Håller på skissa upp en stuga som ska vara isolerad. Vill ha den så bred som möjligt inomhus. Därför tänkte jag att först isolerar jag mellan reglarna och sen så lägger jag på nästa lager på utsidan. Men kommer det dra mycket kallt då eftersom det blir trä rakt igenom allra längst ner ?
Verkar vara vanligt att man lägger på en 45a på insidan men då tappar jag nästan 10cm.

Exempel isolering utsida:
Illustration av isolering i en stugvägg med markerad köldbrygga och etiketter för väggisolering, både inuti och utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel insida:
3D-skiss av stugas isoleringslösning med etiketter för vägg- och golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår tyvärr inte problemet!
Varför blir det ingen köldbygga i bild 2?
Om du vill ha stugan "bredare" så bygg den bredare är väl den naturliga lösningen?

Jag skulle kanske fattat bättre om det var en "vanlig" sektionsritning.
Hur stor skall stugan vara förresten?

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Sätt en skiva isolering på utsidan av golvbjälken också så slipper du köldbryggan.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Varför drar du inte ned spikregeln (45iso) till nederkanten på bjälklaget? Hur ska fasaden se ut......du kan inte lämna bjälklaget blottlagt.

Isoleringen på utsidan ger mindre köldbrygga som du ritat den. Men anledningen till att ha isoleringen på insidan är att man då kan ha ett installationsskikt för i huvudsak el innanför den åldringsbeständiga plasten (om du väljer att ha det).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.