Hej!
För 2 år sedan glasade/byggde jag in gavelbalkongen på mitt hus då den aldrig användes och tänkte att en skulle kunna nyttjas bättre om den blev inbyggd och isolerad. Byggde upp vägg och glasade in den, rev klädselbrädor och golv. Golvet isolerades med cellplast och sedan på med golvspånskivor. Sedan gick projektet i stå och inget mer har hänt sedan dess. Dels försvann tid för projektet men sedan brast kunskapen om hur jag skulle gå vidare.

Nu är dock tid tillgänglig igen så då tänkte jag försöka sudda ut kunskapsbristen genom hjälp från detta eminenta forum som bistått med kunskap så många gånger tidigare.

Tanken med att glasa in balkongen var att få ett utrymme som inte går under minusgrader och skulle kunna fungera som en övervintringsplats för växter men även delvis kunna användas för övrig varmförvaring ( med utsikt) =)

Jag har inte ändrat något i själva konstruktionen på gaveln utan bara brädat in och gjort ett regelverk där fönstren är monterade. Dock när det kommer till frågan om isolering så blir jag osäker på hur man gör.
Fasadens brädor är fastsatta direkt i regelverket på gaveln och därför finns inget utrymme för luftspalt mellan fasad och isolering. Så frågan är;

* Är det vanskligt att sätta vindpapp i direkt mot fasadbrädorna därefter cellplast, ångspärr och sedan klä med plyfa? dvs ingen luftspallt?

Här kommer bilder också... =)

• Nytt fönsterparti installerat i trävägg, taget nattetid med synlig inomhusbelysning genom fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster och träväggar med synlig ångspärr i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nån som har input i att isolera utan luftspalt?
Kan man kanske få till en luftspalt genom att sätta tunnare cellplast och lämna ett utrymme ytterst mot fasaden och där göra nåt ventilationshål utåt och sedan genom alla reglar så att varje "kasset" blir någorlunda luftad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.