Hej,

Har en sommarstuga som jag köpt och gjort om till permanentboende. Denna säsong har det dessvärre dykt upp fruktansvärt mycket råttor. Nu när kylan börjar närma sig är jag orolig att dom börjar söka sig in i värmen. Mitt hus står på plintar men har grävt runt huset och lagt lecablock med isolering så att de blir som en torpargrund, givetvis med ventilering.

Har uppmärksammat att råttorna har gjort grävt sig igenom mellan plattsättningen intill huset och ser så ut att tunneln pekar mot huset. Fick höra från en vän att lägga leca kulor under hela huset är både bra för isoleringen samt att dom inte kan riktigt skapa tunnlar då leca kulorna bara fyller igen deras försök.

Har stor gatsten runt halva huset, funderade på att ta isär de och gjuta de i betong för att skydda mig ytterliggare. Är det någon som vet om de är en skröna att man ska lägga krossat glas i betongen för att motverka råttorna att gräva igenom de?

Jag är öppen för förslag vad avser isolering av marken samt skapa skydda barrirär mot råttor. Två flugor i en smäll

Tackar så ödmjukt på förhand!

Allt gott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.