Hej!

Vi gjorde en dum miss när vi byggde vårt nya hus! Vi har inte isolerat innerväggarna! Vad skulle det bara bra för, tänkte vi särskilt som man kunde spara lite pengar!

Men, med facit i hand var det ju inte så klyftigt! Nu är det rätt lyhört mellan rummen! Särskilt mellan vårt och dotterns sovrum!

Är jag tvungen att ta ned gipsskivorna på ena sidan väggen för att kunna isolera? Eller finns det andra smartare sätt?

Jag har en kompis som i sin tur hade hört att man kunde göra mindre hål mellan reglarna och spruta in isolerande mtrl! Kan det stämma? Någon som vet ngt om detta?

Sent from my iPhone using Byggahus Forum app

AXS
Tror inte detta isolerar mot ljud så bra, ser lite lökigt ut! Men tack för tipset!

Har du inte kortlingar i väggarna borde det fungera att ta upp hål mellan varje regel å spruta in isolering.

limma upp gipsskivor på dom bef. kan funka, breda strängar med monteringslim
fast då är det kanske lika enkelt att riva och isolera riktigt...

Går det att sprätta lister så kan ni kanske täta ev. hål mellan rummen?

gör hål uppe o fyll med sågspån!

daugaard skrev:
gör hål uppe o fyll med sågspån!
Detta är det jag är mest inne på, men istället för sågspån, tänkte jag lösull! Det har jag på vinden!

Någon som vet om man kan få tag i handeln eller måste man anlita någon? I så fall försvinner ju hela vinsten och poängen!

P Sandinge skrev:
Detta är det jag är mest inne på, men istället för sågspån, tänkte jag lösull! Det har jag på vinden!

Någon som vet om man kan få tag i handeln eller måste man anlita någon? I så fall försvinner ju hela vinsten och poängen!

Det finns att köpa på en riktig bygghandel och dom hyr även ut en spruta för några hundringar per dag. Se även till att mjuk foga mella gips och golv/tak då det viktigaste för att få bra ljudreducering är en lufttät konstruktion. Sedan är det som någon annan skrivit bra att sätta upp ett lager gips till på båda sidor av väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.