possum77 possum77 skrev:
Alltså kan man inte garantera att det inte finns andra fel på det också.
Som ingenjör vet du då också att man inte kan garantera att det inte är några fel på draget även om man inte hade haft just detta fel. Det kan alltid bli ett nytt oberoende fel på en annan funktion i kroken.

Så jag tror nog att det största problemet här är att RoTe gått och blivit en svenne-mjukis som gnäller om icke-problem istället för att bara köra på som alla andra nationaliteter skulle göra (enligt RoTes normala argumentation).
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Eftersom TS inte direkt är bilexperten nr1 så får man gissa och anta lite gällande felet. Jag tror ingen av oss VET vad som är fel och hur kroken känns, om nu ingen har besökt TS och dennes bil. Det absolut bästa här är för TS att lämna in bilen på verkstad.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Som ingenjör vet du då också att man inte kan garantera att det inte är några fel på draget även om man inte hade haft just detta fel. Det kan alltid bli ett nytt oberoende fel på en annan funktion i kroken.
Självklart, men som man brukar säga "Assume makes an Ass of You and Me" så om något inte fungerar som det ska bör man undersöka varför det är så :)
 
  • Gilla
Stoffy och 2 till
  • Laddar…
@
RoTe RoTe skrev:
Det finns inget sådant förbud mot att använda släp. Däremot kan du skruva bort hela dragkroken, då får du köra bilen igen.

Ja bilar är svindyrt, därför måste man ha en bil man verkligen tycker om, då gör det inte lika ont när räkningarna kommer.
Ja, om du skruvar bort och besiktigar om bilen med syftet att draganordningen är borttagen...
 
RoTe
V
@ @ndreas skrev:
Ja, om du skruvar bort och besiktigar om bilen med syftet att draganordningen är borttagen...
Varför upprepar du bara det jag skrev?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det bästa vore ju om de bara kunde ge körförbud till att använda bilen med släp, men det är nog inte så enkelt. Nästa steg är kanske att ge körförbud vid regn om vindrutetorkarna inte funkar. Väldigt irriterande, men reglerna är tydliga.

Jag fick krav på ombesiktning för att min löstagbara krog var "för trög". Den gick att sätta dit och ta bort, men han tyckte att den var för trög och skulle fixas. Spelade ingen roll att jag kunde visa att det gick (med lite våld). Det blev ny krok för 3500 pengar.
Fast det är också orimligt: Skall man ha en lista på vad man inte får göra med bilen ?
Tex:
Inte köra i mörker (lmapor funkar inte), inte med släp (dragkrok inte ok), inte svänga vänster (blinkers trasig), inte köra i fukt (fläkt funkar inte), inte köra med ngn vänster bak (säkerhetsbälte där trasigt) osv osv ?

Enligt mig högst rimligt att om kroken inte funkar som den ska så underkänna den, med ev underkännande av bilen som helhet då som konsekvens.

Vad i kroken som är problemet är inte besiktningens ansvar att löas: Om den är trög för att den sitter löst, eller för att det behövs lite olja kollar dom inte.

Det är ju inte heller så svårt att kolla igenom alla lampor, dragkrok, säkerhetsbälten osv innan så slipper man få underkänt på sådana saker iaf.

Löstagbara/nedfällbarar krokar är det ofta krångel med om man inte använder & smörjer dom regelbundet. I ditt fall behövs nog bara lite 5-56 förhoppningsvis. Men det är dyrt att ha bil, och inte minst äldre bilar som då ofta kostar i underhåll: Å andra sidan kostar nyare bilar i värdefall...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
@
RoTe RoTe skrev:
V
Varför upprepar du bara det jag skrev?
Du skrev att om man skruvar bort den, då får man köra bilen igen. Det är väl delvis sant eftersom den också måste besiktigas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
RoTe
@ @ndreas skrev:
Du skrev att om man skruvar bort den, då får man köra bilen igen. Det är väl delvis sant eftersom den också måste besiktigas.
Menar du seriöst att jag måste förklara att en bil som blivit underkänd på besiktningen och måste ombesiktas, måste ombesiktas???
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
@
RoTe RoTe skrev:
Menar du seriöst att jag måste förklara att en bil som blivit underkänd på besiktningen och måste ombesiktas, måste ombesiktas???
Yepp. Finns garanterat ett antal som skulle kunna tänka sig att problemet va löst om kulan är borta 😁
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
RoTe
Jag tror faktiskt TS har koll på den biten.
 
Vad roligt det skulle vara om ts hittar säkringen och det räcker med att byta den.😉
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad roligt det skulle vara om ts hittar säkringen och det räcker med att byta den.😉
Det vore skoj!
 
Jag har också en vw och hade ett tag problem med den elektriska dragkroken. Min lampa lyste inte heller.
Läste på något forum att det kan ha och göra med låskistan eftersom jag tror att knappen aktiveras när bakluckan är öppen. Jag öppnade en lucka på bagageluckan och ryckte i lite kablar och sen har det fungerat. Kan ju iofs varit en slump
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F f_s_81 skrev:
Jag har också en vw och hade ett tag problem med den elektriska dragkroken. Min lampa lyste inte heller.
Läste på något forum att det kan ha och göra med låskistan eftersom jag tror att knappen aktiveras när bakluckan är öppen. Jag öppnade en lucka på bagageluckan och ryckte i lite kablar och sen har det fungerat. Kan ju iofs varit en slump
Tack! Ska kolla!🙂
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Troligen inte bättre än att förbjuda en bil att svänga höger om höger blinkers är kass.
Det kan ju bli jobbigt om man har en BMW.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.