Lite bråkiga tomter. Blir väl att slå ihop till en fastighet för att få bygga huset så nära gräns... 4,5m skall det väl vara.

Fint hus du fått till.

Jag hade bytt plats på klk o wc samt gjort dörr från klk till tvätt och groventredörr in i tvätt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske smart att kunna gå in i KLK från tvättstugan?
En bra tanke som tål att funderas på. Jag tror att det beror lite på vad man kommer använda den till som avgör vart dörren bäst placeras.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Med risk för att vara tjatig så tycker jag att du ska byta plats på garage och uterum
Uterum åt väster och kvällssolen
Ingen fara! :) Dock är jag ganska säker på placeringen av uterummet. Utsikt och ingen insyn väger tyngre än kvällssol. Idag ligger närmsta granne ca 50m åt väster, men det finns alltid en risk att den biten styckas av. Åt andra hållet är en åker och där är sannolikheten för en avstyckning mycket mindre.

J Jarlsgård skrev:
Tycker det ser mycket bättre ut Fredrik!

Nu har jag inte exakta mått på rummen, men om du gjort badrummet mer långsmalt så kan du bredda KLK lite vilket ger möjlighet till djupare hyllor eller slippa att hängande kläder osv inte hänger i dörröppningen.

Och i samma veva då göra badrum och KLK lite djupare, då får du mindre döyta i klädvården. sen skadar det ju förstås inte att ändå ha gott om utrymme där.:)

Men sen vill jag nog ändå trycka på fönster igen, att du ändrat storlek är skitbra men jag är ändå rädd för att det kommer bli väldigt mörkt i vissa delar!
Så här är mina fönsterförslag:
1. Sätt in 1-2 fönster till vid altandörren. Jag vet att den hörnan är tänkt för TV men samtidigt så har du bara morgonsol på den sidan och då dessutom med ett uterum utanför i framtiden så kommer du ändå inte få tråkiga solreflektioner osv.
2. Sätt in ett lite högre fönster över köksbänken. Ha ett 11*10 förslagsvis.
3. Ha ett fönster i trappan.
4. Vid matplatsen hade jag nog haft 11*16 el 11*18 fönster tror jag. 11*13 just där känns lite väl 80-90tal i mina ögon :p
Mycket bra synpunkter!:) Jag har faktiskt suttit och ritat lite mer ikväll på just tvättstuga/klädvård/entre osv, bild kommer i nytt inlägg. Tar till mig av fönster och kommer att titta mer på det, hann tyvärr inte det ikväll.. Dock är jag skeptiskt till högre fönster över köksbänken, jag vill gärna ha kakel över diskbänken som skydd för skvätt. Har aldrig gillat fönster mellan bänk och skåp..:thinking:

BirgitS BirgitS skrev:
Dörren mellan kök och klädvård kan gärna gå inåt i klädvården för det är nog större sannolikhet att nån som kommer in från garaget slår dörren i en person i köket än tvärtom (tänk på den som står framför ugnen och just håller på och ta ut en het plåt, inte lätt att hoppa åt sidan då). I klädvården bör det man använder mest, dvs. städskåp och tvättmaskin vara närmast köksdörren.

Köksplaneringen är nog bra att gå igenom med en köksplanerare så att det uppfyller tillgänglighetskrav och är lättarbetat.

Jag gissar att du inte har lagt så mycket tid på planering på övervåningen men du kan inte ha toaletten så där under ett snedtak.
Givietvis ska den gå inåt, har blivit en tankevurpa, tack! :)

Det stämmer, övervåningen är enbart en väldigt grov planering för att se att det som jag vill ha där får plats.

J Jarlsgård skrev:
Vrider han bara wcn 90° så går det då det är förhöjd väggliv :)

Och Påtal om förhöjt väggliv, du har inte övervägt att sätta in fönster där?
Jag har börjat undersöka det :)

M Modig skrev:
Kul att se, kommer nog att bli jättebra när du har funderat färdigt och jag tycker att du tänker helt rätt med en stor tomt när du nu har möjlighet :) Angående avstånd till grannar etc: fundera på risken att de ytor som i dag är obebyggda kan komma att styckas av och säljas.
Spontan tanke när det gäller trappan: dubbelkolla att det verkligen går att få upp möbler utan problem. Vi har en trappa som är svängd på liknande att (dock utan "platå" som det ser ut att vara på din). Det går inte att få upp något bredare än en 90-säng på övervåningen här :mad: Såvida det inte är kort, som en byrå t.ex. eller böjligt, som en resårbotten utan trästomme. Vi blev tvungna att göra oss av med en tänkt 1.20-säng och har inte precis haft fritt val när det gäller soffa.
Absolut, det har jag med mig hela tiden. Det är också en av anledningarna till uterummets placering som jag skrev ovan, så lite insyn som möjligt prioriteras :)

Ofan, ja det var en mycket bra synpunkt som får undersökas när det närmar sig!

