RoTe RoTe skrev:
Snarare du som är dryg och grinig.
Lite självinsikt tack?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det gäller bara bilar som inte är helbilsgodkända! Bilar som är helbilsgodkända behöver inte registreringsbesiktas när du monterar eller demonterar kroken.
Bra att veta. Frågan är väl då hur mycket man måste ta bort för att bilen ska slippa få kroken besiktigad. Tydligen räcker det inte med att slänga den löstagbara kroken.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Lite självinsikt tack?
Du låter ju som ett litet barn som inte får som det vill. Buhu hela världen är jättedum buhu.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ahnders och 17 till
  • Laddar…
RoTe
Hep Hep skrev:
Bra att veta. Frågan är väl då hur mycket man måste ta bort för att bilen ska slippa få kroken besiktigad. Tydligen räcker det inte med att slänga den löstagbara kroken.
Dragbalken måste så klart bort, annars kan du ju montera dit din krok igen på fem sekunder.
 
  • Gilla
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
Eftersom du inte gillar att pilla med bilen så skulle jag rekommendera att du kör till samma bilmekare som hjälpte dig med bromsarna i din förra tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/flera-lampor-boerjade-lysa-pa-en-gang-i-bilen.516603/

Denne kan säkert slänga ett öga på dörren med:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gar-inte-att-oeppna-doerren-fran-insidan-av-bilen.517829/

En sån här gammal bil och denna typ av fel skulle jag spontant inte köra till märkesverkstaden med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du låter ju som ett litet barn som inte får som det vill. Buhu hela världen är jättedum buhu.
Så du tycker att du skriver trevligt?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom du inte gillar att pilla med bilen så skulle jag rekommendera att du kör till samma bilmekare som hjälpte dig med bromsarna i din förra tråd:
[länk]

Denne kan säkert slänga ett öga på dörren med:
[länk]

En sån här gammal bil och denna typ av fel skulle jag spontant inte köra till märkesverkstaden med.
Ja det får bli så. Tack för bra svar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Så då ska man inte få köra bilen alls? Är det inte bättre att ge körförbud att använda släp istället?
Man kan tycka vad man vill, men nu är reglerna sådana.
Finns mycket på fordon som ska besiktas som måste fungera om de ska bli godkända.
En dragkrok som inte reagerar och kan fällas in med den "halvautomatiska" funktionen som du har skulle jag åtgärda. men så används den av mig ganska ofta,
Det som kan hända om du backar bilen och då plötsligt "ramlar kroken ned" utifrån att spärren kan ha släppt tidigare vid knapptryckning, med lite otur kan den då haka i något. Men oftast blir den väl bara hängande under bilen
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Så du tycker att du skriver trevligt?
Jag försöker hjälpa till men det blir bara löjligt när man måste förklara för en vuxen människa konsekvenserna av ett tappat släp t.ex. eller när du ifrågasätter precis allt man skriver. Vill du ha hjälp skadar det inte om du är lite mer ödmjuk och lite mindre tjej-tjurig.
 
  • Gilla
  • Haha
Ahnders och 13 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag försöker hjälpa till men det blir bara löjligt när man måste förklara för en vuxen människa konsekvenserna av ett tappat släp t.ex. eller när du ifrågasätter precis allt man skriver. Vill du ha hjälp skadar det inte om du är lite mer ödmjuk och lite mindre tjej-tjurig.
Sluta vara otrevlig bara.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
M Mjärn skrev:
Hatar verkligen bilar. Så in i helvete. Det bara går sönder och krånglar. Och dyrt är det.
Så är det och värre blir det - ju mer saker man proppar in i dom, desto fler problem och krångel för ägarna på sikt. Och mer jobb blir det på verkstäderna som kan höja priserna kraftigt när efterfrågan på tjänsterna ökar. I slutändan är det fel på konsumenten som köper en modern bil och slutsatsen är därför att konsumenterna bäddat den säng dom nu ligger i och får skylla sig själva.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Sluta vara otrevlig bara.
Eller så kan du sluta be om hjälp när du helt uppenbart inte tänker ta till dig av några råd eller ens försöka lösa problemet själv. Kör bilen direkt till din verkstad nästa gång utan att starta en gnälltråd.
 
  • Gilla
Ahnders och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
Hep Hep skrev:
Är det verkligen så? När jag försökte med det argumentet fick jag veta att den måste registreras om som bil utan dragkrok och att det var dyrt, krångligt och hemskt på alla sätt.
Nyare bilar har ingen post i registret där det står om den har krok eller ej.
 
Cheesen
Hep Hep skrev:
Bra att veta. Frågan är väl då hur mycket man måste ta bort för att bilen ska slippa få kroken besiktigad. Tydligen räcker det inte med att slänga den löstagbara kroken.
Svetsa på en mutter på kulan, då är det ett cykelställ istället för en dragkrok.
 
  • Gilla
  • Haha
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ja det får bli så. Tack för bra svar!
Lyser knappen och har du kollat säkringen till dragkroken?
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.