanbjälklag?
Isolering -
Ljudisolera mellanbjälklag, behöver tips!
Isolering