Du kan också få rutavdrag för arbete i dina föräldrars bostad.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Ja men saker kan förändras, och då har man rätt att förverka krediten.
Ett exempel, säg att jag köper en ny tv, på 100 000 kr, avbetalning 5000 kr/månad i 24mån, totalbelopp 120 000 kr
Efter 12 månader får jag en betalningsanmärkning på grund av en faktura som försvinner i posten.
Då kan kreditgivaren bara säga "nope krediten sägs upp, betala 60 000 på ett bräde".

Detta gäller all form av säkerhet, både borgensmän, hus, bilar m.m.
Om man lämnat en säkerhet till avbetalningen, och säkerheten försämras, så har kreditgivaren rätt att säga upp avtalet och kräva full betalning INKLUSIVE avgifter och räntekillnadsersättning m.m. precis som om man hade fullgjort avtalet. Du har ju faktiskt ingått ett avtal som ska följas, och då ska man inte kunna bryta avtalet genom att t.ex. se till att värdet på huset går ner.
  1. Det finns ingen säkerhet, så det saknas grund att säga upp avtalet på grund av att säkerheten försämrats.
  2. Alla andra möjligheter att säga upp en kredit inkluderar en kund som inte betalar räkningar i tid.
Om du har en kredit utan säkerhet (som här) och betalar i tid så kan inte din kredit sägas upp. Detta gäller även om du får betalningsanmärkning på en annan kredit (den andra krediten kan då sägas upp).
 
IPonly har väl gått i konkurs?! De har väl gängt på gärsgårn länge och ett skumrask
-företag som JAG inte hört ett enda gott ord om. Akta dig.
 
L Lärospånet skrev:
Min gamle far skrev för flera år sedan på ett avtal med IP-Only i ?
PM mig adressen så kanske jag kan hjälpa till att få fram farsans gamla avtal.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Håller med dig fullständigt. Det vore enkelt och oproblematiskt för honom att betala in tex 2000/mån och därmed ha betalat av allt inom ett år, så som han hela tiden tänkt sig upplägget.
Men det borde han kunna göra även med en vanlig kreditgivare ändå (typ banken). Det borde gå att ta ett vanligt banklån med 1 års återbetalning så är upplägget det samma fast troligtvis med bättre villkor och ränta.

Ecster prackar på en kreditkort och har massa roliga extraavgifter på saker som man helst slipper.
Köpte på faktura för ett antal år sedan (typ betala om en månad, dela upp om du vill) med Ecster som kreditföretag. Fick hem ett kreditkort med kredit på exakt beloppet jag handlat för (som då redan var draget för köpet). Första fakturan kom mer än en månad senare, vilket innebar att räntan hade börjat ticka och skulden då överskred krediten som beviljats. Således fick jag betala massa övertrasseringsavgifter och annat kul.

Kan starkt rekommendera en vanlig bank istället. Betydligt trevligare och färre tråkiga överraskningar.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
En fråga till er som har nämnt Rot- och Rutavdrag i samband med IP-onlys gräv- och installationsjobb:
Har ni några närmare, mer detaljerade upplysningar att nämna?

Vi har, som jag skrivit tidigare, en beställning på fiber sedan 4 år, och IP-Only säger att det snart skall bli klart.
Så vad kan jag vänta mig för avdrag på kostnaden, som är angiven till 19.900 kr?

Tillägg: IP-Onlys hemsida säger inte så mycket:
https://www.ip-only.se/privat/rut-och-rot/
 
Stickan56
S Stakato skrev:
IPonly har väl gått i konkurs?! De har väl gängt på gärsgårn länge och ett skumrask
-företag som JAG inte hört ett enda gott ord om. Akta dig.
Vad är det för trams du håller på med!

Stickan
 
EQT har slagit samman IP-Only med Global Connect, i Sverige valde man behålla varumärket medan det på övriga marknader är Global Connect.
 
S sjoelund skrev:
Om du har en kredit utan säkerhet (som här) och betalar i tid så kan inte din kredit sägas upp.
Jo. Om betalningsförmågan försämras så har man rätt att säga upp krediten i förtid, förutsatt att det är avtalat att så kan ske.
Förutsättningen här är alltså att det är skrivet i avtalet att så kan ske, det gäller även i de fall där en säkerhet försämras - t.ex. en borgensman som blir av med jobbet och blir av med sin fastinkomst.

Så man bör tänka sig för vad man sätter sin kråka på. Pacta sunt servanda säger jag. Är ju inte på något sätt oskäligt att upprätthålla sitt avtal. Att leveransen blir försenad är iofs ett avtalsbrott som bör/ska ersättas, men en försenad leverans ogiltigförklarar inte hela avtalet och ger heller inte någon rätt att få det på avbetalning som "plåster på såren".
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Jo. Om betalningsförmågan försämras så har man rätt att säga upp krediten i förtid, förutsatt att det är avtalat att så kan ske.
Förutsättningen här är alltså att det är skrivet i avtalet att så kan ske, det gäller även i de fall där en säkerhet försämras - t.ex. en borgensman som blir av med jobbet och blir av med sin fastinkomst.

Så man bör tänka sig för vad man sätter sin kråka på. Pacta sunt servanda säger jag. Är ju inte på något sätt oskäligt att upprätthålla sitt avtal. Att leveransen blir försenad är iofs ett avtalsbrott som bör/ska ersättas, men en försenad leverans ogiltigförklarar inte hela avtalet och ger heller inte någon rätt att få det på avbetalning som "plåster på såren".
Och hur ska kreditgivaren få reda på att Det har hänt? Enda möjligheten är ju om man själv skulle kontakta banken och meddela dem, varför man nu skulle göra det för.
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Och hur ska kreditgivaren få reda på att Det har hänt?
T.ex. genom en ny kreditupplysning under kreditens gång
 
S sebastiannielsen skrev:
T.ex. genom en ny kreditupplysning under kreditens gång
Det får de inte ens göra hur som helst.
 
S sebastiannielsen skrev:
Jo. Om betalningsförmågan försämras så har man rätt att säga upp krediten i förtid, förutsatt att det är avtalat att så kan ske.
Förutsättningen här är alltså att det är skrivet i avtalet att så kan ske, det gäller även i de fall där en säkerhet försämras - t.ex. en borgensman som blir av med jobbet och blir av med sin fastinkomst.

Så man bör tänka sig för vad man sätter sin kråka på. Pacta sunt servanda säger jag. Är ju inte på något sätt oskäligt att upprätthålla sitt avtal. Att leveransen blir försenad är iofs ett avtalsbrott som bör/ska ersättas, men en försenad leverans ogiltigförklarar inte hela avtalet och ger heller inte någon rätt att få det på avbetalning som "plåster på såren".
När det gäller en avbetalning får den inte sägas upp i förtid även om det avtalats så:

5 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Undantag finns för krediter utan bestämd löptid eller kontokrediter. Inte för avbetalningar.

Det måste dessutom stå att avtalet kan hävas i förtid om betalning inte sker i tid. Lagen är ganska snäll mot konsumenter.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi beställde fiber, med Telia, stod det i avtalet att det upphörde efter 24 månader om installation inte påbörjats.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När vi beställde fiber, med Telia, stod det i avtalet att det upphörde efter 24 månader om installation inte påbörjats.
Det stod likadant i IP-Onlys avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.