Hej
Jag är på semester och vädret suger som vanligt... Inga värme varningar här. Jag jobbar ute och när det ösregnar så isolerar jag garaget, tidseffektivt och skönt att få lite egen tid.
Jag är urkass med hemmafix men vill lära mig så jag ber om ursäkt för dumma frågor.
Jag läste att man ska ha folie mellan isoleringen (glasfiberskivor) och undertaket ... ok undertaket måste vara undersidan av råsponten?
Jag ville köpa folie men en Nisse på Byggmax sa att jag behöver Örnpapp vindskydd... det ska häftas upp på baksidan av råsponten äntligt honom...
Vad tycker ni? Jag har kvittot kvar ska jag åka och byta till byggfolie och häfta upp det istället?
 
  • Träbjälklag och paneltak i underkonstruktion med synliga träbalkar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rulle vindskyddspapp inuti träkonstruktion, byggmaterial, isolation, Örn-papp varumärke, Göteborg, byggarbetsplatsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexiee skrev:
Hej
Jag är på semester och vädret suger som vanligt... Inga värme varningar här. Jag jobbar ute och när det ösregnar så isolerar jag garaget, tidseffektivt och skönt att få lite egen tid.
Jag är urkass med hemmafix men vill lära mig så jag ber om ursäkt för dumma frågor.
Jag läste att man ska ha folie mellan isoleringen (glasfiberskivor) och undertaket ... ok undertaket måste vara undersidan av råsponten?
Jag ville köpa folie men en Nisse på Byggmax sa att jag behöver Örnpapp vindskydd... det ska häftas upp på baksidan av råsponten äntligt honom...
Vad tycker ni? Jag har kvittot kvar ska jag åka och byta till byggfolie och häfta upp det istället?
Du behöver luftspalt mot taket innan du isolerar.
Det finns färdiga pappskivor att köpa som häftas fast, eller så spikar man en läkt på var sida om takstolarna (uppåt mot undertaket) och sätter masonit eller liknande så att luften kan cirkulera.
Sedan isolerar du.

Och du, det finns inga dumma frågor. 👍🙂
Bättre att fråga en gång för mycket och få det rätt än att inte fråga alls.
 
  • Gilla
Gimner och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du behöver luftspalt mot taket innan du isolerar.
Det finns färdiga pappskivor att köpa som häftas fast, eller så spikar man en läkt på var sida om takstolarna (uppåt mot undertaket) och sätter masonit eller liknande så att luften kan cirkulera.
Sedan isolerar du.

Och du, det finns inga dumma frågor. 👍🙂
Bättre att fråga en gång för mycket och få det rätt än att inte fråga alls.
Ja, det var så jag tänkte, spika masonit skivor på takstolarna, stoppa in lagom tjock isolering så det blir kvar 2-3 cm luftspalt mellan isolering och råsponten, plus borra/skära ur hål för luft cirkulation.
Det var en idot snickare som gjorde garaget och lämnade inga luckor alls.
 
  • Inomhuskonstruktion, isolerade väggar med trästomme och skrift på isoleringsmaterial, i byggnadsförlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FredrikR FredrikR skrev:
Du behöver luftspalt mot taket innan du isolerar.
Det finns färdiga pappskivor att köpa som häftas fast, eller så spikar man en läkt på var sida om takstolarna (uppåt mot undertaket) och sätter masonit eller liknande så att luften kan cirkulera.
Sedan isolerar du.

Och du, det finns inga dumma frågor. 👍🙂
Bättre att fråga en gång för mycket och få det rätt än att inte fråga alls.
Köpte en rulle vindpapp som är 25m lång och 1.4 bred... och häfthammare med klämmor.
 
A Alexiee skrev:
Köpte en rulle vindpapp som är 25m lång och 1.4 bred... och häfthammare med klämmor.
Den ska du inte använda i taket.

Kartong eller masonit är mitt råd.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Den ska du inte använda i taket.

