Allt på besiktningen gick igenom förutom att besiktningsmannen tyckte att det var värt att underkänna att dragkroken inte faller ner när man trycker på knappen.

När jag googlar så finns det permanenta dragkrokar och så finns det löstagbara dragkrokar. Jag hittar inget om infällbara dragkrokar. Vad gäller då? Kan besiktningen ge mig körförbud och kräva ombesikning för en sån här skitgrej? Det hindrar ju inte fordonet från att framföras på ett säkert sätt bara för att den elektriska nedfällningen av dragkroken inte fungerar? Blir så trött.
 
  • Elektrisk knapp för nedfällning av dragkrok i bil, smutsig och använt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
Det är normalt sett ombesiktning på det.
 
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är normalt sett ombesiktning på det.
Varför då?
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Har du en elektrisk infällbar dragkrok eller en där man lossar en spärr och sedan drar ned den själv?
 
På bilden ser vi en elektriskt infällbar krok.
Om jag inte missminner mig så har TS en Passat B7, och jag vill minnas att de haft lite bekymmer med den utfällbara kroken.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Varför då?
För att du inte ska tappa dragkroken när du har släp på och döda någon.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 25 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har du en elektrisk infällbar dragkrok eller en där man lossar en spärr och sedan drar ned den själv?
En knapp som tydligen ska lysa och när man trycker på den så ramlar kroken ner från fästet och sedan trycker man den på plats när man ska använda den.
 
  • Gilla
JanÅgb och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För att du inte ska tappa dragkroken när du har släp på och döda någon.
Tappa den? Varför skulle jag tappa den?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Det är väl lite som dimljus, finns de där och kan användas så ska de vara korrekt inställda.

Likadant med en dragkrok, finns den där och kan tänkas användas så ska den kunna inspekteras och fungera. Nästa gång du testar så kanske den faller ner och om den då inte fungerar som den skall och fastnar i rätt läge osv så kan det vara farligt. Så, finns den där ska den kunna inspekteras och fungera.

Lösningen på gamla bilar med automatisk krok som plötsligt inte funkar brukar tyvärr bli utbyte till en svindyr reservdel eller till en fast krok. Även om det är en småsak som gått sönder så brukar tillverkarna se till att (med säkerheten som ursäkt ) man måste byta hela grejen.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
RoTe
Men tänk efter lite. Om din dragkrok inte fungerar som avsett är den inte säker. Testa smörja upp den lite...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sona2012 och 15 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men tänk efter lite. Om din dragkrok inte fungerar som avsett är den inte säker. Testa smörja upp den lite...
Så då ska man inte få köra bilen alls? Är det inte bättre att ge körförbud att använda släp istället?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är väl lite som dimljus, finns de där och kan användas så ska de vara korrekt inställda.

Likadant med en dragkrok, finns den där och kan tänkas användas så ska den kunna inspekteras och fungera. Nästa gång du testar så kanske den faller ner och om den då inte fungerar som den skall och fastnar i rätt läge osv så kan det vara farligt. Så, finns den där ska den kunna inspekteras och fungera.

Lösningen på gamla bilar med automatisk krok som plötsligt inte funkar brukar tyvärr bli utbyte till en svindyr reservdel eller till en fast krok. Även om det är en småsak som gått sönder så brukar tillverkarna se till att (med säkerheten som ursäkt ) man måste byta hela grejen.
Hatar verkligen bilar. Så in i helvete. Det bara går sönder och krånglar. Och dyrt är det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
nissenhj och 14 till
  • Laddar…
RoTe
Det finns inget sådant förbud mot att använda släp. Däremot kan du skruva bort hela dragkroken, då får du köra bilen igen.

Ja bilar är svindyrt, därför måste man ha en bil man verkligen tycker om, då gör det inte lika ont när räkningarna kommer.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 27 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Så då ska man inte få köra bilen alls? Är det inte bättre att ge körförbud att använda släp istället?
Troligen inte bättre än att förbjuda en bil att svänga höger om höger blinkers är kass.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ola.R och 25 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
En knapp som tydligen ska lysa och när man trycker på den så ramlar kroken ner från fästet och sedan trycker man den på plats när man ska använda den.
Då har du en elektrisk manövrerad spärr och sedan faller den av egen vikt ner och du viker upp den. Det är väl bara köpa en burk 5-56 och spraya på den under några dagar så kommer det där lösa sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.