48 820 läst · 447 svar
49k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 505 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 505 inlägg
Min erfarenhet är (och jag har haft många bilar av "udda" slag d.v.s. italienska och franska) är att om man servar dem enligt bok så fungerar de problemfritt.M Mjärn skrev:
En (och det är faktiskt ärligt) gång har jag fått ombesiktning och det var på en Volvo 142 som hade bristfällig funktion på handbromsen (mycket vanligt).
På bilar med mycket elektronik servar jag alltid på märkeskläder för att få t.ex. uppdateringar av mjukvara o.s.v.
Så att vårda sin bil kan tyckas dyrt för stunden men lönar sig alltid i längden.
Att byta slitdelar som bromsbelägg, skivor o.s.v. är fullt normalt naturligtvis. Hur ofta det behövs beror på körstil och körförhållanden.
Vaddå otrevlig? @RoTe har väl bara gett dig ett antal taktfasta råd, samt vid några tillfällen svarat på din fråga. Att sedan inte reglerna är som du önskar, är väl inte hans fel. Det är inte heller hans fel att många fixar den här typen av fel själva, med hjälp av lämplig rostolja.M Mjärn skrev:
Jag hade ett avtagbart Brink-drag med konstruktionsfel på en bil jag ägde för 15 år sedan. Draget lossnade från bilen när jag drog ett kåpsläp efter motorvägen. Det höll på att gå åt h*lvete på riktigt 😱 Så visst ska man ta sånt här på allvar.RoTe skrev:
En fotnot är att bilprovningen stod för kostnaderna för reparationen av släpet samt ett nytt drag då dessa drag var underkända och skulle resultera i en tvåa på besiktningen, men det hade de missat flera år i rad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 972 inlägg
En bekant till familjen har om jag inte missminner mig just en sånhär Passat, med denna typ av dragkrok där den släppte i utfällt läge, vilket gjorde att släpet släppte och åkte rakt in i kofångaren.
Det räcker att titta på hur någon skriver för att bedöma om det är otrevligt eller ej.A AG A skrev:
Inte en susning, jag har Volvo med halvautomatisk krok men det står i handboken för din bilmodell.M Mjärn skrev:
Vi har även en SEAT, är ju ett VW-bolag och där hänvisas till säkringsschema på hemsidan utifrån att det finns flera olika beroende av tillverkningsår.
Ja men så var ju inte fallet här, eller? Den föll inte ner själv. Problemet beskrevs inte som att den inte fastnade i utfällt läge. Jag har en liknande krok själv och det är inga som helst problem att förstå när den är fast i utfällt läge, oavsett om den faller ner själv eller inte. Typiskt svennebanan-tänk att sitta och hitta fel som inte finns och bli upprörd över det.RoTe skrev:
Som ingenjör så måste jag påpeka att draget då inte fungerar enligt specifikationen. Alltså kan man inte garantera att det inte finns andra fel på det också. Det har inget med varesig svennar eller bananer att göra. I vissa delar av världen skulle man lösa det genom att knyta fast släpet med ett snöre 😂MathiasS skrev:
Ja men så var ju inte fallet här, eller? Den föll inte ner själv. Problemet beskrevs inte som att den inte fastnade i utfällt läge. Jag har en liknande krok själv och det är inga som helst problem att förstå när den är fast i utfällt läge, oavsett om den faller ner själv eller inte. Typiskt svennebanan-tänk att sitta och hitta fel som inte finns och bli upprörd över det.