Håller på för fullt med mitt garage med loft.

Och börjar komma till isoleringen.
Loftet ska vara uppvärmt till "boendetemperatur" ibland. Oftast bara frostfritt. Garaget under ska vara uppvärmt till "mektemperatur" ibland. Oftast bara frostfritt.

Detta borde medföra att bjälklaget ska isoleras?
Ska denna isolering även ha diff-spärr? och i så fall på vilken sida? Över eller under?

Diffspärr ska ju i övrigt ligga på insidan i väggar och tak. Men behövs det i bjälklaget?

/Knut
p.s. Kanske blev det fel forumdel? Passar kanske bättre i någon annan del? D.s.
 
Ingen diffusionsspärr när huset inte ska vara fullvärmt.

Och självklart ska du isolera vindbjälklaget.
 
Okej Isolering i vindsbjälklaget. Som jag misstänkte.

Ingen diffspärr alls?
Eller ingen i vindsbjälklaget?

/Knut
 
Ingen alls.
 
Ska någon bo på överdelen eller ska den permanent hålla >+10°C för förvaring?

Om det är kallt i nederdel under vintern och varmt i överdelen så måste det ju bli kondens i isoleringen du har i bjälklaget och har du då en långvarig uppvärmning så tycker jag som lekman att de borde finnas risk för mögel.
Borde inte underdelen kunna tolkas som "ute" då den mestadels kommer vara i närheten av uteteperaturen?!

Så varför ska det inte sitta en diffspärr under golvet på övervåningen jon_h? Takväggarna har väl en diffspärr innan isoleringen?
 
jormah01 skrev:
Ska någon bo på överdelen eller ska den permanent hålla >+10°C för förvaring?

Om det är kallt i nederdel under vintern och varmt i överdelen så måste det ju bli kondens i isoleringen du har i bjälklaget och har du då en långvarig uppvärmning så tycker jag som lekman att de borde finnas risk för mögel.
Borde inte underdelen kunna tolkas som "ute" då den mestadels kommer vara i närheten av uteteperaturen?!

Så varför ska det inte sitta en diffspärr under golvet på övervåningen jon_h? Takväggarna har väl en diffspärr innan isoleringen?
"Loftet ska vara uppvärmt till "boendetemperatur" ibland. Oftast bara frostfritt."

Detta innebär att temperturen kan vara lägre på insidan än utsidan vilket kan medföra omvänd kondens tex på våren/hösten, om man har plast (dvs man får lättare kondens inuti isoleringen eftersom fukten inte kan vandra vidare utan "fastnar" på plasten inuti väggen då s.a.s).
Det är därför man skall skippa plast i byggnader som inte är uppvärmda (>+17 är det jag har läst) året om
Och Jon_h's kommentar "ingen alls" uppfattar jag som svaret på frågan om det överhuvudtaget skall vara plast i garaget/bodelen -> alltså nej ingen plast alls.
/K
 
Precis.
 
Ok tack klaskarlsson! ... men när man "inreder" övervåningen på ett garage ska man då endast sätta en vindpapp på insidan takstolarna dvs efter att man isolerat upp takstolarna?
För att sedan sätta OSB och slutligen gips.
Är inne på samma tankar som knutknop att fixa till övervåningen i garaget så man kan ha det som ett frostfritt förråd/ ev göra plats för frugans vävstol.
 
Jag tror inte du behöver vindpapp i taket !?
Du har väl underlagspapp utanpå iaf ?

Utifrån borde taket se ut ungefär såhär:
Yttak (tegel/plåt/shingel...), underlagspapp, råspont, isolering, glesregling, gips/osb/panel -dvs du behöver inget innanförisoleringen egentligen. Är det klurigt att hålla isoelringen på plats även med gelsregling så kan du sätta vindpapp kanske, det borde ju inte skada iaf....

Och väggarna kan se ut såhär: Panel,luftspalt,vindpapp,isolering,OSB/spån/gisp - ev ett lager utanpå spån/osb med gips

/K
 
Det är bra om man skyddar isoleringen mot det luftdrag som luftspalten skapar. Det finns speciell isolering med ett översta lager vindpapp, annars går det givetvis att göra något eget.
 
kom på en sak jag missade - luftspaletn i taket förstås.
Min är avskiljd med masonit -vilket d åockså "skyddar" isoleringen

/K
 
Ja där ser man! Ibland ska man inte tänka själv då jag nu har en diffusionsspärr i väggarna samt en i innertaket :( Får väl låta frugan jobba sig varm i vävstolen så att det inte blir några problem med mögel ...alternativt så tar jag fram borren och ser till att perforera plasten på valda ställen ;-)!

Jag har lite andra frågor kring golvspånskiva och när för att hindra möss men det tar jag i en annan tråd! Bättre att fråga nu innan man drar hem allt material!
 
jormah01 skrev:
Ja där ser man! Ibland ska man inte tänka själv då jag nu har en diffusionsspärr i väggarna samt en i innertaket :( Får väl låta frugan jobba sig varm i vävstolen så att det inte blir några problem med mögel ...alternativt så tar jag fram borren och ser till att perforera plasten på valda ställen ;-)!

Jag har lite andra frågor kring golvspånskiva och när för att hindra möss men det tar jag i en annan tråd! Bättre att fråga nu innan man drar hem allt material!
Det är torligen inte en akut risk - det finns sommarstugor med plast som stått kallställda sedan 70/80-talet som fortfarande står utan några värre mögelangrepp :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.