Jag läser o läser men förstår fortfarande inte helt säkert. Min uppfattning är att den totala skatten för ISK-kapitalet under 2025 blir 1.89%(0.89 + 1)
Men samtidigt har jag sett högre siffror i Skatteverkets kalkyl (över 3%). 🤷 Hjälp mig.
(Är inte Avanzas kalkyl missvisande? För det är väl inte bara 0.89% skatt på kapitalet?)
Men samtidigt har jag sett högre siffror i Skatteverkets kalkyl (över 3%). 🤷 Hjälp mig.
(Är inte Avanzas kalkyl missvisande? För det är väl inte bara 0.89% skatt på kapitalet?)
Jo skatten är 0.89%, på belopp över 150kkr.
Schablonräntan är statslåneräntan plus en procentenhet, alltså 2,96 %. Schablonintäkten ska sedan beskattas med 30 %. 30 % av 2,96 % = 0,888 %. Detta gäller endast kapital på ISK/kf som är över 150 000 kr.
Schablonräntan är statslåneräntan plus en procentenhet, alltså 2,96 %. Schablonintäkten ska sedan beskattas med 30 %. 30 % av 2,96 % = 0,888 %. Detta gäller endast kapital på ISK/kf som är över 150 000 kr.
Jämförelsen är med ett vanligt konto där du betalar 30% på vinsten när du realiserar. Har pengarna dubblats betalar du mycket i skatt, har de legat still blir det ingen skatt.Dracula skrev:
Med isk blir det skatt oavsett. Så ökar innehavet mindre än 2,96% hade det varit bättre att inte ha det på isk, även om du fortfarande går plus