Anna_H Anna_H skrev:
Den kommande verkstaden blir framför huset mot vägen?
Nä, där är det tänkt infart, parkering och gräsmatta för att slippa se ett garage/verkstad med allt vad det innebär utanför det första man gör. Så det hade jag tänkt att ha nedanför huset i andra änden av tomten.

J jimbomas skrev:
Jag hade satt större fönster vid matplatsen, tycker det är snyggare personligen.

Som tvåbarnsfar hade jag prioriterat tvättstuga och hall om du i framtiden planerar familj. Det är utrymmen man verkligen uppskattar lite storlek på när man har barn. Alla väskor, hjälmar och andra prylar och för att inte tala om dessa kopiösa mängder med kläder de lär ha, framför allt vintertid. :crysmile:

Du kommer säkert att tycka det är onödigt stort idag, men jag lovar att du kommer att tacka dig själv i framtiden. Det är också något som andra tittar på när de köper hus och har barn, om du mot förmodan någon gång skulle sälja huset.
Bra synpunkt, ska undersöka det! Jo men så är det ju, huset ska ju fungera för hela familjen.

Galt Galt skrev:
Tog mig friheten att leka lite med din ritning, trots att den redan var mycket genomtänkt och bra.

Målsättning: Mer barn-vänligt, mer hustru-vänligt, ljusare och bättre "flow" mellan rummen och en exklusivare känsla när man rör sig i huset.

Entrén gjordes lite större och satte in dubbeldörrar och mer garderober. -ljusare samt att det är guld värt att ha plats med en barnvagn eller två om man skaffar barn.

Inre hall gjordes större och möblerbar på bekostnad av minskad dö-yta i tvättstugan.

Sovrummet fick hel garderobsvägg med skåp över dörröppningen. Ger mer förvaringsytrymmen och en känsla av passage till den privata-sfären när du går in i sovrummet.

Braskaminen flyttades till en mer central plats där den syns bättre och ger hög mysfaktor.

Klädkammare blev ett skafferi, lyxigt och praktiskt, guld värt att ha. Förvaringsutrymmena för kläder är ändå goda med ökad mängd garderober i entré och sovrum.

Spishällen flyttades till köks-halvön (som gjordes djupare) för bättre social kontakt och bättre koll på barn och vad som händer.

Satte in ett torkskåp i tvättstugan, ett måste om man skaffar barn.

Samt ett par extra fönster i vardagsrummet.

Gjorde detta för mitt eget nöjes skull och allt passar troligen inte dina behov.

[bild]
Mycket spännande och intressant, tack!:)

Jag har och kommer att ta till mig flera av dina idéer. Vissa saker har jag redan tänkt på och en del har jag fått ritat på ikväll. :)

J JKrister skrev:
Lite bråkiga tomter. Blir väl att slå ihop till en fastighet för att få bygga huset så nära gräns... 4,5m skall det väl vara.

Fint hus du fått till.

Jag hade bytt plats på klk o wc samt gjort dörr från klk till tvätt och groventredörr in i tvätt.
Ja precis, det blir sammanslagning. Jag har med i kontraktet att säljaren, som också äger marken runtom, tillåter byggnation närmre tomtgräns än 4,5m.

Tack!:)

//Fredrik

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått suttit och ritat lite igen efter synpunkter och tips från er.:)

Jag hann tyvärr inte gå över hela ”huset” men tycker ändå att jag kom en bit på väg vad det gäller tvättstuga/badrum/klädkammare/hall.

Tvättstugan har blivit lite mindre och samtidigt så har badrum & klk blivit större. Sovrummet har fått sig lite extra utrymme från tvättstugan och trappen är flyttad lite. Även entrén är breddad och rymmer nu garderober på båda sidor. Trappen har också fått fönster för bättre ljusinsläpp.

Arkitektonisk ritning av en bostadsplan med utmärkta rum såsom tvättstuga, badrum, klädkammare och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som saknas på ritning som jag redan nu vet om och har tagit till mig är:
- Kökshalvön skall sticka ut 300mm så att det går att sitta där likt en ”bardisk”.
- Högre fönster vid matplatsen.
- Få till fönster i tv-hörnan på något bra sätt.

Tack så mycket för era synpunkter och idéer, fortsätt gärna!:D

//Fredrik

• Gilla
Goelette och 2 till
  • Laddar…
tänkte bara tipsa om nacka kommuns pdf om tillgänglighet. Det ser trångt ut vid några dörrar.
Sen tycker jag att alla ytterdörrar ska vara 10x21. Även altandörr.

BirgitS
I Isak90 skrev:
Jag hann tyvärr inte gå över hela ”huset” men tycker ändå att jag kom en bit på väg vad det gäller tvättstuga/badrum/klädkammare/hall.
KLK/förrådet ser väldigt smalt ut, ska man ha någon nytta av det så får man tänka sig antingen klädhängning eller hyllor längs en sida och det tar 50-60 cm och då blir det en väldigt smal yta att gå på och besvärligt att ta ut lådor/kläder. Föreslår att du flyttar väggen mellan KLK och badrum (rullstolscirkeln får ju gå in i duschen).

I Isak90 skrev:
Dock är jag ganska säker på placeringen av uterummet. Utsikt och ingen insyn väger tyngre än kvällssol.
På flygfotot ser det ut att vara mycket skog utanför uterummet?

I Isak90 skrev:
Nä, där är det tänkt infart, parkering och gräsmatta för att slippa se ett garage/verkstad med allt vad det innebär utanför det första man gör. Så det hade jag tänkt att ha nedanför huset i andra änden av tomten.
Är det verkligen lämpligt att ha fordonstrafik och verkstad i det område där det är tänkt att barnen ska kunna leka fritt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Då är det istället det man ser när man är ute i trädgården?
Infarten till garage/verkstad blir bredvid garaget?

I icho skrev:
tänkte bara tipsa om nacka kommuns pdf om tillgänglighet. Det ser trångt ut vid några dörrar.
Sen tycker jag att alla ytterdörrar ska vara 10x21. Även altandörr.
Bra tips, ska kolla upp det. (y)

BirgitS BirgitS skrev:
KLK/förrådet ser väldigt smalt ut, ska man ha någon nytta av det så får man tänka sig antingen klädhängning eller hyllor längs en sida och det tar 50-60 cm och då blir det en väldigt smal yta att gå på och besvärligt att ta ut lådor/kläder. Föreslår att du flyttar väggen mellan KLK och badrum (rullstolscirkeln får ju gå in i duschen).
Klädkammaren är verkligen i smalaste laget, det håller jag med om, ska undersöka om det går att bredda den lite och minska badrummet några decimeter.

BirgitS BirgitS skrev:
På flygfotot ser det ut att vara mycket skog utanför uterummet?
Det stämmer, större delen av tomten och öster om den var det mycket träd.Det är det dock inte längre:rolleyes:

BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen lämpligt att ha fordonstrafik och verkstad i det område där det är tänkt att barnen ska kunna leka fritt?
Menar du på baksidan? Det är jag inte så orolig för, kommer vara en bra bit emellan. Då hade jag varit mer orolig för att köpa hus i stan med alla bilvägar.

Anna_H Anna_H skrev:
Då är det istället det man ser när man är ute i trädgården?
Infarten till garage/verkstad blir bredvid garaget?
Ja som tankarna är nu så kommer det framtida garaget att synas från baksidan och inte från vägen. Det kommer bli en väg till nedre delen av tomten öster om tomtgränsen utanför min tomt, där är idag en gammal traktorstig.

//Fredrik

Aha, det blir egen infart till bakre delen, då var det en helt annan sak förståss!

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej, när jag ser ritningar är det första som slår mig: bygg större fönster! De ser ju ut som skottglugar. Särskilt på övervåningen. Nu vet jag inget om din omgivning men det är så härligt om man står i köket och har utsikt åt tre håll.
Estetik är en sak som kan ha att göra med att välja mindre fönster.
Men trots allt är fönster per m2 billigare att bygga än en vägg med någorlunda ytskikt.

En vägg består av:
* Lister
* Tapet
* Armeringsduk (för att inte få sprickor när gipsen får fart)
* Spackel och spackelduk
* Gips
* OSB
* Reglar
* Isolering
* Vindduk (eller gud bevare...utegips - usch å fy)
* Luftspalt
* Ytterpanel
* Målarfärg i tre lager minst
* Skruvar / spik
* Fogmassa

• Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Superkul att få följa ditt nästa projekt! Angående tvättstugan, så skulle du ju ganska lätt istället skapa ett skafferi (som man då går igenom) som ett utrymme, innan tvättstugan börjar. Då får du flytta ner dörren från garaget något, men det såg görligt ut. En tanke om det lockar mer än bastu förstås.

I Isak90 skrev:
Hej!

Nu har jag suttit vid ritbordet och gjort lite ändringar.:)

Kök/vardagsrum har jag spegelvänt, det blir mycket bättre på det viset trots att uterummet hamnar längre ifrån köket.

Har sett över fönster och bytt samtliga stora till 11x13. (Det står fel mått i takkupan)

Hallen är breddad och tvättstugan har blivit mindre, är dock fortfarande väldigt stor. Detta är den delen som jag inte riktigt är nöjd med, den är onödigt stor. Tar tacksamt emot tips på hur ytan kan nyttjas bättre. Funderar lite på om det går att klämma in en bastu?:thinking:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

//Fredrik

J jenpa skrev:
Hej!

Superkul att få följa ditt nästa projekt! Angående tvättstugan, så skulle du ju ganska lätt istället skapa ett skafferi (som man då går igenom) som ett utrymme, innan tvättstugan börjar. Då får du flytta ner dörren från garaget något, men det såg görligt ut. En tanke om det lockar mer än bastu förstås.
Tackar! Ja det tål att funderas på. :)

//Fredrik

Hej!

Eftersom det här projektet har pågått i några månader så tänkte jag lägga in lite bilder från starten nu emellanåt tills vi kommer fram till nutid. :)

Jag blev ägare och fick tillträde till tomterna 24 maj 2019. Som det syns på satellitbilden så var där en hel del träd/skog både på och utanför min mark. Det ska ju naturligtvis bort så där börjar vi.

Skogbevuxen tomt vid infart med betongrör och traktorstig, sett från bil i övergångsperiod.
Skapa konto

Tätt bevuxen skogsmark med björkar och buskar vid tomtens startpunkt för byggprojektet.
Skapa konto

Bild på täta träd och skog längs en väg, kat märkbart på bild som starten på ett byggprojekt.
Skapa konto

Överblick av en skogstomt med träd och buskar sett från en väg, under en grå, molntung himmel.
Skapa konto

Utsikt över en nyförvärvad tomt täckt av träd och skog intill en gammal traktorstig.
Skapa konto

Så här såg det ut ett par timmar efter tillträdet.
Röd bil parkerad på provisorisk infart omgiven av grönska och skog.
Skapa konto

Röd bil parkerad i en skoglig miljö på en provisorisk väg omgiven av grönska och träd.
Skapa konto

Veckan därpå fick jag hjälp av hjullastare och gjorde en provisorisk infart. Bredvid min mark går en gammal traktorstig som jag kommer använda. Och där låg också ett gammalt rör i diket, några lass senare så vips så var det enklare att köra in med bil:)
En släpvagn lastad med grus parkerad bredvid en väg med tätt lövverk i bakgrunden.
Skapa konto

Lastbilssläp fyllt med grus parkerat bredvid en röd Volvo vid en skogskant, förberedelse för trädgårdsprojekt.
Skapa konto

En provisorisk infart bredvid en väg och skog som visar tidiga förberedelser för ett byggprojekt på en solig dag.
Skapa konto

En nyanlagd provisorisk infart vid en skogstomt markerad med uppkörda högar av jord och grus.
Skapa konto

Provisorisk infart vid tomt med vegetation och gammalt rör i diket intill en väg.
Skapa konto

//Fredrik

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Trädfällningen fortsatte ganska intensivt i början av sommaren. Till en början tog jag vara på veden för framtida behov och tyvärr var där ganska ont om plats så det fick bli några svängar till tippen med kvist, skönt att ha en rejäl kärra så man fick med mycket varje gång :)

Trädgård efter trädfällning med nedfallna grenar, en släpkärra full med kvistar och motorsågsutrustning på marken.
Skapa konto

Fält med nyligen fällda träd och staplad ved, verktyg och en släpkärra syns i förgrunden.
Skapa konto

Trädgård efter trädfällning med vedhögar, kärra, motorsåg och arbetsutrustning.
Skapa konto

Nyligen avverkad skog med staplad ved och trädstubbar på en solig klarvädret dag.
Skapa konto

På återseende! :)
//Fredrik

• Gilla
Goelette och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Hade lite flyt första veckorna och fick ett par lass med fylle. Efter en sväng med hjullastare så blev det en bra fortsättning på infarten. :)

En stor grushög på en avjämnad mark med träd i bakgrunden, resultat av hjullastarbete.
Skapa konto

Högar av grus på en ojämn mark med grönska och fällda träd i bakgrunden.
Skapa konto

Grushögar på en byggplats i skogsmiljö, troligen förberedelse för en infart.
Skapa konto

Nyplanerad grusinfart med en röd pickup och släpvagn i lantlig miljö med fälld vegetation.
Skapa konto

Ävenplanerad infart med grus och en röd bil med släp lastat med grenar.
Skapa konto

//Fredrik

Kommer du bo på tomten medans du bygger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.