9 816 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Isolera med cellplast / EPS eller ventilerat golv på oisolerad platta på mark
Hej
Ska återställa ett rum (på 30 kvm) som har haft vattenskada pga bristfällig dränering (stuprör rakt ner i marken invid huset som det var stopp i).
Plattan på mark är lagd 1970 (som en tillbyggnad till originalhuset från 1930) och är ojämn och 10-20 cm tjock samt kantförstyvad (30-40 cm tjock), oisolerad men vilar på ett lager av sand.
Grundmuren (som delvis ligger under mark) var i blåbetong och omöjlig att torka så den är utbytt mot en i lecablock (isolerblock), samt utvändigt isolerad med dubbla pordränskivor (10+10 cm).
Nu är dock allting torrt och klart för återbyggnad och det finns ca 15-20 cm bygghöjd att lägga på golvkonstruktionen som skall innehålla golvvärme.
Har hela tiden tänkt att jag skall isolera på plattan med EPS/XPS och därefter golvvärme slingor som läggs i ett lager flytspackel.
Nu får jag dock tvivel då det inte är en helt fuktsäker konstruktion (med möjlig fuktvandring mot ytterväggar, dock är ju dessa i leca och skall putsas på insidan, så borde ju lufta ut fukten?).
Borde jag lägga ventilerat golv istället? (Nivell, Granab,...?) Eller är det onödigt, vill helst undvika mekaniska delar (som låter och som kräver underhåll någon gång framöver)
Ska återställa ett rum (på 30 kvm) som har haft vattenskada pga bristfällig dränering (stuprör rakt ner i marken invid huset som det var stopp i).
Plattan på mark är lagd 1970 (som en tillbyggnad till originalhuset från 1930) och är ojämn och 10-20 cm tjock samt kantförstyvad (30-40 cm tjock), oisolerad men vilar på ett lager av sand.
Grundmuren (som delvis ligger under mark) var i blåbetong och omöjlig att torka så den är utbytt mot en i lecablock (isolerblock), samt utvändigt isolerad med dubbla pordränskivor (10+10 cm).
Nu är dock allting torrt och klart för återbyggnad och det finns ca 15-20 cm bygghöjd att lägga på golvkonstruktionen som skall innehålla golvvärme.
Har hela tiden tänkt att jag skall isolera på plattan med EPS/XPS och därefter golvvärme slingor som läggs i ett lager flytspackel.
Nu får jag dock tvivel då det inte är en helt fuktsäker konstruktion (med möjlig fuktvandring mot ytterväggar, dock är ju dessa i leca och skall putsas på insidan, så borde ju lufta ut fukten?).
Borde jag lägga ventilerat golv istället? (Nivell, Granab,...?) Eller är det onödigt, vill helst undvika mekaniska delar (som låter och som kräver underhåll någon gång framöver)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilerat golv är alltid att föredra i dessa konstruktioner men det räcker ju egentligen att lägga en platonmatta under din isolering så har du din luftspalt. Däremot bör man nog ha en fläkt för bäst effekt av systemet.
Plattan är snustorr i nuläget, vad nu det egentligen säger?
Men jag "chansar" med att lägga 15-20 cm Finja EPS Varm, den har ett lambda på 0,07.
Därefter golvvärme vattenburen i 17mm slang najat på armeringsnät som gjuts in i 5 cm flytspackel.
Sen försöker jag trycka in en termometer under plattan i samband med justeringar i "trapphuset".
Håller därefter koll på temperaturen under plattan i vinter och om jag värmer upp marken för mycket (> 17 grader) under plattan, så sätter jag in radiatorer till nästa vinter och drar ner golvvärmen på komfort.
Men jag "chansar" med att lägga 15-20 cm Finja EPS Varm, den har ett lambda på 0,07.
Därefter golvvärme vattenburen i 17mm slang najat på armeringsnät som gjuts in i 5 cm flytspackel.
Sen försöker jag trycka in en termometer under plattan i samband med justeringar i "trapphuset".
