8 627 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Isodrän som dränering med ett tunt lager asfalt kvar på väggen?
Hej,
Är påväg att dränera runt mitt garage men vill ha fler åsikter om hur folk skulle ha gjort.
Tanken är att dränera med isodrän men har både hört och läst att för att kunna göra det så måste all gammal asfalt bort medan vissa säger att nej låt den sitta kvar?!, asfalten som sitter på min grund är väldigt tunn (Max 0.5mm) och har förmodligen suttit på sen huset byggdes 1975 om inte så har det iaf suttit väldigt länge, har tagit lite bilder som jag lägger upp. (värt att tillägga, huset är ett sutteräng hus. Det som inte har asfalt på sig är nybyggt.)
MVH// Matias
Är påväg att dränera runt mitt garage men vill ha fler åsikter om hur folk skulle ha gjort.
Tanken är att dränera med isodrän men har både hört och läst att för att kunna göra det så måste all gammal asfalt bort medan vissa säger att nej låt den sitta kvar?!, asfalten som sitter på min grund är väldigt tunn (Max 0.5mm) och har förmodligen suttit på sen huset byggdes 1975 om inte så har det iaf suttit väldigt länge, har tagit lite bilder som jag lägger upp. (värt att tillägga, huset är ett sutteräng hus. Det som inte har asfalt på sig är nybyggt.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MVH// Matias
Man behöver inte ta bort den helt men man bör nog se till att punktera den ordentligt så att den inte är tät. Jag gjorde detta med en yxa. Ett hugg var 20/30cm på hela väggen för att fukten ska kunna komma igenom. Det har fungerat bra för mig.
Jmf med en betongplatta som gjuts på EPS. Den torkar enkelsidigt inåt tills den är genomtorr. Varför skulle en vägg som troligtvis tom är ngt varmare inte torka inåt ?
Det är bara en försäljningsgimmick att "fukt transporteras innifrån ut genom väggen och gör källaren torrare". I princip all fukt transporteras bort genom ventilation.
Det är bara en försäljningsgimmick att "fukt transporteras innifrån ut genom väggen och gör källaren torrare". I princip all fukt transporteras bort genom ventilation.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Dränering - krypgrund, Platon eller isodrän
Grund & Markarbeten -
Hur ser ut efter dränering med isodrän?
Grund & Markarbeten -
Har ni koll på eran ny dränering? Trafik isodräntopplist.
Grund & Markarbeten -
Dränering isodrän eller platon?
Grund & Markarbeten -
Omdränering med Isodrän eller alterantiv metod?
Grund & Markarbeten