Hej på er :)

Vi tänkte isolera garaget en smula -inte nödvändigtvis fullt ut... det är ju fortfarande ett garage... men minska lite på draget iallafall.

Som det ser ut är det ett 70-tals garage. Tegelvägg, innanför den är c:a 4-5cm luftspalt, sedan sitter tretex-skivor (?) eller något liknande detta och regelverket innanför dem.
Uppe mot taket är det samma typ av skivor i taket mellan takstolarna och man kan titta ut lite precis ovanför väggen där taket börjar 2ut under överhänget" (sämsta beskrivningen?)

Taket är annars med tegelpannor och det ligger betongsula i botten på det hela -allting verkar torrt och fräscht.

Har hittat väldigt trevliga och passande väggskivor som är ungefär som färdigmålade grova spånskiva-mdf-korsning... de passar perfekt både i höjd o bredd till väggen och gratis är ju väldigt gott emellanåt... Dock bakom dessa -kan vi sätta isolering i mellanutrymmet och tillräcklig ventilation blir bakom tretex skivan -eller behövt någon fuktspärr eller ytterligare ventilation?

Tänkte inte initialt isolera upp mot taket -lägga innertak etc... känns lite överdrivet för ett garage -men kanske tänker fel?

Tips o idéer vore väldigt tacksamt!!

Värmen och även fukten stiger. Mot taket. Därför tycker jag du ska isolera taket. Personligen skulle jag montera plasten. Den stoppar fuktvandringen. Även om det är bara garaget. Man får bättre möjlighet att styra ventilationen. Via en justerbar ventil. Dessutom kommer det att tätta mot drag (det som kyler mest).

hmmm så du menar utifrån sett; tegel, luftspalt, tretex, isolering/regelverk, plast, innerväggsskiva? och sedan ngt motsvarande variant så vi får innertak mot taket?

Fnashack skrev:
hmmm så du menar utifrån sett; tegel, luftspalt, tretex, isolering/regelverk, plast, innerväggsskiva? och sedan ngt motsvarande variant så vi får innertak mot taket?
Ja. Så menar jag. Men det är så hade jag gjort!

Om du ej skall värma upp garaget behövs ingen diff-plast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.