Hej!

Jag har ett ganska nybyggt trägarage på ca 40 m²

Tänkte bygga en innervägg och göra en separat förrådsdel på ca 10 m² som jag tänkte ha uppvärmd. Ibland till runt 20C, annars bara runt 5-10 grader.
Planen är att isolera denna förrådsdel separat. Resten kommer bli kallgarage och kallvind.

Har väggar, med liggande träpanel utanpå,luftspalt, vindduk, sedan 145 mm reglar, 5 m garageport.

Kan jag lägga osb-skivor direkt mot reglarna och sedan skippa isolering i kallgaragedelen, samt bygga ett simpelt oisolerat tak? Behöver jag ventilera bakom skivorna? In och utluft i kallgaragedelen?

I förrådet tänkte jag isolera med 145mm stenull/glasull , sedan en diffusionspärr och osb, eventuell gips senare, tänkte även sätta upp takskivor,glespanel, diffusionspärr, samt isolering i taket samt en vindslucka.
Innerväggen tror jag också blir ca 145mm med isolering, skulle det fungera med en vanlig dörr?
Eller ska jag isolera hela garaget utom vinden? Eller bara skippa diffusionspärr i den kalla delen av garaget?

Har sökt en hel del på internet men inte hittat svar på mina frågor.

Tacksam för lite råd!

Ett tips. Isolering kostar inte mkt. Dumt o inte lägga in de om du ändå stänger igen väggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.