4 784 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Isolationsmäta pannan ger utslag, normalt?
Sida 1 av 2
Jag mätte min ca 10 år gamla frånluftsvärmepump Nibe 310P som en kontroll innan jag lade över den till jordfelsbrytare. Jag fick då drygt 300MOhm mellan faser+noll till jord, vid 500V.
Vissa apparater är ju en "naturlig" läckström heter det. Är det detta jag får indikering på? JFB klarar av det men vill ändå veta statusen. Normalt, eller tecken på att nått dåligt är på gång?
Vissa apparater är ju en "naturlig" läckström heter det. Är det detta jag får indikering på? JFB klarar av det men vill ändå veta statusen. Normalt, eller tecken på att nått dåligt är på gång?
Vad mätte du ???
Att mäta en sådan komplex apparat som en värme pump är ingen lätt sak. Med tanke på allla kontaktorer och elektronik m.m. Då måste man mäta del för del isär kopplade. Alternativet är att ett instrument i form av "slaktad " jordfelsbrytare som mäter skillnadsströmmen mellan fas och nolla under drift.
Att mäta en sådan komplex apparat som en värme pump är ingen lätt sak. Med tanke på allla kontaktorer och elektronik m.m. Då måste man mäta del för del isär kopplade. Alternativet är att ett instrument i form av "slaktad " jordfelsbrytare som mäter skillnadsströmmen mellan fas och nolla under drift.
Oj, hoppas du inte bränt något i värmepumpen. Enligt nibes instruktioner ska den frånkopplas när man isolationsprovar resten av huset.
Du kan ju testa olika komponenter som kompressor, elpatron mm separat som Tobbe skriver
Du kan ju testa olika komponenter som kompressor, elpatron mm separat som Tobbe skriver
Ja står det så är det väl så... Men tycker det låter underligt att man ska börja läsa igenom alla manualer innan man isolationsmätee hela huset. Enligt de tidigare trådarna här på byggahus ska ska man inte behöva koppla ur någon elektronik alls innan meggning, mot jord, för det ska alla klara. Men det skulle alltså vara annorlunda med just värmepumpen? Givetvis pratar vi bara om mätning mot jord och inget annat.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Formuleringen "faser+noll till jord" tyder på att TS har kopplat ihop fas o nolla, sedan mätt mot jord.
Det är en någorlunda korrekt mätmetod, den minimerar risken för överspänning på någon elektronisk komponent, eftersom dessa alltid är kopplade mellan fas och nolla, direkt eller indirekt.
MEN det finns ändå en risk att mäta så. Så man bör alltid koppla bort elektronik innan en sådan mätning.
Risken uppstår OM det finns en läcka, för den läckströmmen kan då drivas via en komponent som inte tål så hög spänning. Det kan tom. vara så att det räcker med den kapacitiva kopplingen mellan fas och jord via en elektronisk komponent för att skada komponenten. Men då skall man ha otur.
Det är inte ovanligt att olika typer av värmelement läcker lite så värden på några 100 Meg Ohm är inte ovanliga.
Det är en någorlunda korrekt mätmetod, den minimerar risken för överspänning på någon elektronisk komponent, eftersom dessa alltid är kopplade mellan fas och nolla, direkt eller indirekt.
MEN det finns ändå en risk att mäta så. Så man bör alltid koppla bort elektronik innan en sådan mätning.
Risken uppstår OM det finns en läcka, för den läckströmmen kan då drivas via en komponent som inte tål så hög spänning. Det kan tom. vara så att det räcker med den kapacitiva kopplingen mellan fas och jord via en elektronisk komponent för att skada komponenten. Men då skall man ha otur.
Det är inte ovanligt att olika typer av värmelement läcker lite så värden på några 100 Meg Ohm är inte ovanliga.
Om du har trefasmatning till värmepumpen tror jag att en del komponenter kan vara helt isolerade när du kontrollmäter med utrustningen avstängd då de ofta sitter via en kontaktor som bryter alla faser. De som sitter mellan fas - nolla bryts ibland bara på fasen och då är de inte mätta med dem här metoden.
Man kan mäta under drift med en tångamperemeter gjord för läckströmmar.
Man kan mäta under drift med en tångamperemeter gjord för läckströmmar.
Okej inget konstigt värde då iaf som var syftet med trådstarten. Inget svar på om det är detta som menas med "naturliga" läckströmmar, men då det finns en viss kontakt antar jag att det är den läckströmmen som blir resultatet av det hela.
Och ja, jag mätte på matande kabel från centralen (innan inkoppling) och lade ihop trefasen och nollan, och mätte sedan mot jord.
Verkar vara väldigt omdisskuterat detta med vad man kan och inte kan. Känns ju lite konstigt att koppla ur nästan samtliga apparater för att de eventuellt kan han en felande elektronik som man kan sabba ännu mer vid mätning. Sen ska man alltså koppla in allt efter mätningen och hoppas på det bästa att JFB inte löser plötsligt...
Detta har ju disskuterats här förut:
https://www.byggahus.se/forum/el/205961-forbereda-infor-meggning.html
och t.ex. inlägg #9 och #12 skriver vad som verkar gälla (iofs vet jaginte vad man räknar som normala apparater), mendans övriga svar mer är tyckande? Men det kanske är så verkligheten ser ut, att man ändå pajar "fungerande" apparater för att de inte uppfyller kraven. Men jag erkänner att jag kopplade ur TVn, modem, larm, dator ändå mest för att de var lättåtkomliga. Men kyl/frys och övriga apparater tänkte jag låta sitta kvar. Kanske.
Och ja, jag mätte på matande kabel från centralen (innan inkoppling) och lade ihop trefasen och nollan, och mätte sedan mot jord.
Verkar vara väldigt omdisskuterat detta med vad man kan och inte kan. Känns ju lite konstigt att koppla ur nästan samtliga apparater för att de eventuellt kan han en felande elektronik som man kan sabba ännu mer vid mätning. Sen ska man alltså koppla in allt efter mätningen och hoppas på det bästa att JFB inte löser plötsligt...
Detta har ju disskuterats här förut:
https://www.byggahus.se/forum/el/205961-forbereda-infor-meggning.html
och t.ex. inlägg #9 och #12 skriver vad som verkar gälla (iofs vet jaginte vad man räknar som normala apparater), mendans övriga svar mer är tyckande? Men det kanske är så verkligheten ser ut, att man ändå pajar "fungerande" apparater för att de inte uppfyller kraven. Men jag erkänner att jag kopplade ur TVn, modem, larm, dator ändå mest för att de var lättåtkomliga. Men kyl/frys och övriga apparater tänkte jag låta sitta kvar. Kanske.
Dom "apparater" som inte får meggas brukar ha en liten klisterlapp där det i klartext står att dom inte får meggas. Men det "vanliga" är väl att man meggar anläggningen innan man ansluter alla apparater för det är ju i första hand anläggningens status som man är intresserad av och inte apparaternas.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Jo det stämmer att apparater skall tåla de här mätspänningarna. Men det känns lite dumt att utsätta en apparat man äger för förstörande provning (förstörande om den inte uppfyller kravet). Många apparater uppfyller isolationskraven med nöd och näppe, det finns gott om apparater som ex. klarar testen vid säkerhetstest, men som egentligen inte uppfyller kraven på krypavstånd i isoleringen. Då funkar testet så länge inte luftfuktigheten är för hög osv.
Du förstod nog inte vad jag menade. Jag menade att din mätning sa väldigt lite om statusen på apparaten eftersom kompressor och ev. värmeelement troligtvis inte blev testade vid din mätning. Kompressorn matas kanske via kontaktorer och ev. frekvensomriktare ,värmeelementet styrs av en kontaktorer. Alla dessa komponenter befinner sig i viloläge ( från läge) vid isolationsprovet.
Din mätning kanske bara omfattade nätfiltret och lite kablage.
Det är väldigt enkelt att mäta saker idag. Det svåra är att värdera mätresultatan.
Det är väldigt enkelt att mäta saker idag. Det svåra är att värdera mätresultatan.
Aha ja det har du rätt i. Tolkade det som att du var ute efter samma sak som lordi att jag mätt för mycket. Då kan det förstås finnas större fel när allt är igång! Kontaktorerna till elpatron osv är ju förstås avslagna som du och en annan sa. Eller så kan man säga som andra här inne att det var rätt gjort, man ska bara mäta ledningar och skippa apparaterna för säkerhets skullTobbe_3 skrev:Du förstod nog inte vad jag menade. Jag menade att din mätning sa väldigt lite om statusen på apparaten eftersom kompressor och ev. värmeelement troligtvis inte blev testade vid din mätning. Kompressorn matas kanske via kontaktorer och ev. frekvensomriktare ,värmeelementet styrs av en kontaktorer. Alla dessa komponenter befinner sig i viloläge ( från läge) vid isolationsprovet.
Men en sån noggrann mätning känns inte aktuellt förens vid eventuell felsökning.