Hallå,

Då har man äntligen fått hem nya pannan och tankarna... En Gaselle QuickUp 70kw och 2x 2kbm tank. En viss skrämselhicka infan sig när ja kom hem och såg hela kalaset på garageuppfarten.... 2m på en tummstock är inte samma sak som nästan 2m lång tank... :eek:
men men mina beräkningar stämde och allt är nu på plats om än inte inkopplat...

Har surfat runt och letat tips för isoleringen men en del funderingar har ja inte hittat svar på..

Isolera undertill verkar som att de är att rekomendera... Hur gör man de enklast? Tankarna är ju bra tunga... och stora... Kan man inte bara fylla med typ fogskum eller nåt under??

Tankarna är ca 1,8 x 0,7 x 1,8 vardera och kommer stå bredvid varandra. Ena kortsidan mot en yttervägg ena långsidan mot en tunn vägg som angränsar mot tvättstugan sen måste ja bygga in resten. Hur nära varandra skall tankarna stå?

Något annat ja bör tänka på? Kom med tips!! :)

Tack på förhand!!
 
Jag har en rund tank på 3 kubik som jag byggde in med OSB-skiva och gips. Fyllde sedan med 27 säckar lösull via spruta. ca 70-80cm på toppen och ca 30-40cm på sidorna. Släpper i princip inte ut någon värme alls, så under sommaren när man bara vill ha varmvatten så blir det inte många brasor.
 
Så här ser det ut..
 
  • isolerad ack.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat:):)
 
MIn syster och hennes man isolerade sin rektangulära tank med frigolitskivor. Först lyfte dom upp den på en frigolitskiva och sen isolerade dom sidorna och toppen med likadana skivor. Det verkade enkelt och bra. Sen ska dom sätta dit gipsskivor som skydd runtom.
 
alright.. snyggt jobbat..
 
Gör ett ramverk av 45x45 cc 600 som du isolerar med mineralullskivor. Dra upp tanken på detta. Bygg regelverk av 45x45 tex 190 mm utanför tanken. Isolera innanför regelverket med mineralull 195 mm och i regelverket med 45 mm mineralull. Klä med gips, ska du skruva något i skivorna sätt osb under gipsen. Spackla inte skruvskallarna. Se till att allt blir tätt så att du inte får skorstenseffekt och tappar värme den vägen.
 
Tjenare!

Jag är precis på gång att isolera mina 2x1500 tankar och tänkte fylla med lösull runt om och över. Måste jag ha nåt mellan isolering och betongplattan?

//Warlock
 
Måste jag ha nåt mellan isolering och betongplattan?
Jag lade en tjärpapp på plattan (som man har på taket) som fuktspärr mot lösullen.
 
Lånar tråden lite... är det möjligt att isolera typ chrseg tankar med lösull utan att använda "spruta"? eller blir det mycket svårare? någon som har gett sig på det??
 
Jag hyrde en spruta på hyresmaskiner, kostade runt 500-600 spänn för ett dygn och var värd varenda öre! En gubbe som skär upp säckarna och matar och en som håller i slangen. Tog två timmar att blåsa 27 säckar eller ca 9 kubik. Skulle tagit hela dagen att fylla för hand samt att resultatet blivit sämre då ullen måste luckras upp så att den blir fluffig. Med sprutan så kommer du också åt överallt.
 
chrseg skrev:
Hallå,

Isolera undertill verkar som att de är att rekomendera... Hur gör man de enklast? Tankarna är ju bra tunga... och stora... Kan man inte bara fylla med typ fogskum eller nåt under??

Tankarna är ca 1,8 x 0,7 x 1,8 vardera och kommer stå bredvid varandra. Ena kortsidan mot en yttervägg ena långsidan mot en tunn vägg som angränsar mot tvättstugan sen måste ja bygga in resten. Hur nära varandra skall tankarna stå?

Något annat ja bör tänka på? Kom med tips!! :)

Tack på förhand!!
Isolera under är inte lika viktigt som i toppen då värmen stiger/skiktar sej o tanken blir kall snabbt i botten, Så det behöver inte va mer än en 45 mm under men därimot bör du ha 40-50 cm uppe på o 30 cm i sidorna..
Tankarna bör du väl kunna ställa bredvid varandra utan isolering i mellan el blir det tokigt?? (nån som vet om ev nackdelar)

Anslut med fördel exp.kärl till botten på tank/arna,
 
2an skrev:
Tankarna bör du väl kunna ställa bredvid varandra utan isolering i mellan el blir det tokigt?? (nån som vet om ev nackdelar)

Anslut med fördel exp.kärl till botten på tank/arna,
Är tankarna serie kopplade bör man ha isolering i mellan tankarna.
Är dom parallell kopplade så spelar det väl ingen roll kan jag tänka mig
 
Tankarna kan stå 10 mm från varandra. Bara så att de inte ligger emot.
Ha någon form av fuktspärr mot betongplattan och lösull under tanken.
Ska du isolera allt med lösull så ska du spruta in det. Det blir billigare. Du blåser upp isoleringen mycket mer och sparar lätt in hyreskostnaden på minskad åtgång.
 
jag har 2 rektangulära 1350 tankar som står dikt an mot varandra, dom följer varandras temp exakt. Men om man vill kunna stänga av den ena o bara värma upp en av nån anledning så är det inte så lyckat, det tar ca 1 dygn så har båda exakt samma temp iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.