Jag läser o läser men förstår fortfarande inte helt säkert. Min uppfattning är att den totala skatten för ISK-kapitalet under 2025 blir 1.89%(0.89 + 1)
Men samtidigt har jag sett högre siffror i Skatteverkets kalkyl (över 3%). 🤷 Hjälp mig.

(Är inte Avanzas kalkyl missvisande? För det är väl inte bara 0.89% skatt på kapitalet?)

• Textbeskrivning av skatteberäkning för ISK där schablonintäkt beräknas utifrån statslåneränta plus en procentenhet, aldrig under 1,25%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell som visar skatteändringar för investeringar 2024 och 2025 enligt Avanza; skatten sänks till 0,89% med exempel på belopp och förändringar.
    Skapa konto
B
Jo skatten är 0.89%, på belopp över 150kkr.

Schablonräntan är statslåneräntan plus en procentenhet, alltså 2,96 %. Schablonintäkten ska sedan beskattas med 30 %. 30 % av 2,96 % = 0,888 %. Detta gäller endast kapital på ISK/kf som är över 150 000 kr.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Läser idag att man måste ha 2.96% avkastning på kapital över 150k för att det ska vara lönsamt. Varför räcker inte avlastning på 0.89? ...för att gå plus minus noll.

• Skärmdump av en artikel från Börskollen om förändrade skatteregler för ISK och nya avkastningskrav från 2025.
    Skapa konto
Dracula Dracula skrev:
Läser idag att man måste ha 2.96% avkastning på kapital över 150k för att det ska vara lönsamt. Varför räcker inte avlastning på 0.89? ...för att gå plus minus noll.
Jämförelsen är med ett vanligt konto där du betalar 30% på vinsten när du realiserar. Har pengarna dubblats betalar du mycket i skatt, har de legat still blir det ingen skatt.

Med isk blir det skatt oavsett. Så ökar innehavet mindre än 2,96% hade det varit bättre att inte ha det på isk, även om du fortfarande går plus

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.