Vi håller på att bygga nytt hus på landet (utanför Jönköping) och just nu pågår markarbete inför grundläggning.

Vi har tidigare installerat en trekammarbrunn och infiltration och grävaren har nyligen lagt ner röret som ansluter till huset (ca 30 m från brunnen). Röret är lagt med ett fall på 1 cm/m och anslutningen på brunnen är runt 70 cm under mark. Jag vet inte exakt vilka höjder det blir på marken när allt är klart, men röret kommer troligen att ligga grundare än 1 m. Det är inte lagt någon isolering.

Jag har fått rekommendationen att vi borde ha en isolerande markskiva över avloppsröret, i synnerhet eftersom det till största delen ligger under en blivande "gårdsplan" där vi kommer ha skottat på vintern. Jag har även läst en del på nätet (bla hos Avloppscenter) och isolering verkar förordas i allmänhet.

Jag är sån som vill ha hängslen och livrem och jag hade lagt en isolerande skiva om jag hade gjort det själv, men grävaren säger att det inte behövs. Han lägger aldrig det över avloppsrör och han vill således inte gräva upp igen, framförallt inte med tanke på att tidsplanen är tight.

Har grävaren rätt, eller borde han ha lagt isolering över röret?
 
fungerar fallet på röret skall där inte behövas någon isolering
 
T tergo skrev:
fungerar fallet på röret skall där inte behövas någon isolering
Om det fungerar eller inte vet vi ju inte förrän i framtiden.
 
vatten expanderar 10% när det fryser, så röret måste nästan vara fullt för att det skall frysa sönder
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Mikael_L
Grävaren har faktiskt rätt.
Ett avlopp, som har riktigt fall hela vägen, fryser aldrig ihop.

Men annars är jag själv lite som dig, jag hade kanske ändå kastat dit isoleringsskivor över, fastän jag vet att det inte behövs, samma hängslen+livrem-beteende helt enkelt ... ;)
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag glömde att nämna i mitt ursprungliga inlägg att vi har fyllt upp ganska mycket på tomten (vi har höjt runt 2,5 m i ena änden) och massorna som vi fyllde med skulle vara sand men innehåller tydligen mycket silt. Det fylldes upp i våras och packades ordentligt, men sen har det stått mycket vatten på delar av ytan där det har varit lite lågt. När markarbetena påbörjades nu i höst så konstaterades av geotekniker att massorna är "vattenmättade". Också geoteknikern rekommenderade isolering över avloppsröret när jag frågade honom. Dessvärre var detta efter att röret var lagt.

Jag förmodar att rekommendationen om isoleringen är med avseende på tjälskjutning och att det kan skada avloppsröret eller påverka fallet. Hur som helst är det ingen isolering nu, men jag funderar på om vi ska gräva upp och lägga dit isolering i samband med att vi gör iordning trädgården sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.