Hej,

Är påväg att dränera runt mitt garage men vill ha fler åsikter om hur folk skulle ha gjort.
Tanken är att dränera med isodrän men har både hört och läst att för att kunna göra det så måste all gammal asfalt bort medan vissa säger att nej låt den sitta kvar?!, asfalten som sitter på min grund är väldigt tunn (Max 0.5mm) och har förmodligen suttit på sen huset byggdes 1975 om inte så har det iaf suttit väldigt länge, har tagit lite bilder som jag lägger upp. (värt att tillägga, huset är ett sutteräng hus. Det som inte har asfalt på sig är nybyggt.)

IMG_2198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2199.jpg
Skapa konto
IMG_2203.jpg
Skapa konto

MVH// Matias

Bort med asfalten.
Lämnar du asfalten kommer det inte att kunna torka ut.
Fredrik

cadforall
What is behind the asphalt?
What is the room above the area where the asphalt? Is the bathroom or kitchen?

Vi lämnade kvar asfalten när vi dränerade och isolerade, det har funkat kanon, torr och fin källare, Men visst skall man egentligen ta bort den.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Man behöver inte ta bort den helt men man bör nog se till att punktera den ordentligt så att den inte är tät. Jag gjorde detta med en yxa. Ett hugg var 20/30cm på hela väggen för att fukten ska kunna komma igenom. Det har fungerat bra för mig.

Senaste Äntligen Hemma visade dränering där de hävdade att asfalten måste blästras bort

D
Jag tror inte det spelar någon större roll. Fukt som kommer från inomhusluften skall ventileras bort och inte behöva vandra igenom hela väggen.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Har väggen blivit fuktig pga tidigare bristfällig dränering får väggen svårt att torka ut utåt om asfalten sitter kvar.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Har väggen blivit fuktig pga tidigare bristfällig dränering får väggen svårt att torka ut utåt om asfalten sitter kvar.
Fredrik
Korrekt, men väggen torkar lika bra inåt

Absolut men med resultat att inredningen i form av tapeter och färg blir förstörda...
Fredrik

D
Har väggen blivit fuktig pga dålig dränering och fukten inte kan ta sig ut utåt så lär ju källarväggrn redan vara kraftigt påverkad.

Jmf med en betongplatta som gjuts på EPS. Den torkar enkelsidigt inåt tills den är genomtorr. Varför skulle en vägg som troligtvis tom är ngt varmare inte torka inåt ?
Det är bara en försäljningsgimmick att "fukt transporteras innifrån ut genom väggen och gör källaren torrare". I princip all fukt transporteras bort genom ventilation.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.