Hej

Har skaffat mig en Dlink 932L IP kamera. Kör mobiltbredband via tele2 samt dovado 3ge router. Loggar in via MyDlink hemsida, skall vara ett enkelt sätt att ha koll på sitt hem.

Installerade allt med medföljade guiden och det gick fint. Skulle kolla på jobbet idag och det fungerar inte. Skall man öppna portar i sin router för att komma åt den utifrån? Ev brandvägg i routern som måste "öppnas"?

Kan inte mycket om nätverk så hjälp önskas:cool:
 
Vet inget om MyDlink, men normalt så måste du ju veta ip-adressen på routern hemma och gå via en port som i routern "redirectas" till kameran. Den porten måste då vara öppen i routern.
 
ja det vanligaste är att man öppnar portar i routern för att peka emot ipadressen som kameran har. Testa att köra port 80, den är rätt vanlig ifall det sitter en webserver i kameran.

Sen kan det vara bra att skapa en dyndns adress eller liknande för att säkerhetsställa att du kommer rätt när du surfar in emot kameran.
Lås även kameran på en ip-adress i routern, det underlättar.

Jag har satt upp en liknande lösning åt en bekant/kund och det strulade nåt grymt först, men sen visade det sig att telia hade låst portarna för inkommande trafik. Men nu fungerar det alldeles perfekt.

Kolla med Tele2 så du kan sätta upp en "webserver" med ditt mobila bredband, det har varit liv om det förut. Vissa säger tom att mobila bredband inte är för permanent surf, utan ett komplement.

Lycka till, säg till om det är något mer jag kan göra för dig!

psst. jag använde http://freedns.afraid.org/ när jag skapade en adress åt honom, funkar perfekt, är gratis.
 
Redigerat:
Tack för hjälpen. skall testa lite om jag får igång det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.