Kartong eller masonit är mitt råd.
Jag ville köpa plast på Byggmax men fick papp istället, vart ska folie sitta? Jag ska köra med masonit och stoppar in isover block över masoniten, vart kommer folie? Är det på undersidan av råsponten? Eller på undersidan av innertaket? Tänkt köpa gips och täcka över masoniten... men det kanske onödigt.
 
  • Skärmdump av text, handledning om isolering av tak med indikator för ytterligare sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindpappen ska ligga ovan isoleringen mot luftspalten. Dess uppgift är att förhindra luftrörelse i isoleringen, eftersom luftrörelse minskar isoleringens effekt kraftigt. (Tänk ylletröja i blåst jämfört med ylletröja + windstopper utanpå.)
 
  • Gilla
Alexiee och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vindpappen ska ligga ovan isoleringen mot luftspalten. Dess uppgift är att förhindra luftrörelse i isoleringen, eftersom luftrörelse minskar isoleringens effekt kraftigt. (Tänk ylletröja i blåst jämfört med ylletröja + windstopper utanpå.)
Och taket är förmodligen tätt av takpapp ovanpå råsponten, vilket väggarna inte har.

Du ska ha uppifrån från råsponten sett.
  • Luftspalt
  • Masonit/kartong/eller annat som hindrar isoleringen att stoppa luftflödet
  • Isolering
  • Plast (om garaget ska vara uppvärmt)
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Plastfolien ska ligga på undersidan av isoleringen.
Normalt innetak brukar vara, sett inifrån och ut: gips, gles, ångspärr (plastfolie) isolering, luftspalt, råspont, takpapp.

Du behöver bara ha plastfolie om garaget ska vara permanent uppvärmt.

Edit: Tvåa på bollen, igen...
 
  • Älska
  • Gilla
Alexiee och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Och taket är förmodligen tätt av takpapp ovanpå råsponten, vilket väggarna inte har.

Du ska ha uppifrån från råsponten sett.
  • Luftspalt
  • Masonit/kartong/eller annat som hindrar isoleringen att stoppa luftflödet
  • Isolering
  • Plast (om garaget ska vara uppvärmt)
Ok
Så det går inte att göra på det viset som jag tänkte? Spika masonit skivor på takstolarna, sedan klipper jag isover skivor och bara trycker in så jag har luftspalt mellan isolering och råsponten?

Nej det ska inte vara uppvärmd, men på andra sidan kanske jag eller en annan ägare vill värma upp garaget då är det bra att man slipper att böka med det. Kostar kanske 1000 spänn extra.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vindpappen ska ligga ovan isoleringen mot luftspalten. Dess uppgift är att förhindra luftrörelse i isoleringen, eftersom luftrörelse minskar isoleringens effekt kraftigt. (Tänk ylletröja i blåst jämfört med ylletröja + windstopper utanpå.)
Menar du mellan råspontens insida och isover skivorna?
 
A Alexiee skrev:
Ok
Så det går inte att göra på det viset som jag tänkte? Spika masonit skivor på takstolarna, sedan klipper jag isover skivor och bara trycker in så jag har luftspalt mellan isolering och råsponten?

Nej det ska inte vara uppvärmd, men på andra sidan kanske jag eller en annan ägare vill värma upp garaget då är det bra att man slipper att böka med det. Kostar kanske 1000 spänn extra.
Jorå, om det är så här du menar. 🙂
Skiss av takkonstruktion med råspont, masonit, läkt och takstol. Byggteknisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild lånad av @Mikael_L )
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jorå, om det är så här du menar. 🙂
[bild]
(Bild lånad av @Mikael_L )
Toppen tack, trodde att man lägger isover på masonit men jag ser att det tvärtom😋
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om yttertaket är takpapp på ovansida råsponten så använd korta skruv för läkten så inte pappskiktet skadas.
 
  • Gilla
Alexiee och 1 till
  • Laddar…
A Alexiee skrev:
Toppen tack, trodde att man lägger isover på masonit men jag ser att det tvärtom😋
Har något förslag hur ska jag få isover skivorna hålla kvar när jag sätter folie undrar dem?😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.