S
Hej, vi har öppet fiber och IPTV är ett tillval som ger en ytterliggare en box som man ska koppla in i CPE-boxen om man vill ha denna tjänst.

CPE'n har två IPTV-uttag och vårt hus är stort med många rum och många personer. Det skulle med andra ord inte räcka med 1-2 tv-apparater.

1. Om man har en IPTV-box, kan man då koppla en eller flera tv-apparater till denna?
1.2 Om ovan fungerar, kan man se olika kanaler på dessa tv-apparater samtidigt då eller måste alla se samma kanal?

Hjälp mig reda ut detta :p

J
Öppet fiber fibernät från vilken operatör? Öppen fiber bygger på att man kan välja tjänsteleverantör fritt. Ibland är nätleverantören lite flyktig och kallar det öppet, utan att det är speciellt öppet. Jag har haft Telia, och där kan man få upp till fem boxar, men du kan bara ha en tv per box tyvärr. De nya boxarna har bara hdmi, och ingen scart. Tidigare kunde man eventuellt plocka ut samma kanal på flera håll, genom att koppla in både scart och tex komposit samtidigt, men det brukade inte funka speciellt bra. Lite mer info så kan vi säkert komma med tips.

S
J
S
Tack, då var det som jag trodde... jag som nästan blev idiotförklarad av frugan, syrran och hennes kille vid matbordet.

J
AndersS skrev:
Vissa IPTV leverantörer har stöd för nya TV som inte kräver någon box utan en app laddas ned, har ingen erfarenhet av det men fungerar säkert bra.
Se exempel på länken.[länk]
Samsungs senare serier har stöd för detta. Mycket god tanke, men fungerar tydligen halvbra enligt forumet. Hänger sig lätt, och många användare med problem tycks bollas mellan Telia och Samsung. Appen verkar inte utvecklas vidare. Men för majoriteten går det säkert bra, och man slipper flera fjärrkontroller, och minskar antalet kablar. Dock förutsätter den att man har Telia Smart, det går alltså inte med endast fiberswitch. inte heller via wifi, utan man måste ha en fast kabel till tv:n.

Fungerar det inte ens med Wifi via t.ex. Ruckus för då får man ju en trådad anslutning, men en box vid TVn blir det ju om man nu vill undvika extra boxar?

J
Jo, troligen funkar det väl med ruckus, eftersom de ju är en slags kabel rent logiskt mellan smart routern och tvn, men de är inte wifi, mer ett adhoc nät . Heter numera technicolor 233. Direkt via wifi fungerar det inte.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.