11 353 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
isolera balkonggolv
Jag vill isolera mitt balkonggolv, betongplattan något på min inglasade balkong.
1. Platon
2. xps
3. golv.
Är detta rätt tänkt nerifrån och upp?
Hur fäster man isf platon mot betongen och XPS mot platon?
1. Platon
2. xps
3. golv.
Är detta rätt tänkt nerifrån och upp?
Hur fäster man isf platon mot betongen och XPS mot platon?
Betongplattan är inte mot marken. Inunder är grannens balkongtak. Då kanske platon blir onödigt?
Så lägga XPS 20-40mm mot balkongplattan, sedan spånskiva 12-22mm(då jag tänkt lägga en matta ovanpå istället för golv)
Tror ni detta är bra nog för att få lite varmare golv?
Så lägga XPS 20-40mm mot balkongplattan, sedan spånskiva 12-22mm(då jag tänkt lägga en matta ovanpå istället för golv)
Tror ni detta är bra nog för att få lite varmare golv?
Golvet kan aldrig bli varmare av sig självt än vad det är ute. Och den befintliga betongplattan är ju ute hela tiden så den borde ha nära utetemperatur. Kan inte riktigt förstå vad isolering gör för nytta på en balkong. Vill du ha en varmare känsla mot nakna fötter så lätt ut trätrall eller någon matta.
Tror inte det hjälper hur mkt isolering du än lägger, om du inte tillför ngn form av värme i golvet.
För att lura kroppen att det känns varmare, skulle jag lägga en tjockare variant av balkongmatta.
Spånskiva ska du övht inte lägga, den kommer inte göra ngn nytta.
För att lura kroppen att det känns varmare, skulle jag lägga en tjockare variant av balkongmatta.
Spånskiva ska du övht inte lägga, den kommer inte göra ngn nytta.
spånskivan är mest för att man inte skall trampa på XPS. Få en hård yta under mattan mao.
De e som du säger kanske....man slänger pengar i sjön. Men det borde väl bli varmare med xps/spån än om man bara lägger en tjockare matta på betongbalkonggolvet iaf.
De e som du säger kanske....man slänger pengar i sjön. Men det borde väl bli varmare med xps/spån än om man bara lägger en tjockare matta på betongbalkonggolvet iaf.
Med en sådan här så borde det bli varmare,
http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Vaermemattor/Varmematta-5m2.htm
http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Vaermemattor/Varmematta-5m2.htm
Jörgen: japp skall kolla en bra värmekälla, troligen halogeninfravärme.
Läst att lägga värmegolv inte är ngt vidare på en balkong, tar för lång tid att få upp värmen. Bättre med infra (och speciellt halogen)då värmen kommer direkt.
Är dock fortfarande inne på att lite isolerat golv är bättre än endast matta på betong.
Ingen mer som tycker något om detta?
Läst att lägga värmegolv inte är ngt vidare på en balkong, tar för lång tid att få upp värmen. Bättre med infra (och speciellt halogen)då värmen kommer direkt.
Är dock fortfarande inne på att lite isolerat golv är bättre än endast matta på betong.
Ingen mer som tycker något om detta?