hej alla glada.
har ett garage som var helt oisolerat när vi flyttade in.
det är betong platta och tak och väggar.
så nu till frågan tänkte börja isolera garaget nu så det
håller lite värme till vintern.
1: vad ska jag ha för reglar när jag ska börja med taket?
och vilken typ av skruv.
tror jag kommer att ha gipps i taket.
2: kan man ha utan på liggande kabel dragning? tänkte på
det elektriska till lampor och uttag?
3: just nu är det förberett för 100mm isolering i väggarna, hur reglar jag ut
väggen för att få ditt 200mm isol?
hoppas få svar på mina frågor, så man kan sätta igång så fort som möjligt!
har ett garage som var helt oisolerat när vi flyttade in.
det är betong platta och tak och väggar.
så nu till frågan tänkte börja isolera garaget nu så det
håller lite värme till vintern.
1: vad ska jag ha för reglar när jag ska börja med taket?
och vilken typ av skruv.
tror jag kommer att ha gipps i taket.
2: kan man ha utan på liggande kabel dragning? tänkte på
det elektriska till lampor och uttag?
3: just nu är det förberett för 100mm isolering i väggarna, hur reglar jag ut
väggen för att få ditt 200mm isol?
hoppas få svar på mina frågor, så man kan sätta igång så fort som möjligt!
Ska du sätta tak direkt mot underramen på takstolarna, som sitter med cc1200mm ?
Då klamrar du ev plast mot takstolarna, och sen sätter du glespanel, 28x70mm i antingen cc300, eller cc400 eller cc450, beroende på ifall du tänker använda 120cm eller 90cm bred gips.
cc300 är det "korrekta", och cc400 eller 450 är en snållösning som ändå kan duga i ett garage (jag skulle kunna tänka mig det själv.)
Glesen spikar du med 75mm trådspik eller skruvar med någon lämplig träskruv, 60-75mm lång. Jag skulle nog kört med spånskiveskruv som är rätt billigt. En skruv eller spik på varje ställe där gles passerar takstol, givetvis två vid ev skarvar av gles.
Att regla ur väggarna kan du göra på flera vis.
Korsregla med ett liggande regelverk av 45x45mm och sen en gång till, stående igen, denna gång. Ev plast sätts då lämpligen mellan dessa två regelverk, underlättar eldragning.
Man kan också skruva/spika fast 4 st klossar av 45x45, ca 20-25cm långa (ev förborra så den inte spricker. på bef reglar, en längst ner, en högst, och de två andra med jämna mellanrum där mellan. Sen sätter du en 45x45 regel ovanpå detta. Fördel, mindre trä i väggen mer bruten köldbrygga och därmed bättre värmeekonomi.
Du kan och regla upp ett helt nytt regelverk innanför, med syll, reglar och hammarband av 45x95, och då med förskjutna reglar jämfört med de reglar som nu sitter där. Fördel, brutna köldbryggor.
Sen kan du även sätta 45x95 rakt på befintliga reglar och skruva med väldigt långa skruv, eller (bättre) att förborra med 12mm borr (eller så grovt som behövs för att skruvskallen ska rymmas) , ca 5 cm djupt och skruva med 6x100mm, 3 st per regel.
Då klamrar du ev plast mot takstolarna, och sen sätter du glespanel, 28x70mm i antingen cc300, eller cc400 eller cc450, beroende på ifall du tänker använda 120cm eller 90cm bred gips.
cc300 är det "korrekta", och cc400 eller 450 är en snållösning som ändå kan duga i ett garage (jag skulle kunna tänka mig det själv.)
Glesen spikar du med 75mm trådspik eller skruvar med någon lämplig träskruv, 60-75mm lång. Jag skulle nog kört med spånskiveskruv som är rätt billigt. En skruv eller spik på varje ställe där gles passerar takstol, givetvis två vid ev skarvar av gles.
Att regla ur väggarna kan du göra på flera vis.
