Har ett Electrolux frysskåp med inbyggd ismaskin som är ca 8 år.
Allt har fungerat utan problem men nu har det börjat krångla vad gäller själva isbitarna som produceras.
Många sitter ihop 2 och 2 eller 3 och 3. Detta innebär att de fastnar i matarskruven som då inte orkar snurra. De fastnar även i själva hålet där de ramlar ner i glaset.
Man måste med jämna mellanrum öppna facket och bryta isär isbitarna.

Någon som varit med om detta och vet vad man kan göra?
 
Låter som de inte är färdiga innan de trillar ner och då klibbar ihop. Stämmer det?
 
Nej, de ”klibbar” inte ihop utan sitter ihop mellan varandra. Ungefär som när man överfyller en plastform för isbitar.
 
Fyra iskuber sammanlänkade i en rad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då låter det som de av nån anledning överfylls.
Eller att ventilen läcker så den fyller rätt men sen droppar det lite extra.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
A
B Byggsnyggen skrev:
[bild]
det där är typiskt ventilfel, bara att byta om det finns några kvar
 
electroluxaren skrev:
det där är typiskt ventilfel, bara att byta om det finns några kvar
Byter man ventil själv eller är det servicetekniker som gäller? (Om det nu fortfarande finns ventil i lager)
Även om jag inte är helt oteknisk så har jag aldrig mekat med vattnet i en frys… ☺️
 
A
B Byggsnyggen skrev:
Byter man ventil själv eller är det servicetekniker som gäller? (Om det nu fortfarande finns ventil i lager)
Även om jag inte är helt oteknisk så har jag aldrig mekat med vattnet i en frys… ☺️
Den sitter där vattnet går in till skåpet på baksidan i en vit låda. Där sitter även en flottör som MSN skall vars rädd om annars inga problem
 
electroluxaren skrev:
Den sitter där vattnet går in till skåpet på baksidan i en vit låda. Där sitter även en flottör som MSN skall vars rädd om annars inga problem
Stort tack!
 
B Byggsnyggen skrev:
Stort tack!
Har samma problem uppdatera gärna hur du löser det.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.