Håller därefter koll på temperaturen under plattan i vinter och om jag värmer upp marken för mycket (> 17 grader) under plattan, så sätter jag in radiatorer till nästa vinter och drar ner golvvärmen på komfort.
Vill du spara pengar tid och få en teknisk bättre lösning?
cellplast 10-15cm,
terramatta för att inte skb betongen skall hitta någon springa,
armeringsnät samt golvvärme i 10 cm skb betong.
finja fin flyt 262r eller liknande kan det ju gå ett antal säckar av för att få det perfekt.
uttorkningstiden blir den samma totalt sett räkna alltid 4 veckor för exempelvis trägolv och naturligtvis prov först.
cellplast 10-15cm,
terramatta för att inte skb betongen skall hitta någon springa,
armeringsnät samt golvvärme i 10 cm skb betong.
finja fin flyt 262r eller liknande kan det ju gå ett antal säckar av för att få det perfekt.
uttorkningstiden blir den samma totalt sett räkna alltid 4 veckor för exempelvis trägolv och naturligtvis prov först.
Jag stod inför ett liknande dilemma för 5 år sen. Efter att ha rivit ut det uppreglade golvet och väggarna gjöt jag en 12 cm kaka med eps-cement, 12mm golvvärmeslang fästes med skruvclips för elkabel sen ett 3 cm lager fiberförstärkt flytspackel. Där jag hade badrum la jag tätskikt i vinkeln mellan golv och vägg, under badkar och i dusch. La även flytande trägolv i ett rum där började jag med en diffusionstät plas mot flytspacklet, sedan grålumppapp och golv.
Ja, det låter som samma upplägg, det är klart här nu,K krillan skrev:Jag stod inför ett liknande dilemma för 5 år sen. Efter att ha rivit ut det uppreglade golvet och väggarna gjöt jag en 12 cm kaka med eps-cement, 12mm golvvärmeslang fästes med skruvclips för elkabel sen ett 3 cm lager fiberförstärkt flytspackel. Där jag hade badrum la jag tätskikt i vinkeln mellan golv och vägg, under badkar och i dusch. La även flytande trägolv i ett rum där började jag med en diffusionstät plas mot flytspacklet, sedan grålumppapp och golv.
blev 15-20 cm (ojämn platta) Finja EPS Varm (bästa isolervärdet jag kunde hitta?)
därefter armeringsnät med 17 mm golvvärmeslang
som gjöts in i 45 mm fiberförstärkt flytspackel.
Sen Kährs Tuplex underlag som funkar både som ångspärr och dämpning.
Därefter 17 mm parkettgolv.
Det blev helt OK, men med facit i hand borde jag ha använt lite mindre flyspackel, då jag tycker golvvärmen inte är så snabb som jag hoppats.
Alternativt skulle jag ha gjutit ännu mindre flytspackel och lagt golvvärmeslangen i spårade EPS-skivor och därefter parketten, det hade blivit bäst ur isolersynpunkt och värmeslangarna hade kommit närmare trägolvet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Golvvärme är generellt sett långsamt om man gjuter in det. Vill man ha hyffsat snabb reglering är det spårade skivor och plåtar som gäller
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Villa Varm har en, som jag ser det kanonbra golvkonstruktion:
https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
Det var nära att vi köpte från dem, när vi byggde för tio år sedan, men något kom emellan.
https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
Det var nära att vi köpte från dem, när vi byggde för tio år sedan, men något kom emellan.
Det blev nog ganska dyrt per kvm, vet inte exakt nu, men bara material, EPS och flytspackel drog iväg. Jag hade hantverkare som gjorde jobbet, för mig hade det varit stressigt, men har man lite vana fixar man det själv tror jag. 20 cm Finja EPS varm verkar dock räcka bra, har termometer under plattan, och den påverkas bara marginellt (+0.5-1 grad) av vintersäsongens 30-40 gradiga vattenslangar i flytspacklet.T träarne skrev: