Vi har ett LK system med golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan . Golvvärmen är varm och skön , men alla radiatorer uppe är iskalla. (Fjärrvärme) haft VVS kille här som gått igenom allt men vi lyckas inte få igång elementen. När han stryper golvvärmen då sipprar värmen ut i rören men blir kalla så fort man ställer tillbaka den . Bifogar bild på rören i tvättstugan nere där rören till elementen går upp markerat med blå färg vart den blir iskall på den röda markeringen är den jätte varm .
Det är alltså någon typ av gemensamhetsanläggning.
Bor du längst ifrån fjärrvärmecentralen (rörmässigt)?
Funderer på om en/flera andra boenden har ökat flödet på sina STAD-ventiler så att flödet inte räcker till.
Eventuellt om golvvärmeshunten är felaktigt inställd så att den tar allt flöde.
Bor du längst ifrån fjärrvärmecentralen (rörmässigt)?
Funderer på om en/flera andra boenden har ökat flödet på sina STAD-ventiler så att flödet inte räcker till.
Eventuellt om golvvärmeshunten är felaktigt inställd så att den tar allt flöde.
Ja exakt, vi är näst sista huset längst bort från teknik huset . Men ingen annan verkar ha samma problem, inte dom vi hört med iallafall . De jag inte förstår, varför rören som ska upp till elementen från nedre plan är rykande heta till en viss koppling sedan stannar det, som jag markera på bilden . Röris försökte även strypa golvvärmen lite i lk skåpet så de blev mer prio till elementen men de blir ljumna (alla element samtidigt )ibland en liten stund sedan vipps blir alla kalla samtidigt igen
Svårt att få en riktig helhetsbild men det låter som dåligt flöde, något som stryper. Vad är det för STAD som är till höger i bild. Vart går den?P Pattoo skrev:Ja exakt, vi är näst sista huset längst bort från teknik huset . Men ingen annan verkar ha samma problem, inte dom vi hört med iallafall . De jag inte förstår, varför rören som ska upp till elementen från nedre plan är rykande heta till en viss koppling sedan stannar det, som jag markera på bilden . Röris försökte även strypa golvvärmen lite i lk skåpet så de blev mer prio till elementen men de blir ljumna (alla element samtidigt )ibland en liten stund sedan vipps blir alla kalla samtidigt igen
Tror de till vattnet , stor T och R nere på dom. Tur och retur tror jag. Hitta en äldre bild på den där stod det andra siffror på stad . Kan den ändra av sig själv ?S svebbe skrev:
Mer troligt för värme, tillopp och retur. Ena är nog golvvärme och den andra radiatorer. Själva STAD ratten kan inte ändra sig själv. Ofta låser man max värdet med insexnyckel, sitter mitt i ratten.P Pattoo skrev:
Vänstra STAD-ventilen som även har differenstryckregulator kopplad till sig lär vara inkommande värme, detta med tanke på var värmemätaren sitter.
STAD-ventilen i mitten är till golvvärmen (precis höger om värmeenergimätaren).
Vad står den STADen på?
Den högra STAD-ventilen är för VVCn (varmvattencirkulationen).
Vad står den STADen på?
Längst till högerDemmpa skrev:
Vänstra STAD-ventilen som även har differenstryckregulator kopplad till sig lär vara inkommande värme, detta med tanke på var värmemätaren sitter.
Vad står den STADen på?
Mitten står på 0Demmpa skrev:
Vad står den STADen på?
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
-
Fredagshuset: Högt radhus från sekelskiftet av Jacob J:son Gate
-
HFD klargör: Utgångspris och marknadsvärde är inte samma sak
-
Idrottsprofilens hus hotas av rivning - avviker från bygglovet
-
40 förenklingar av bygglovsreglerna - attefallare och friggebod slås ihop
-
Husdrömmar: Avancerad takkonstruktion på Österlen