Hej!

Har nyligen köpt radhus med tillhörande förråd inne i carporten.
Detta förråd är sen tidigare oisolerat och jag vill kunna förvara (nästan) vad som helst där ute.
Då kommer projektet med att isolera, och jag är inte alls bekant på området. Jag har inte tummen mitt i hand så tänkte göra det själv, men har lite frågor kring teknik och hur jag ska göra.
Läst en hel del guider och inlägg i detta forum men oftast dyker det upp begrepp som jag inte förstår mig på.

1. Det pratas ofta om ångspärr, ångspärr förstår jag är en åldersbeständig plastfilm som man sätter mellan isolering och ytskikt (OSB i mitt fall), kommer detta att behövas i mitt fall?

2. Det pratas även om luftspalt, jag förstår syftet men jag förstår inte riktigt var/hur/när osv, på nedan bild, är luftspalten det som är över längsgående regel och tak? Om så är fallet, ska där varken isoleras eller sättas ytskikt?
Delvis isolerat tak i carport med vindpapp, träreglar och isoleringsskikt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Som synes på ovan bild finns det vindpapp monterad, isolerar man direkt på denna?

5. Behöver jag isolera taket också för att få någon effekt? Taket ser ut som på bilden nedan och ovanför detta carportens tak.
Inuti ett förråds takkonstruktion med träreglar och vindpapp, frågeställning om isolering och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Kanske viktigast, som tidigare nämnt vill jag inte behöva tänka på vad som förvaras där ute, såväl textiler som vätskor. Är det då en god idé att sätta in element med frostvakt eller tror ni att det kommer räcka med att isolera? Behaglig temperatur är inte nödvändig men åtminstone plusgrader. Eller tänker jag helt fel?

Som ni märker. Många frågor och är tacksam för hjälp och guidning. Eftersom det primärt är teknik och begrepp jag har svårt att få kläm på uppskattas pedagogiska svar
 
Tomture61
Ett oisolerat förråd kan man förvara rostskyddad metall (cykel , gräsklippare) kanske utemöblerna men inte vätska som kan frysa , textilier , papper .

Att isolera en byggnad på rätt sätt med luftspalter i väggar och tak är viktigt för byggnadens livslängd .
Luftspalterna man tillverkar måste kunna ventileras till uteluften . Dvs öppet både nedtill och upptill .
Ventilation plus värme är också viktigt för att kunna kontrollera luftfuktigheten .
Vid 50-60 % RH börjar mögelsporer att trivas .
Installerar du ingen enhet som avger värme i byggnaden så blir temperaturen lika som utanför din isolerade byggnad .
 
Jag ska försöka svara på dina frågor.
1. Du ska inte ha en plastfolie eftersom du inte kommer att ha det uppvärmt till 20 grader hela tiden.
2. Luftspalt ska du ha både i väggen och under taket. På bilden ser du att det är en luftspalt mellan vindduken och panelen. Den ska vara förbunden med uteluften både uppe och nere.
Mot taket ska du också ha en luftspalt. Detta ordnas genom att du sätter upp en list typ 25x25 mot takstol / undertak och sen sätter du masonite på listerna. Då får du en luftspalt som är lika tjock som listerna.
4. Isolera mot vindduken mellan reglarna.
5. Här isolerar du mot masoniteen i punkt 3
Jag tycker nog att du ska försöka få typ 90mm isolering både i taket och väggen.
Beroende på tjocklek på reglarna så kan du köra 95mm eller 45 + 45mm.
Efter du isolerat sätter du glespanel typ 22x70 eller liknande cc45mm. På dessa sätter du OSB skivor. Du kan köra gips i taket.
(Där brukar man sätta glespanel cc300mm)
6. Sätt in ett element som håller utrymmet frostfritt.

Tänk på att sätta in en tilluftsventil nertill och en frånluftsventil upptill så du kan få lite ventilation.

Hoppas det är begripligt. ;)

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.