Hej, jag bygger ett uterum som jag har isolerat i golv, väggar och tak med Hunton träfiber. Dock så kommer det vara ganska stora ytor av gamla spröjsade fönster med enkelglas, så vi räknar inte med att värma upp uterummet när vi är där på vintern.
Väggen som nu är mellan uterummet och inomhus är en timrad vägg där vi har rivit bort den gamla ytterpanelen. Tanken är att regla 45 och sedan montera plyfa, gips och slutligen tapetsera.
Kan jag/bör jag fylla utrymmet mellan plyfa och timmerstomme med 45 mm Hunton träfiber? Är det för tunt för att vara värt besväret? Eller är det rentav dumt att isolera mellan uterum och inomhus?
Väggen som nu är mellan uterummet och inomhus är en timrad vägg där vi har rivit bort den gamla ytterpanelen. Tanken är att regla 45 och sedan montera plyfa, gips och slutligen tapetsera.
Kan jag/bör jag fylla utrymmet mellan plyfa och timmerstomme med 45 mm Hunton träfiber? Är det för tunt för att vara värt besväret? Eller är det rentav dumt att isolera mellan uterum och inomhus?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Här det isolerat på insidan av boningsdelen också?
Består bara väggen av timmer så gör 45mm träfiber ganska stor skillnad. Det motsvarar ca 8cm timmer i isolerfaktor. Så har du 6 tums timmer blir det över 50% mer isolering mot dagens tjocklek.
Består bara väggen av timmer så gör 45mm träfiber ganska stor skillnad. Det motsvarar ca 8cm timmer i isolerfaktor. Så har du 6 tums timmer blir det över 50% mer isolering mot dagens tjocklek.
U Utsliten och utdömd skrev:
intressant! Jag trodde du skulle skulle först att det enbart var timmer, men nu när jag har fått bort en del gammal mossa som man drevat fönstret med så ser det ut som att det nog kanske är tjocka plank och inte hela timmerstockar.U Utsliten och utdömd skrev:
update: det var solida stockar, det jag såg när jag tog bort drevningen var förstås en regel till för att fixera stockarna i sidled där de kapats för att ge plats åt fönstret.E Eriwet skrev:
snackade även med den lokala snickaren som höll med om att det var värt att isolera med 45 mm träfiber.