Hola,

Börjar bli färdig med den kombinerade verkstaden/förrådet. Det blir ju minst 55/56 på uttag, brytare o.s.v vilket borde vara ok? I källaren har jag däremot 8st helt nya oanvända lysrörsarmaturer som hade varit trevlig att kunna använda. De var tydligen inte längre godkända i stall, som krävde ännu högre nu (men dessa var godkända i stall när de köptes, men inte när du skulle monteras flera år senare). Det är IP44 T, där T'et står för tät vad jag snappat upp?

Så frågan blir väl skulle det vara ok med IP 44 T i en verkstad? Lite slipning, meckande och målande o.s.v. Belysningen då enbart, takmonterad.

Ska du inte köra med högtryckstvätt i verkstan så är det bara att sätta upp :)

Nej, hehe, nån högtryckstvätt är det inte tal om :wow::D Det skulle man förstå om man hade sett utrymmet hehehe

Dock hade det ju varit en dröm om det hade gått, en verkstad med brunn och tillräckligt stor för att dra in lastaren och köra av med tvätten, uppvärmt givetvis, med gott om plats, svetsbänk, pallställ..... ehh.. nu skenar nog drömmarna igen...:p

Det låter ju bra iaf, vore synd att ha 8 fräscha nya armaturer som bara gick till spillo.

Funkar utmärkt om de fortfarande är hela osv..

Tja, det förutsätter jag att dom är, får väl kika iof, men de ligger oöppnade i förpackning fortfarande.

T-märkningen är en gammal märkning, numera ersatt av D som betyder max 90 graders yttertemperatur, vilken behövs om det kan ansamlas brännbart damm på dem.
Sedan finns det en F-märkning också som numera krävs i stall. Den betyder att armaturen får monteras på brännbart underlag.

Ja vem vill inte ha en stor verkstad? :)
IP-klassningen anger skydd mot inträngande föremål och vatten. Tilläggsbokstäver som jag känner till är A-D samt K.
Vet att K är för kemikalier, A-D har jag ingen koll på faktiskt.. :)

En del slipdamm kanske de blir utsatta för, men då borde det ju fungera bra med 44T, eller 44D som dom skulle heta idag då om jag fattade det hela rätt.

Och där fick man förklaringen till varför de inte fick sitta i stallet längre också, sidofråga, om det varit 44F, skulle de få sitta i stall då? Eller krävs det högre IP-klass också? De som sitter där nu (i stallet då) är 5x nånting eller rentav 65, kommer inte håg på rak arm faktiskt.

Häststall klassas som brandfarligt. För lysrörsarmaturer gäller D- och F-märkning, och ett material som motstår brandspridning eller om det inte går, säkerhetsglimtändare. IP-klassen hittar jag bara en rekommendation för, IP54. Se Elinstallationer i lantbruk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.