Det finns så klart en massa bra trådar om isolering av nybyggda garage och annat som jag läser med stort intresse.

Men jag vill få tips om hur jag så enkelt som möjligt kan isolera vår lilla verkstad som är fristående från huset.
Jag jobbar helst ute under carporten men på vintern blir det kallt och jag skulle vilja kunna ha en temperatur i verkstaden som gör det möjligt att till exempel måla lister och färgen torka ordentligt. Nu är det +4° i verkstaden (finns ingen uppvärmning men ett element kan det bli).

Borde jag sätta in ny isolering istället för de gamla cellplastblocken? Alltså riva ned innerväggarna, sätta in isolering och sedan sätta upp nya väggar (kanske omålad OSB).

Kan det finnas något skäl till att man inte isolerat ända upp till taket -det är bara yttervägg högst upp-?

Borde jag isolera i taket men då förlora höjd och förvaringsutrymme.

Som sagt, ny på detta så jag vet inte så mycket om vilka beslut som är rimliga. Billigt med så få ingrepp som möjligt... Ytan är 3,8 x 3,8 meter.

Verkstad med verktyg på vägg, arbetsbänk och diverse utrustning som behöver isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av trä i verkstad med synlig isolering och oskyddad väggdel upp till taket.
Skapa konto

Interiör av en oisolerad verkstad med förvaringshyllor och diverse verktyg och material.
Skapa konto

Yttervägg på en fristående verkstad med mörka träpaneler och ett litet fönster, omgivet av växter.
Skapa konto

Redigerat:
Tomture61
Mest värme försvinner uppåt , värme stiger , så isolera taket är viktigt + väggar.
Väggisoleringen möter takisoleringen så ingen ide att isolera väggen över takisoleringen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag kanske skall se över möjligheten att lägga en isolering i takdelen. Synd bara på förvaringsmöjligheterna som då försvinner.
Fiskespön och lampstativ med mera ligger bra där.

Tomture61
Går det att höja yttertaket , 2,4 m innertakhöjd är bra , högre är bättre :ok:

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag kanske skall se över möjligheten att lägga en isolering i takdelen. Synd bara på förvaringsmöjligheterna som då försvinner.
Fiskespön och lampstativ med mera ligger bra där.
Använd någon 30 mm mineralullsskiva, gärna med ytskikt av glasfiber eller dyl så får man skaplig isolering samtidigt som det mesta av förvaringsutrymmet blir kvar. Mer än 30 mm isolering behövs inte om man isolerar noga så att det blir tätt.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Tack för tips om isolering. Skall titta lite på priser och annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.