Korsregla med ett liggande regelverk av 45x45mm och sen en gång till, stående igen, denna gång. Ev plast sätts då lämpligen mellan dessa två regelverk, underlättar eldragning.
Man kan också skruva/spika fast 4 st klossar av 45x45, ca 20-25cm långa (ev förborra så den inte spricker. på bef reglar, en längst ner, en högst, och de två andra med jämna mellanrum där mellan. Sen sätter du en 45x45 regel ovanpå detta. Fördel, mindre trä i väggen mer bruten köldbrygga och därmed bättre värmeekonomi.
Du kan och regla upp ett helt nytt regelverk innanför, med syll, reglar och hammarband av 45x95, och då med förskjutna reglar jämfört med de reglar som nu sitter där. Fördel, brutna köldbryggor.
Sen kan du även sätta 45x95 rakt på befintliga reglar och skruva med väldigt långa skruv, eller (bättre) att förborra med 12mm borr (eller så grovt som behövs för att skruvskallen ska rymmas) , ca 5 cm djupt och skruva med 6x100mm, 3 st per regel.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Givetvis.rchusse skrev:
Så har jag gjort i vårt garage, så jag inte behövde vänta in elektriker innan garaget kunde byggas klart.
Men med utanpåliggande så kommer du vara tvungen att nöja dig med enklare elsystem. Inte en massa trapptändningar, uttag på en massa olika grupper osv.
För det kommer isåfall se asfult ut, som en industri, med en otroligt massa utanpåliggande kablar i tjocka kabelknippen längs taket.
Det kan bli lite industrilook men tio ledningar brevid varandra klamrade av ett proffs har en skönhet i sig (åtminstånne i mina skadade ögon )
Jag håller med Mikael_L i övrigt, tänk bara på luftspalterna i vägg och tak
Jag håller med Mikael_L i övrigt, tänk bara på luftspalterna i vägg och tak
120 meter cirka blire med gles.
nu till en annan fråga, ska man ha nåt som stoppar isoleringen från att
glida ut mot takfoten. tror det heter så. tänkte på att ´man inte täpper igen
luftingen till blivande vinden?
bild .
väggarna ska rivas
och isolerinegn som är där, ska flyttas upp till taket.det är rockwool nät matta i väggarna just nu.
nästa fråga tänkte använda mig av gyprock 600x1200 panel till taket.
eller finns det nåt annat bättre alternativ. skruva upp taket måste jag nog
göra själv utan hjälp.
i värsta fall får jag väl be om hjälp....
nu till en annan fråga, ska man ha nåt som stoppar isoleringen från att
glida ut mot takfoten. tror det heter så. tänkte på att ´man inte täpper igen
luftingen till blivande vinden?
bild .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väggarna ska rivas
och isolerinegn som är där, ska flyttas upp till taket.det är rockwool nät matta i väggarna just nu.
nästa fråga tänkte använda mig av gyprock 600x1200 panel till taket.
eller finns det nåt annat bättre alternativ. skruva upp taket måste jag nog
göra själv utan hjälp.
i värsta fall får jag väl be om hjälp....
Kolla även med cramo och ramirent.
Cramo hadde rabatt för medlemmar i villaägarna sist jag hyrde där
Det jobbiga är att lyfta upp skivan på lyften. Resten är plättlätt även om man blir trött i axlarna efter några tim med skruvdragaren uppåt
Cramo hadde rabatt för medlemmar i villaägarna sist jag hyrde där
Det jobbiga är att lyfta upp skivan på lyften. Resten är plättlätt även om man blir trött i axlarna efter några tim med skruvdragaren uppåt
Glöm inte luftning mellan råspont och isolering.
Luftningen skall vara 45 mm, använd masonitskivor, enklast och billigast!
Lycka till
Luftningen skall vara 45 mm, använd masonitskivor, enklast och billigast!
Lycka till
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Det regnade in i garaget - hur isolera om innertaket?
Isolering -
Tilläggsisolera garagetak?
Tak & Vind -
Hur isolera takfoten - i garaget.
Isolering -
Isolera garaget utan gjuten platta?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus