12 565 läst · 6 svar
13k läst
6 svar
Isolera golvet underifrån?
Hej!
Har krypgrund på kåken med trossbotten
Min tanke är att tilllägsisolera underifrån med 50 cellplast då detta även funkar som fuktspärr.
Funkar det eller ska jag göra på något annat sätt?
Tänker inte bryta upp golvet.
///Alex
Har krypgrund på kåken med trossbotten
Min tanke är att tilllägsisolera underifrån med 50 cellplast då detta även funkar som fuktspärr.
Funkar det eller ska jag göra på något annat sätt?
Tänker inte bryta upp golvet.
///Alex
Tvivlar på att cellplasten blir så tät att den fungerar som fuktspärr. Dessutom hamnar ju fuktspärren på den kalla sidan vilket innebär kondens. Jag kommer troligen att isolera med vanlig glas/mineralull och därefter fasadskivor som också isolerar.
Vad had du för isolering i trossbotten nu?
Som fuktspärr lägger du istället plast på marken i krypgrunden.
Vad had du för isolering i trossbotten nu?
Som fuktspärr lägger du istället plast på marken i krypgrunden.
Cellplast fungerar inte som 100%-ig fuktspärr och det är ju inte meningen. Den tar däremot inte upp så mycket fukt som vanlig isolering gör, vilket kan vara bra under golvet. Cellplast är diffusionöppen. Du bör helst komplettera med plast på marken som Storkarp skriver.
Jag har just själv isolerat under en sommarstuga med 5 cm spontad cellplast.
Använde vanlig 3" spik och isoleringsplastbrickor för att hålla cellplasten på plats samt limmade sponten med pl600.
Smidigt och mycket skönare att jobba med än mineralullen och fasadskivor.
Enda nackdelen som jag ser det är att materialet är lättantänt.
Jag har just själv isolerat under en sommarstuga med 5 cm spontad cellplast.
Använde vanlig 3" spik och isoleringsplastbrickor för att hålla cellplasten på plats samt limmade sponten med pl600.
Smidigt och mycket skönare att jobba med än mineralullen och fasadskivor.
Enda nackdelen som jag ser det är att materialet är lättantänt.
hej
paroc har ju ett system de beskriver på sin hemsida för "proffs" där en isolerskiva fästs underifrån..
men när man går in som GDS så visas detta enkla alternativ inte.. undrar varför?
har också krypgrynd och intresserad av enkel isoliering underifrån.. stenullskiva med glasfiberväv på kanske?
paroc har ju ett system de beskriver på sin hemsida för "proffs" där en isolerskiva fästs underifrån..
men när man går in som GDS så visas detta enkla alternativ inte.. undrar varför?
har också krypgrynd och intresserad av enkel isoliering underifrån.. stenullskiva med glasfiberväv på kanske?
Liknande trådar
-
Risker med att isolera golvbjälklag underifrån?
Fritidshus -
(tilläggs)isolera burspråk underifrån?
Isolering -
Isolera kallvind underifrån
Isolering -
Nya idéer. Isolera källargolvet ovanpå plattan modell sjuttiotal
Grund & Markarbeten -
Isolera golvet på en villavagn underifrån
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus