L Lärospånet skrev:
Min gamle far skrev för flera år sedan på ett avtal med IP-Only i Skåne om fiber till villan.

Det drog rejält ut på tiden pga problem hos underleverantörer mm. Ett strulbolag helt enkelt.

Nu när de äntligen har slutfört - efter många fler år än vad de lovade - vill de ha betalt. Det är ju normalt.

I avtalet stod att han skulle göra månadsvis avbetalning. Detta minns både han och jag.

Nyligen blev han uppringd av en driven figur som ville att han skulle skriva på avtal om att abonnera på internettjänsterna via Bahnhof. Uppringaren var på något sätt knuten till IP-Only och väldigt angelägen.

Min far tackade nej, sa att han vill avvakta. Han är nöjd med att fibret är draget men är ännu inte redo att ta det i bruk. Hans val.

Strax efter dettta fick han en faktura från IP-Only på HELA fiberkostnaden, att betala inom en månad. Något i närheten av 24 000 tror jag (iaf mellan 20-25). De påstod att deras samarbetspartner (något slags betalningshanteringssystem) inte accepterade månadsvis avbetalning (kanske beror på att min far fick en betalningsanmälan hos Kronofogden pga något missförstånd eller slarv hos PostNord - visserligen drogs kravet snabbt tillbaka hos KF då han kunde visa att det var felaktigt - men detta har likt förbaskat fortsatt spöka här och där).

Nu hittar han inte originalkontraktet - och eftersom han är lite småkrasslig nu vill inte pressa honom för mycket.

Finns det någon här som kan kika på sitt IP-Only avtal och se om det finns något finstilt någonstans om att man måste betala hela installationsbeloppet på ett bräde om deras egen underleverantör vägrar acceptera normal månadsvis avbetalning? Det är ju inte så att min far inte vill, kan eller tänker betala av enligt avtalet han ingick för flera år sedan, men han varken vill eller kan betala allt i en klumpsumma.

Tankar och hjälp mottages tacksamt!

Hej jag fick betala månadsvis genom SHB som ordnade det med IPonly.de
Hade avtal tillssmmans.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju fundera på vad som man gäller om man beställer installation mot avbetalning när man är 63, lovas leverans inom ett år, kreditbolaget beviljar kredit så länge man är under 65, ip only drar ut på det i fyra år och man hinner bli 67 och blir nekad krediten. Kan moraliskt tycka att ip only har ganska stort ansvar i ett sådant scenario.

• Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Men de godkänner betalning på faktura? Faktura är också på kredit.

Om de kräver godkänd kreditupplysning måste de så klart göra den INNAN arbete påbörjas.
Helt riktigt, beställer du t.ex. en telefon med abonnemang på avbetalning tas ju en UC innan du ens hinner få bekräftelsen på din order. Det är för mig helt orimligt att man ska kunna ingå avtal med avbetalning "om-ifall-kanske kreditgivaren godkänner dig om 4 år när vi behagat leverera det du beställt", det är helt befängt!

IP-Only är och har alltid varit ett företag som INTE står för kundnöjdhet, kundservice och ansvarstagande.

• Gilla
  • Wow
Måålis och 3 till
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Helt riktigt, beställer du t.ex. en telefon med abonnemang på avbetalning tas ju en UC innan du ens hinner få bekräftelsen på din order. Det är för mig helt orimligt att man ska kunna ingå avtal med avbetalning "om-ifall-kanske kreditgivaren godkänner dig om 4 år när vi behagat leverera det du beställt", det är helt befängt!

IP-Only är och har alltid varit ett företag som INTE står för kundnöjdhet, kundservice och ansvarstagande.
Funkar precis på samma sätt med Telia och Comhem, att vid avbetalning så görs UC när tjänsten skall betalas (allt mellan 1-4 år efter avtalets tecknades)

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Funkar precis på samma sätt med Telia och Comhem, att vid avbetalning så görs UC när tjänsten skall betalas (allt mellan 1-4 år efter avtalets tecknades)
Inte när man gör beställningen då? Jag kanske är lyckligt lottad, har aldrig beställt något med mer än någon månads leveranstid som inte betalats direkt/vid leverans. Tycker det är märkligt att man kan ingå ett avtal om avbetalning så långt innan, mycket kan ju hända på vägen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Stickan56
Varför köpa på avbetalning när man äger en fastighet?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför köpa på avbetalning när man äger en fastighet?

Stickan
Vad har det för relevans i frågan? Kan finnas mängder av orsaker till det.

• Gilla
Patrik.B och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
raubtier raubtier skrev:
Vad har det för relevans i frågan? Kan finnas mängder av orsaker till det.
Tråden handlar om att köpa fiberinstallation på avbetalning.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Tråden handlar om att köpa fiberinstallation på avbetalning.

Stickan
Nej, tråden handlar om att TS far nekats avbetalning som han har beställt, inte _varför_ han valt avbetalning som du ifrågasätter. Varför man väljer avbetalning kan ha många orsaker, det kan till och med löna sig vid högre belopp.

• Gilla
  • Haha
Patrik.B och 3 till
  • Laddar…
Det stora misstaget var väl att det över huvud taget beställdes fiber då TS far tydligen inte är intresserad av fibern.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
E elmont skrev:
Det stora misstaget var väl att det över huvud taget beställdes fiber då TS far tydligen inte är intresserad av fibern.
Du har en poäng där.

Stickan

L
Intressant, kan vara värt kolla då!

L
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Hej

Har du varit i kontakt med kundtjänst på IP-Only? För det är väl lättaste vägen att gå?
Nej - men absolut - ville först veta vad som gällde bara.

E elmont skrev:
Fibern tillför ett värde på huset, eller gjorde det förr i alla fall.

Men jag tycker: Betala och var nöjd!
Hela Sverige är fullt av personer som inte önskar annat än att tillslut få något från IP-Only som de kan få betala för.

• Gilla
  • Älska
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.