N
M Mjärn skrev:
Ja det går sönder saker varje vecka. Lägger flera tusen per månad på den. Detta var andra grejen på 3 dagar som gått sönder.
Min erfarenhet är (och jag har haft många bilar av "udda" slag d.v.s. italienska och franska) är att om man servar dem enligt bok så fungerar de problemfritt.

En (och det är faktiskt ärligt) gång har jag fått ombesiktning och det var på en Volvo 142 som hade bristfällig funktion på handbromsen (mycket vanligt).
På bilar med mycket elektronik servar jag alltid på märkeskläder för att få t.ex. uppdateringar av mjukvara o.s.v.

Så att vårda sin bil kan tyckas dyrt för stunden men lönar sig alltid i längden.
Att byta slitdelar som bromsbelägg, skivor o.s.v. är fullt normalt naturligtvis. Hur ofta det behövs beror på körstil och körförhållanden.
 
  • Gilla
Ucklahoma och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Sluta vara otrevlig bara.
Vaddå otrevlig? @RoTe har väl bara gett dig ett antal taktfasta råd, samt vid några tillfällen svarat på din fråga. Att sedan inte reglerna är som du önskar, är väl inte hans fel. Det är inte heller hans fel att många fixar den här typen av fel själva, med hjälp av lämplig rostolja.
 
  • Gilla
Ahnders och 19 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För att du inte ska tappa dragkroken när du har släp på och döda någon.
Jag hade ett avtagbart Brink-drag med konstruktionsfel på en bil jag ägde för 15 år sedan. Draget lossnade från bilen när jag drog ett kåpsläp efter motorvägen. Det höll på att gå åt h*lvete på riktigt 😱 Så visst ska man ta sånt här på allvar.

En fotnot är att bilprovningen stod för kostnaderna för reparationen av släpet samt ett nytt drag då dessa drag var underkända och skulle resultera i en tvåa på besiktningen, men det hade de missat flera år i rad.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
En bekant till familjen har om jag inte missminner mig just en sånhär Passat, med denna typ av dragkrok där den släppte i utfällt läge, vilket gjorde att släpet släppte och åkte rakt in i kofångaren.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lyser knappen och har du kollat säkringen till dragkroken?
Knappen lyser inte. Har inte kollat säkringen. Var kan man kolla det? Är det svårt?
 
A AG A skrev:
Vaddå otrevlig? @RoTe har väl bara gett dig ett antal taktfasta råd, samt vid några tillfällen svarat på din fråga. Att sedan inte reglerna är som du önskar, är väl inte hans fel. Det är inte heller hans fel att många fixar den här typen av fel själva, med hjälp av lämplig rostolja.
Det räcker att titta på hur någon skriver för att bedöma om det är otrevligt eller ej.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Knappen lyser inte. Har inte kollat säkringen. Var kan man kolla det? Är det svårt?
Läs instruktionsboken.
 
  • Gilla
Maalkl och 7 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Knappen lyser inte. Har inte kollat säkringen. Var kan man kolla det? Är det svårt?
Inte en susning, jag har Volvo med halvautomatisk krok men det står i handboken för din bilmodell.
Vi har även en SEAT, är ju ett VW-bolag och där hänvisas till säkringsschema på hemsidan utifrån att det finns flera olika beroende av tillverkningsår.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte en susning, jag har Volvo med halvautomatisk krok men det står i handboken för din bilmodell.
Bläddrade igenom den förut men hittade ingenting om detta. Men får kolla igen.
 
M Mjärn skrev:
Bläddrade igenom den förut men hittade ingenting om detta. Men får kolla igen.
Se komplettering i tidigare inlägg.
 
M Mjärn skrev:
Spraya var? I fästet på undersidan?
Ja
 
RoTe
M Mjärn skrev:
Det räcker att titta på hur någon skriver för att bedöma om det är otrevligt eller ej.
Att tolka en text ligger mestadels i betraktarens öga. Är du själv irriterad som ett bi när du läser är det lätt att du tolkar det du läser på ett aggressivt sätt.
 
  • Gilla
breakman och 18 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Att tolka en text ligger mestadels i betraktarens öga. Är du själv irriterad som ett bi när du läser är det lätt att du tolkar det du läser på ett aggressivt sätt.
Lägg ner nu. Sluta vara toxic.
 
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är ett otroligt säkerhetsproblem om den går så trögt att man inte vet säkert när den sitter på plats eller ej, snälla tänk steget längre.
Ja men så var ju inte fallet här, eller? Den föll inte ner själv. Problemet beskrevs inte som att den inte fastnade i utfällt läge. Jag har en liknande krok själv och det är inga som helst problem att förstå när den är fast i utfällt läge, oavsett om den faller ner själv eller inte. Typiskt svennebanan-tänk att sitta och hitta fel som inte finns och bli upprörd över det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men så var ju inte fallet här, eller? Den föll inte ner själv. Problemet beskrevs inte som att den inte fastnade i utfällt läge. Jag har en liknande krok själv och det är inga som helst problem att förstå när den är fast i utfällt läge, oavsett om den faller ner själv eller inte. Typiskt svennebanan-tänk att sitta och hitta fel som inte finns och bli upprörd över det.
Som ingenjör så måste jag påpeka att draget då inte fungerar enligt specifikationen. Alltså kan man inte garantera att det inte finns andra fel på det också. Det har inget med varesig svennar eller bananer att göra. I vissa delar av världen skulle man lösa det genom att knyta fast släpet med ett snöre 😂
 
  • Gilla
anml och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.