Har för avsikt att riva en bärande vägg och istället montera en HEB-balk 180mm. Spännvidden blir 4800mm. En konstruktör har tittat på det och balken skall vara tillräcklig. Glömde dock fråga konstruktören om vad jag skall lägga balken på? Vill helst slippa mer balk eftersom den är dyr och tung. Kanske kan man montera balken på stående reglar? Balken i sig väger 380kg. Fyra takstolar kommer vila på den, takvinkeln är 27 grader och snözonen är 2.5.

Så fråga ett blir, kan man palla upp den med träreglar och hur grova bör dessa då vara?

Har förstått att balken måste isoleras mot kondens (brand behövs inte i villa). Tänkte göra det lätt för mig och köpa ventilationsisoleringsstrumpa och dra över balken, skulle det fungera?

Rött på ritningen är det som skall rivas och svart streck är balken som skall monteras.

Ps. På ritningen finns en murstock med. Denna finns ej kvar och kan därför inte fungera som stöd motsvarande.

Tacksam för svar från någon med kunskap i ämnet. :)
 
  • Balk i tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Om konstruktören dimensionerat balken och då gjort erforderliga beräkningar så bör han/hon kunna ta fram dimensioner på pelarna på ett kick. Lasterna är ju redan beräknade. Så mitt tips är att kolla med K.

Sedan förstår jag inte alls varför balken ska isoleras mot kondens? Den ligger väl i ett varmt utrymme i sin helhet?

Sen kan jag inte låta bli att få en till fundering, och jag menar inte att vara spydig, men: det ser ut att vara fackverkstakstolar på ditt hus, dessa är ju normalt fribärande mellan ytterväggarna - är väggen verkligen bärande?
 
Tycker också det låter överdrivet att isolera har aldrig varit med om att det varit ett problem.

Erfarenheten säger att 6´´6 (150x150) skulle vara en lämplig dim men jag är inte konstruktör
 
Då får jag ligga lågt med isoleringen ett tag då. Fokus flyttas nu till frågorna:

1) Är takstolarna självbärande? Bara svar från någon som verkligen vet.
Är dom det så faller fråga två, om inte önskas svar och förslag


2) Om balken skall agera stöttande eller istället hängstöd? Med andra ord skall jag montera den på vinden och låta takstolarna hänga i den eller skall jag låta baxa in den i huset??

OM jag skall ha den på vinden skall jag då välja limträ istället för stål, fördel / nackdel?

:x
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
"Fribärande fackverkskonstruktion" så om det är byggt enligt plan borde det vara lugnt, men det känns märkligt att konstruktören har föreslagit detta då, kanske han vet något som vi inte vet, har han besiktigat och sett något på vinden? eller är detta på bottenvåningen / källaren?

EDIT: ser att det verkar vara entréplanet, det känns som att du borde ta ett snack med konstruktören, om det är oklart hurvida den ska vara på vinden eller i bostadsutrymmena känns det som att många andra saker kan vara oklara...

/U
 
Konstruktören har bara kastat ett öga, snabbt räknat och föreslagit tjocklek på balken. Han har inte räknat eller satt sig in mer än så. Funderar på att låta någon få betalt för att göra det så jag kan skylla på någon när det skiter sig.

Ser också att det står självbärande men sedan står det även bärande innerväggar, det är det som förbryllar mig och gör mig osäker. Som du säger så är det entreplan och vinden är kall vind. Om balken skall vara inne eller ute är bara en smaksak.

Får kanske ta hit en konstruktör motsvarande....
 
Redigerat:
Ser takstolarna ut som på ritningen även i verkligheten? I så fall är de fribärande och du behöver ingen balk. Ligger däremot den aktuella väggen mitt under en knutpunkt i takstolen får man kanske fundera en extra gång. 7m spännvidd med W-takstol ska aldrig vara något problem med den takvinkeln. Jag tror du ska tolka texten i byggbeskrivningen som att den är generell för flera olika hustyper från tillverkaren men att några vertikalt bärande innerväggar inte förekommer i ditt fall.


Fråga din "konstruktör" om underramen i din takstol verkligen klarar att föra snölasten till den aktuella väggen när den inte ligger under en knutpunkt....


/Ingenjören
 
Tack för alla svar. Jag körde med hängslen och livrem och beställde en 6meter limträbalk 90X450. Den själv skall klara snölasten så nu är jag fan safe. Kanske kastar jag bort 3000kr men vågar inte chansa.

Skäll på mig ni som vill men jag hoppas bli nöjd med min fegislösning. :D

Ps. Kommer göra en hängande konstruktion som säkerhet och för att få ett snyggare innertak.

Se denna bild.
 
  • taket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.