Hej,
Jag har ett radhus byggt 1968. Det är rätt lyhört mellan rummen. Innerväggarna består av 45 reglar med spalter av wellpapp och sedan 10 mm spånskivor.
I vardagsrummet valde jag att öppna upp väggen mot tvättstugan och först lägga silikon längs reglarna och spånskivan som är i andra rummet. Sedan fyllde jag upp med Isover UNI skiva.
Sedan på med ny spånskiva. Tyvärr kunde jag inte lägga på mer in vad som fanns tidigare.
Denna ljudisolering har tagit bort de mest av ljudet ifrån tvättstugan. Detta kommer jag även att göra i sovrummen eftersom där är samma problem.
Jag har även konstaterat att bjälklagret mellan våningsplanen har ingen isolering alls. Det förklarade den lyhördhet som finns mellan våningsplanen. Jag planerar att byta ut golvet, ta bort plastmattan och lägga parkett.
Då tänkte jag passa på att isolera bjälklagret mellan våningsplanen. Frågan är vilket som är bästa sättet.
Att bryta upp allt golv och lägga i UNI skivor är inte så lockande, (PV rör och dyligt). Eftersom golvet i smygarna går att öppna har jag därför funderingar på att spruta in lösull mellan varje takstol.
Låter detta som en bra ide? Eller har ni andra ideer?
Om det äe en bra ide, vart vänder man sig i Göteborg för att antingen få någon att göra det eller låna/hyra utrustning för att göra det själv.
Tacksam för all hjälp jag kan få.