Hej,

Isolerar ventilationskanalerna och tycker böjarna är rena eländet. Får ju inte ihop isoleringen i böjen, se bilder.

Hur ska jag göra?

Är det bara att klippa en bit och lägga över skarven?
 
  • Isoleringsmaterial och flexibel ventilationskanal i ett trångt utrymme, möjligen en vind. Slarvigt arbete eller skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat ventilationsrör med tejp, trasigt isoleringsmaterial, träbjälkar, delvis synligt plastavloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Kanske börja i yttersidan och klippa kilar som gör att du kan vika in vid innersvängen?
 
Karrock Karrock skrev:
Kanske börja i yttersidan och klippa kilar som gör att du kan vika in vid innersvängen?
Hur menar du? Kan du kanske rita nån snabb bild?

Drog tråden så fingrarna gör ont så in i..ser ut sådär nu. Ska ha 2 lager så ett till ovanpå det där som kommer överlappa skarven.
 
  • Isolerad ventilationsrör med trasigt skyddsnät och isolering, på en vind med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klipp mattan så här (ungefär)
 
  • Mobilskärm som visar handritad låda och kurva i gult på anteckningsapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade denna bilden här på forumet när jag skulle isolera mina kanaler. Handritade klädsömnadsmönster med mått och anvisningar på ett vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Stort tack för tipsen!
 
Karrock
M Mjolnir skrev:
Hur menar du? Kan du kanske rita nån snabb bild?

Drog tråden så fingrarna gör ont så in i..ser ut sådär nu. Ska ha 2 lager så ett till ovanpå det där som kommer överlappa skarven.
Jag menade ungefär såhär. Men de andra svaren ger nog mindre spill.
 
  • En grå ventilationsdel och utskuren brun papp i form av bokstaven 'W' på grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tillklippt pappersrulle vilar på en grå yta, ser böjd och tom ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Paradis-Oskar skrev:
Jag hittade denna bilden här på forumet när jag skulle isolera mina kanaler. [bild]
Funkar utmärk även om man får skarven i innerradien som blir lite smal. Däremot blir det bättre än förenklingen jag ritade då man antingen får en ”knäböj” eller två raka bitar mot varandra. Men det beror lite på dimensionen och hur mycket man vill krångla för att få det bra.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Supersmart ju. Ska prova. Dem två första böjarna blev fula eftersom jag bara tvingade isoleringen efter formen, bifogat bilder haha. Däremot täcker det ju rören så det fyller väl sin funktion hoppas jag.

Men det ska ju på ett till lager så ska prova som ni föreslagit.
 
  • Isolerad ventilationsrör, nät, trasig yttre hölje, rörkoppling, träbjälkar, isoleringsmaterial, kabel, brun plastledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering och ventilation på vinden, säkrade med orange spännband, träbjälkar, stenullsexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på vinden, säkrad med orange spännband och träplank, rörisolering synlig, oordnad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag installerade vår ventilationsrör så gjorde jag gjorde som bilden @Paradis-Oskar la upp. Isolerade med 2*50mm byggmatta. För det yttre lagret gjorde jag fyra delar så att jag inte fick en generalskarv.
Nu ser jag att ts använder nätmatta, misstänker att det kommer vara betydligt svårare att få till snygga snitt. Byggmatta är ju bara isolering + papp, d.v.s som att skära i smör. Å andra sidan håller väl nätmattan formen bättre och lättare att naja ihop.

Vid tillfälle ska jag dra igång en tråd där jag visar hur jag isolerade mina för, dels hur jag skar isoleringen vid böjar och t-rör. Men även hur jag fick isoleringen att sitta kvar på rören. Traditionellt najjar man ju, jag körde istället på vindduk som jag svetsade ihop (i mitt huvud komprimerar det isoleringen mindre).
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
J JSten skrev:
När jag installerade vår ventilationsrör så gjorde jag gjorde som bilden @Paradis-Oskar la upp. Isolerade med 2*50mm byggmatta. För det yttre lagret gjorde jag fyra delar så att jag inte fick en generalskarv.
Nu ser jag att ts använder nätmatta, misstänker att det kommer vara betydligt svårare att få till snygga snitt. Byggmatta är ju bara isolering + papp, d.v.s som att skära i smör. Å andra sidan håller väl nätmattan formen bättre och lättare att naja ihop.

Vid tillfälle ska jag dra igång en tråd där jag visar hur jag isolerade mina för, dels hur jag skar isoleringen vid böjar och t-rör. Men även hur jag fick isoleringen att sitta kvar på rören. Traditionellt najjar man ju, jag körde istället på vindduk som jag svetsade ihop (i mitt huvud komprimerar det isoleringen mindre).
Borde inte det allra allra smidigaste vara att dreva böjar och T, med rulle och sen tejpa och plasta in?
 
M Mjolnir skrev:
Borde inte det allra allra smidigaste vara att dreva böjar och T, med rulle och sen tejpa och plasta in?
Det kanske går, men jag hade inte gjort så, då kvaliteten kanske inte blir den bästa.
För att vara helt ärlig så hade jag helst använt mig av rörskål då jag inte gillar material som inte ”håller formen”, men det är nog en kostnadsfråga.

Det är väl egentligen nästan 20 år sedan jag jobbade fysiskt med någon form av isolering förutom lite ”hobby” i 3 månader under 2015 med en del cellgummi, rörskål och plåt, men med lite geometriska kunskaper så kan man få till det mesta.

Om man vill vara riktigt noggrann så kan man räkna ut hur man ska skära isoleringen med hjälp av Tan och Cos (eller köra en Pythagoras istället för Cos).
 
M Mjolnir skrev:
Borde inte det allra allra smidigaste vara att dreva böjar och T, med rulle och sen tejpa och plasta in?
Det är nog ett av de smidigare sätten, men det blir nog långt ifrån den mest energieffektiva. Du vill ha isoleringen så nära röret som möjligt, och du vill dessutom inte komprimera den så mycket, d.v.s. det ska vara luftigt. Som @Antemoo nämner så blir det bäst med färdiga rörskålar (oklart om det finns för ventrör och 100mm+ isolering), eller att utöva lite geometri för att skära till rätt former som perfekt sveper röret.

Kommer det göra någon större skillnad, mycket bra fråga och det vet du nog först en kall vinterdag när systemet är i drift och du får kall luft ur tilluften.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
J JSten skrev:
Det är nog ett av de smidigare sätten, men det blir nog långt ifrån den mest energieffektiva. Du vill ha isoleringen så nära röret som möjligt, och du vill dessutom inte komprimera den så mycket, d.v.s. det ska vara luftigt. Som @Antemoo nämner så blir det bäst med färdiga rörskålar (oklart om det finns för ventrör och 100mm+ isolering), eller att utöva lite geometri för att skära till rätt former som perfekt sveper röret.

Kommer det göra någon större skillnad, mycket bra fråga och det vet du nog först en kall vinterdag när systemet är i drift och du får kall luft ur tilluften.
Rörskålar finns i de flesta dimensioner. Isolerar man över 80mm så skulle jag rekommendera fler än 1 lager isolering.
Nu har jag ingen prisbild på vad rörskålar eller nätmatta kostar, men jag antar att rörskålar kan bli ordentligt mycket dyrare.

Lamellmatta är även det ett alternativ. Nätmatta är faktiskt det sista materialet jag hade valt. Inte för att det är dåliga isoleringsvärden eller så, utan mest för att jag hatar sladdrigt material och det är bökigt att jobba med.
 
  • Gilla
  • Älska
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.