6 625 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Isolera med frigolit chips?
beror nog på det.. på en vind tex.. så kan det blåsa omkring efter som matrealet är så lätt.. = tjocklager på ett ställe och inget på något annat.. :-?
Sen så andas det heller inte.. = samma som Miniralull.
U-värdet borde väll vara ungefär likvärdigt vanlig miniralull.. Eller kanske sämmre.. då det blir mera små luft fickor...
Edit: En annan naktdel är ju att det brinner förståss.. och när det gör det så blir det en välldigt giftig rök.
Sen så andas det heller inte.. = samma som Miniralull.
U-värdet borde väll vara ungefär likvärdigt vanlig miniralull.. Eller kanske sämmre.. då det blir mera små luft fickor...
Edit: En annan naktdel är ju att det brinner förståss.. och när det gör det så blir det en välldigt giftig rök.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Isolering är knappast den stora kostnaden vid ett bygge. Jag tycker du skall hålla dig till ett etablerat byggsystem som t ex mineralull eller glasull. Hade frigolitchips varit bra hade det använts .
Drar upp den här frågan igen
Kompisen bygger ett garage som inte behöver vara superisolerat men ändå kunna hålla lite värme medans man är där och frigolit chips kan jag få tag i gratis så skilnaden mellan det och billig mineralull är fortfarande stor...
Finns det någon som provat? och har några erfarenheter?
//Niclas
Kompisen bygger ett garage som inte behöver vara superisolerat men ändå kunna hålla lite värme medans man är där och frigolit chips kan jag få tag i gratis så skilnaden mellan det och billig mineralull är fortfarande stor...
Finns det någon som provat? och har några erfarenheter?
//Niclas
Ett alternativ är att lägga en tunn rulle mineralull ovanpå frigolitchipsen så dämpar du luftrörelser i materialet och därmed en bättre isoleringsverkan.
Utan att egentligen veta så ...
Kan jag tänka mig att den stora nackdelen är hålrumen mellan chipsen, som medger rätt mycket luftrörelse i isoleringen. Detta fördärvar alltså isoleringsegenskaperna rätt ordentligt.
För att förstå hur viktigt det är med stillastående luft så är det så att lägre lambda-värde på glas eller stenull erhålls genom att den är mer komprimerad! (kompressionen är bara en av egenskaperna som tillsamman skapar en bra produkt, men är den lösare så blir det direkt sämre isolering).
Kan jag tänka mig att den stora nackdelen är hålrumen mellan chipsen, som medger rätt mycket luftrörelse i isoleringen. Detta fördärvar alltså isoleringsegenskaperna rätt ordentligt.
För att förstå hur viktigt det är med stillastående luft så är det så att lägre lambda-värde på glas eller stenull erhålls genom att den är mer komprimerad! (kompressionen är bara en av egenskaperna som tillsamman skapar en bra produkt, men är den lösare så blir det direkt sämre isolering).
Förbättrar antagligen, men löser ändå inte det grundläggande problem med luftrörelser inne i själva isoleringsmassan, luft som rör sig mellan den varma och kalla sidan.Fabian-Bom skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Om det inte behöver vara jättebra isolering och chipsen är gratis så är det väl ingenting att fundera på? Släng in det! Jag kan tänka mig att det är bra att packa till det en liten aning. Men inte för mycket - då blir isoleringen sämre igen om man pressar ihop det till ett "tätt" material. Och som sagt, se till att det inte blåser bort om du lägger det på ett vindsbjälklag.
Medlem
· Gävleborgs Län
· 84 inlägg
Har du testat att elda trä och plast?