Hej, bor i ett snart hundraårigt hus, i tegel med kanalväggar.
1/3 av källaren pannrum, tvättstuga mm.
Resten är krypgrund, och golven ovan krypgrunden är så eländigt kalla, har kollat youtube, och där ser det bara ut att att bara lägga isolering mellan bjälkarna, är det så enkelt? Ingen ångspärr eller liknande?
Mvh Svenne

S Svenneiskåne skrev:
Hej, bor i ett snart hundraårigt hus, i tegel med kanalväggar.
1/3 av källaren pannrum, tvättstuga mm.
Resten är krypgrund, och golven ovan krypgrunden är så eländigt kalla, har kollat youtube, och där ser det bara ut att att bara lägga isolering mellan bjälkarna, är det så enkelt? Ingen ångspärr eller liknande?
Mvh Svenne
I ett hundraårigt hus hade jag inte exprimenterad med ångspäär, möjligen ångbroms.
Men generellt är väl inte golven det känsligaste för fukttryck inifrån utan tak och väggar. Så kommer du åt ifrån krypgrunden så kan du isolera underifrån.

MEN, se dock till att hålla koll för du förändrar antagligen värme/fukt i grunden då - och är den inte gjord rätt så kan du få fuktproblem där. Så plast mot mark är naturligtvis något du skall kika på, men kanske även avfuktare, men iaf fuktmätare så du kan hålla koll skulle jag säga.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I ett hundraårigt hus hade jag inte exprimenterad med ångspäär, möjligen ångbroms.
Men generellt är väl inte golven det känsligaste för fukttryck inifrån utan tak och väggar. Så kommer du åt ifrån krypgrunden så kan du isolera underifrån.

MEN, se dock till att hålla koll för du förändrar antagligen värme/fukt i grunden då - och är den inte gjord rätt så kan du få fuktproblem där. Så plast mot mark är naturligtvis något du skall kika på, men kanske även avfuktare, men iaf fuktmätare så du kan hålla koll skulle jag säga.
Tack för svar, där är grus nu i krypgrunden, och den är väldigt torr, dammar som tusan när man kryper där

Det kan bero på värmeläckage från golvet. Om det isoleras mer så blir det kallare i grunden och därmed fuktigare så precis som Klas föreslog är det bra att införskaffa fuktövervakning. Med lite tur så behövs inga åtgärder, men om det blir för höga fuktnivåer så kan åtgärder sättas in innan det blir några nämnvärda fuktskador.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.