2 157 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Isolera gammalt fristående garage med så lite ingrepp som möjligt. Novis.
Det finns så klart en massa bra trådar om isolering av nybyggda garage och annat som jag läser med stort intresse.
Men jag vill få tips om hur jag så enkelt som möjligt kan isolera vår lilla verkstad som är fristående från huset.
Jag jobbar helst ute under carporten men på vintern blir det kallt och jag skulle vilja kunna ha en temperatur i verkstaden som gör det möjligt att till exempel måla lister och färgen torka ordentligt. Nu är det +4° i verkstaden (finns ingen uppvärmning men ett element kan det bli).
Borde jag sätta in ny isolering istället för de gamla cellplastblocken? Alltså riva ned innerväggarna, sätta in isolering och sedan sätta upp nya väggar (kanske omålad OSB).
Kan det finnas något skäl till att man inte isolerat ända upp till taket -det är bara yttervägg högst upp-?
Borde jag isolera i taket men då förlora höjd och förvaringsutrymme.
Som sagt, ny på detta så jag vet inte så mycket om vilka beslut som är rimliga. Billigt med så få ingrepp som möjligt... Ytan är 3,8 x 3,8 meter.
Men jag vill få tips om hur jag så enkelt som möjligt kan isolera vår lilla verkstad som är fristående från huset.
Jag jobbar helst ute under carporten men på vintern blir det kallt och jag skulle vilja kunna ha en temperatur i verkstaden som gör det möjligt att till exempel måla lister och färgen torka ordentligt. Nu är det +4° i verkstaden (finns ingen uppvärmning men ett element kan det bli).
Borde jag sätta in ny isolering istället för de gamla cellplastblocken? Alltså riva ned innerväggarna, sätta in isolering och sedan sätta upp nya väggar (kanske omålad OSB).
Kan det finnas något skäl till att man inte isolerat ända upp till taket -det är bara yttervägg högst upp-?
Borde jag isolera i taket men då förlora höjd och förvaringsutrymme.
Som sagt, ny på detta så jag vet inte så mycket om vilka beslut som är rimliga. Billigt med så få ingrepp som möjligt... Ytan är 3,8 x 3,8 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Använd någon 30 mm mineralullsskiva, gärna med ytskikt av glasfiber eller dyl så får man skaplig isolering samtidigt som det mesta av förvaringsutrymmet blir kvar. Mer än 30 mm isolering behövs inte om man isolerar noga så att det blir tätt.Fario skrev:
Liknande trådar
-
Hur ska jag isolera ytterväggarna inifrån i gammalt hus
Isolering -
Isolera gammalt oisolerat garage
Isolering -
Isolera gammalt uterum, nu sovrum
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur ska jag tänka när jag ska isolera ett gammalt stall?
Isolering -
Isolera fristående gammalt garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus