430 läst · 2 svar
430 läst
2 svar
IR på fanér
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Jag skulle säga att risken är överhängande om faneren sitter med PVA-lim eller proteinlim vilket jag har för mig är de två vanligaste limmen för att fästa fanér. En metod jag sett för att fästa fanér är att pensla på PVA-lim på båda ytorna, låta det torka och sedan smälta fast fanéren med ett strykjärn. Möjligen att du kan klara dig på att det tar tid för värmen att tränga genom fanéren men jag skulle inte chansa på det.
Att sickla bort lacken kanske kan vara ett alternativ?
Skrapa, sickel och slippapper är flitigt använt sedan tidigare. Ska renovera en del fönster och försöker väl motivera ett speedheaterinköp med ”det finns ju fler användningsområden”. Tack för klargörande om limning av faner. Det blir nog gamla vanliga slit o svettmodellen.P Pettman skrev:Jag skulle säga att risken är överhängande om faneren sitter med PVA-lim eller proteinlim vilket jag har för mig är de två vanligaste limmen för att fästa fanér. En metod jag sett för att fästa fanér är att pensla på PVA-lim på båda ytorna, låta det torka och sedan smälta fast fanéren med ett strykjärn. Möjligen att du kan klara dig på att det tar tid för värmen att tränga genom fanéren men jag skulle inte chansa på det.