Jag behöver mura en kant på garageplattan för att få upp den kommande väggens underkant ca 10 cm. Jag planerar att göra detta med ett varv lecablock.
garageplattan är gjuten i cellplast L-element med mineritskiva på utsidan.

Är det vettigt att jag murar kanten 50 mm innanför plattans kant och sedan limmar eller på annat sätt fäster 45mm cellplast plus minerit på utsidan? Tanken är att isolera och få ett enhetligt utseende.

En farhåga jag har är att syllens stödyta hamnar för långt in från kanten... Jag kanske bör begränsa mig till 25mm cellplast, ungefär som ovankanten på L-elementen?

Tacksam för råd,

/Magnus

Dina L-element består 100mm cellplast med mineritskiva utanför. Det finns i-element som kanske skulle passa att sätta utanpå dina lecablock. Din syll måste komma in från kanten för längst ut har du bara cellplast.

Ja ett I-element är principen jag tänker mig, men 100 mm blir alldelens för tjockt! Då skulle stor del av syllen precis som du säger bara ligga på frigolit.

Jag har kanske i princip besvarat min egen fråga... Om jag lägger lecablocken 30 mm in från plattans kant så blir det jäms med frigolitkanten i L-stöden! (de har 100 mm isolering, men fasningen högst upp lämnar ca 30 mm)
30 mm cellplast är ju bättre än ingenting...

Ja men du kan ställa dom 100mm in då du då ställer syllen på betongen och inte på cellplasten. Den är ju bara fasad i toppen längre ner är ju cellplasten 100mm som du säger. alltså har du ingen betong dom första 100mm från kanten.

Jag förstår hur du menar. Men om syllen skulle vila på ett lecablock 100 mm från grundens kant, och panelen ska gå utanför grunden måste ju väggen göras väldigt tjock. I mitt fall blir den ca 200 mm inklusive lockpanel och luftspalt. ca 120 mm kommer att ligga på plattan, resten sticka utanför.

Fasen i L-elementet finns väl där för att syllen ska kunna ligga närmare kanten än 100 mm?

Redigerat:
Hejsan!

Jag väcker liv i denna gamla tråden för jag har exakt samma fundering.

info om bygget:

Garage 9m brett o 9,9m långt. ovanvåning på garaget
jag kommer ha en kantbalk som är 200mm hög och 400mm bred. kommer sätta ett varv med leca runt om för vattenskydd inne i garaget.
kommer gjuta med L-elemement

min tanke är att dra in lecan ca 45-50mm från kanten för att dels hamna närmre centrum på kantbalk (ett tvärsnitt visar ändå en kraftig förskjutning av syll kontra kantbalk. planen är att ha stående 145:surprised:r eller 170:surprised:r.
utanpå trästommen kommer sedan liggande 45:surprised:r, vindväv, gles alt strö, sen träpanel.

den utanpåliggande 45:an skulle jag på lecan vilja ersätta med cellplast, ca 50mm + mineritskiva eller dylikt. detta är inte så mycket för utseendet, utan för att lecan har så värdelös isoleringsförmåga.

garaget kommer vara uppvärmt till kanske 8-10 grader.

är det något som gjort enligt beskrivning ovan? jag vet att det pratats mycket om det dåliga isolervärdet i nedersta leca-varvet, så därför tänker jag mig att något gjort någon slags utvändig isolering?

hur gjorde TS förresten?

Med vänlig hälsning Henke

för att förtydliga slängde jag ihop en bild i datorn:
översta lagret från vänster till höger:

stående panel (ej ritad)
23x48 strö
45x45 liggande
45x145 syll
45x45 liggande
12mm OSB
13mm gips nerdragen framför leca

andra lagret, från v till h
5mm fibercement pålimmad på 50mm cellplast
19x19cm leca

undre lagret:

L-stöd, h =300
vot/kantbalk: h=200, B = 400.

som synes ligger konstruktionen långt ifrån centrum kantbalk men detta är väl en allmänt vedertagen metod, t.o.m. utan indragen syll?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.