med vad isolerar jag bäst runt avloppsrör och pemslang med kallvatten som kommer upp ur marken i en uteluftsventilerad plintgrund i gäststuga?

Jag har byggt en låda av fibercementskivor runt rören och tänkte att jag skulle isolera inuti lådan för att minimera risken för frysning. Det är ca 40 cm från marknivå upp till underkant bjälklag. Lådan är inte vattentät så isoleringsmaterialet bör tåla fukt (inte suga fukt).
Tänkte först använda fogskum men har läst att fogskum suger åt sig fukt.

Cellplast?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P placerej skrev:
Cellplast?
Absolut, men det är lite bökigt att få till det bra och tätt i lådan, framförallt runt rören. så tänkte mer om det fanns ngt att spruta in som fyller ut håligheter väl. Men det kanske är cellplast (xps) som är det bästa.

Stenull suger inte fukt

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Dylika skapelser har jag sett lindade med stenullsmatta omknuten med snöre-ståltråd?

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
R
R roggabear skrev:
Absolut, men det är lite bökigt att få till det bra och tätt i lådan, framförallt runt rören. så tänkte mer om det fanns ngt att spruta in som fyller ut håligheter väl. Men det kanske är cellplast (xps) som är det bästa.
Du kan klä din låda utvändigt med eps eller xps isolering ganska enkelt..

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan klä din låda utvändigt med eps eller xps isolering ganska enkelt..
Det har du ju rätt i, jag har bara fokuserat på att isolera invändigt men utvändigt är ju givetvis mkt smidigare

R
R roggabear skrev:
Det har du ju rätt i, jag har bara fokuserat på att isolera invändigt men utvändigt är ju givetvis mkt smidigare
Vet ju inte hur det ser ut men det är det lättaste samt att man kan isolera mot marken med ifall risken finns att det fryser där..

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Stenull suger inte fukt
Sant, kanske ska fylla lådan med stenull invändigt, och klä den utvändigt med XPS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.