4 666 läst · 12 svar
5k läst
12 svar
IP-TV på egen switch? (eget protokoll?)
Jag fick av levernatören testa IP-TV gratis en tid. De öppnade porten för detta på den router de levererat (monterad i min hall). Det gick fint använda med fast nätverkskabel, men via en homeplug gick det inte, bild kom men så kraftiga störningar/lagg att det inte gick att titta. Samma pluggar testade jag hos mina föräldrar och deras IP-TV, gick utmärkt.
Började gräva lite i detta och fick tips om att datatrafiken via IP-TV kan skickas med något speciellt protokoll(?) vill jag minnas, att det inte kunde läsas av av pluggarna. Men så skulle alltså signalen varit annorlunda hos mina föräldrar. Eller, så kan det bero på störningar i min eldragning, men eftersom elen är nydragen(17 år sedan) och jag bor i en liten lägeneht med 1 fas så känns störningar långsökt.
Jag tänker göra nätverksutag i bostaden, och undrar då om det fortfarande kommer bli problem om jag skickar IP-TV signalen via en Switch? ..om det nu har med protokoll att göra.
Följdfråga, kan man köra in både internet och iptv i en o samma switch eller ska de ha en switch för vardera?
Började gräva lite i detta och fick tips om att datatrafiken via IP-TV kan skickas med något speciellt protokoll(?) vill jag minnas, att det inte kunde läsas av av pluggarna. Men så skulle alltså signalen varit annorlunda hos mina föräldrar. Eller, så kan det bero på störningar i min eldragning, men eftersom elen är nydragen(17 år sedan) och jag bor i en liten lägeneht med 1 fas så känns störningar långsökt.
Jag tänker göra nätverksutag i bostaden, och undrar då om det fortfarande kommer bli problem om jag skickar IP-TV signalen via en Switch? ..om det nu har med protokoll att göra.
Följdfråga, kan man köra in både internet och iptv i en o samma switch eller ska de ha en switch för vardera?
IP-TV skickas över IP, troligen i form av UDP-paket. Det är inte ett problem för homeplugs som sådant. Problemet är att det är en strulig teknik som är svår att förutse om den kommer fungera.
En switch ska inte vara något problem för IP-TV, däremot kan multipla TV-boxar på samma abonnemang vara det beroende på hur det är konfigurerat hos leverantören.
När du pratar om portar på routern, är det fysiska eller logiska portar? Om TV kommer på en speciell fysisk port på routern (som då också är en tjänstefördelare) så behöver du sannolikt en egen switch till detta. Om det kommer på vilken port som helst kan du sannolikt köra internet och TV på samma nät. Det går att göra kreativa saker med VLAN men då behöver man ha lite koll på nätverksteknik.
En switch ska inte vara något problem för IP-TV, däremot kan multipla TV-boxar på samma abonnemang vara det beroende på hur det är konfigurerat hos leverantören.
När du pratar om portar på routern, är det fysiska eller logiska portar? Om TV kommer på en speciell fysisk port på routern (som då också är en tjänstefördelare) så behöver du sannolikt en egen switch till detta. Om det kommer på vilken port som helst kan du sannolikt köra internet och TV på samma nät. Det går att göra kreativa saker med VLAN men då behöver man ha lite koll på nätverksteknik.
Det är relativt vanligt att multicast används för att distubruera videoströmmarna, det hanterar inte alla nätverksenheter korrekt.
Vilken leverantör är det och vilket fibernät?
I övrigt så är det som tommib säger, att vlan går att använda, lite krångligare om man inte varet inne på den nivån tidigare.
Jag anser mig ha rätt hygglig koll på nätverk, men gav upp att få multicast och Ownit-TV att fungera via mina Cisco-switchar i förra lgh, blev byte till en Netgear på rekommendation av av bekant, fungerade direkt .
I övrigt så är det som tommib säger, att vlan går att använda, lite krångligare om man inte varet inne på den nivån tidigare.
Jag anser mig ha rätt hygglig koll på nätverk, men gav upp att få multicast och Ownit-TV att fungera via mina Cisco-switchar i förra lgh, blev byte till en Netgear på rekommendation av av bekant, fungerade direkt .
Om nätverksutrustningen försöker göra fiffiga saker så funkar det dåligt. Ofta handlar det om IGMP snooping som behöver fungera för att IPTV ska distribueras korrekt. En korkad switch fungerar förmodligen bättre än en "smart".
På avstånd så blir det ju lite gissningar men jag är 99% övertygad om att det är störningar i elsystemet /homeplugs som inte funkar. Jag var med om samma sak i våras. Funkar kalas via tråd - inte alls via homeplug och då var tom i samma rum....
Jag kopplade Telia IP-tv via switch av misstag och det fungerade riktigt dåligt. Framförallt när jag skulle spela in och titta samtidigt. Enda fördelen var att jag fick en ny, modernare, box innan jag kom på att prova utan switchen.
Jag har Ownit fiber, 1000mb, mer vet jag inte. Tjänstefördelaren har detikerad utgång för IPTV. Mulitcast är ett nytt begrepp för mig, men tolkar dig TommiB som att jag bör köra en separat switch för IPTV (?). Jag vill o kan inte mecka med nätverksinstaällningarC corre skrev:Det är relativt vanligt att multicast används för att distubruera videoströmmarna, det hanterar inte alla nätverksenheter korrekt.
Dedikerad utgång för IPTV = dedikerad switch, dvs separat från det övriga nätverket.
Undvik homeplugs, de är sannolikt orsaken till att det fungerar dåligt. Dra kabel istället, kräver inga inställningar överhuvudtaget.
Undvik homeplugs, de är sannolikt orsaken till att det fungerar dåligt. Dra kabel istället, kräver inga inställningar överhuvudtaget.
Hmmm, okej, så switch via IPTV fungerade alltså inte för dig. Hade du även internet-data inkopplat på den switchen samtidigt?Nicro skrev:
Om det inte går köra IPTV via switch så måste jag kolla med Ownit om de kan öppna upp ett av de 4st data-uttag till IPTV istället.(utöver den 5:e porten som redan är ett IPTV-uttag)
tack. men kommer en switch funka med IPTV? Om inte, så får jag be Ownit fixa två IPTV uttag på föredelaren - o hoppas det går. Jag har 1 port för IPTV, 4 för data, och två för tele.tommib skrev:
Dracula skrev:Hmmm, okej, så switch via IPTV fungerade alltså inte för dig. Hade du även internet-data inkopplat på den switchen samtidigt?
Om det inte går köra IPTV via switch så måste jag kolla med Ownit om de kan öppna upp ett av de 4st data-uttag till IPTV istället.(utöver den 5:e porten som redan är ett IPTV-uttag)
Ja det var data oxå men det strulade med tv även om datorn var avstängd.
Om en switch fungerar vet bara din tjänsteleverantör. Förutsättningen för att det ska fungera är att din tjänstefördelare innehåller en router med NAT av något slag eller att tjänsteleverantören tilldelar dig flera IP-adresser på den porten.