J
Hej
Vi har ett idag oisolerat garage som vi önskar isolera. Normalt ska det vad jag förstår finnas en luftspalt mellan isoleringen och råsponten i takkonstruktionen. Det är papptak för övrigt. Problemet jag ser är att vi har takreglarna tvärt mot takfallet.
Hur bör man göra?
Räcker det att lägga pappad isolering direkt mot råsponten och sedan ångspärr/takgips?
I väggarna tänker jag, utifrån och in, panel-läkt-vindpapp-isolering-ångbroms/spärr-osb-gips.
Bifogar några bilder:
Industribyggnad, tegel, metall, fönster, gröna buskar, delvis molnig himmel, dagsljus, parkerad trailer, ingen synlig aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pulpettak med lutning på längden.

Garage med träbjälkar, lysrör, prylar, verktyg och förvaringsskåp. Oorganiserat och fullt med grejer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är vyn från garageporten, vi vill inte bygga ner för mycket då det redan är låg takhöjd mot baksidan.
Träbjälklag, kabelrör, krokar på pressad fibervägg, oavslutad installation, inomhus, verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på takreglar.
 
spika en 20mm distans i kanterna och ev en på mitten så förhindrar ni att isoleringen når upp till råsponten. Enkelt och billigt. Ni kan också i denna fästa en masonitskiva för att bygga en hård luftspalt.
 
J
Semiproffset Semiproffset skrev:
spika en 20mm distans i kanterna och ev en på mitten så förhindrar ni att isoleringen når upp till råsponten. Enkelt och billigt. Ni kan också i denna fästa en masonitskiva för att bygga en hård luftspalt.
Så gjorde vi när vi isolerande vinden. 20mm fyrkantstav och tjärad masonit sedan isolering osv. Där var dock takreglarna i takets fallriktning. I garaget är de på tvären, blir det inte risk att kondens samlas mot regeln eller fyrkantstaven?
 
För att en luftspalt ska fungera måste den vara i förbindelse med luften ute. Det betyder att det måste tas upp lufthål genom väggen.

Om ev lister läggs som luftspaltsdistanser mot vindpapp/isolering så måste de ligga längs med takbjälkarna. De får inte stoppa luften att nå ända in till husets gavel.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.