Skapar en ny tråd då det blev lite rörigt utan bild.

- Garaget är 39 kvm men det är bara två av väggarna som ska isoleras
- Invändigt har väggarna ytterpanel (samma som på utsidan)
- Väggarna har vindskydd
- Fönstren är 3-glas
- Värme ska tas från det intilliggande rummet genom ventilation och mindre FTX-aggregat
- Syftet med garaget är att parkera en bil och utrymme för gym
- Behöver inte vara varmare än ca 16 grader

Hur kan de två väggarna isoleras på ett enkelt och billigt sätt?

Jag behöver inte ha den bästa isolerande väggen, däremot behöver den som sagt vara billig, enkel att genomföra och hållbar.

Sektionsritning av byggnad, visar isolerade och oisolerade väggar, golv, tak, och värmesystemets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B ByggaByggahus skrev:
Skapar en ny tråd då det blev lite rörigt utan bild.

- Två väggar ska isoleras
- Invändigt har väggarna ytterpanel (samma som på utsidan)
- Väggarna har vindskydd
- Fönstren är 3-glas
- Värme ska tas från det intilliggande rummet genom ventilation och mindre FTX-aggregat
- Syftet med garaget är att parkera en bil och utrymme för gym
- Behöver inte vara varmare än ca 16 grader

Hur kan de två väggarna isoleras på ett enkelt och billigt sätt?

Jag behöver inte ha den bästa isolerande väggen, däremot behöver den som sagt vara billig, enkel att genomföra och hållbar.

[bild]
Ta ner panelen på insidan, bestäm om reglarna tjocklek räcker för isoleringen. Annars får du läkta på t.ex. en 45mm vinkelrätt mot reglarna.
Dit med panelen igen.
 
  • Gilla
ByggaByggahus
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ta ner panelen på insidan, bestäm om reglarna tjocklek räcker för isoleringen. Annars får du läkta på t.ex. en 45mm vinkelrätt mot reglarna.
Dit med panelen igen.
Vad för isolering ska jag köpa? Fixar jag det själv? Uppskattat pris?

Garaget är 39 kvm men som sagt, bara två väggar som ska isoleras.
 
B ByggaByggahus skrev:
Vad för isolering ska jag köpa? Fixar jag det själv? Uppskattat pris?

Garaget är 39 kvm men som sagt, bara två väggar som ska isoleras.
Isolera är väldigt enkelt. Det jobbiga blir att få ner panelen utan att den går sönder, mem det brukar gå bra om man lirar med en kofot.
Om du söker på isolera garage får du upp guider från flera fabrikat på isolering t.ex. denna från isover:https://www.isover.se/supporten-tipsar/isolera-garaget-det-ger-fler-mojligheter#1
 
T Tompafix skrev:
Isolera är väldigt enkelt. Det jobbiga blir att få ner panelen utan att den går sönder, mem det brukar gå bra om man lirar med en kofot.
Om du söker på isolera garage får du upp guider från flera fabrikat på isolering t.ex. denna från isover:[länk]
Ser lätt ut. Hur mycket isolering behövs tror du?
 
B ByggaByggahus skrev:
Ser lätt ut. Hur mycket isolering behövs tror du?
Minst 95, men har du djupare reglar. T.ex. 120 eller 145mm så fullisolera hela utrymmet
 
T Tompafix skrev:
Minst 95, men har du djupare reglar. T.ex. 120 eller 145mm så fullisolera hela utrymmet
T Tompafix skrev:
Minst 95, men har du djupare reglar. T.ex. 120 eller 145mm så fullisolera hela utrymmet
Och man kan inte bara ta bort översta panelen och fylla med lösull?
 
B ByggaByggahus skrev:
Och man kan inte bara ta bort översta panelen och fylla med lösull?
Det kan vara ett alternativ, om du inte har några tvärgående reglar i konstruktionen.
 
T Tompafix skrev:
Det kan vara ett alternativ, om du inte har några tvärgående reglar i konstruktionen.
och den kan ligga direkt mot panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.