Hej, jag undrar vad som blir den billigaste investeringen,
funderar på jordvärme eller bergvärme.

Bakgrundsinfo: 1-plansvilla på 190kvm bo-yta, öppen planlösning runt stort vardagsrum. Vattenburen golvvärme. 4 personers hushåll. Stor 5000kvm tomt. Våt och lerig jord ungefär 2m, efter 2m kommervad som uppfattas som hårdare stenig jordmån i markundersökningen.

Jag har för mig att det blir billigare att gräva ner slangarna i jorden istället för att borra - men hur är det med driftskostnaderna? En kompis trodde att bergsvärmen blir billigare i drift.

Räcker en "vanlig" värmepump för att värma upp huset och för varmvatten för 4 personer? Eller behöver man någon sån jättestor ackumulatortank eller räcker det med själva pumpen?

Hur mycket skiljer sig priset mellan jordvärme och bergvärme?

Mycket tacksam för svar!:surprised:
 
Om tomten är 500kvm, så är den inte stor, och det är mycket tveksamt om du får rum med tillräckligt mycket slang. Huset tar ju upp en del av tomtytan.

Jordvärme är annars generellt sett billigare att installera, men ger över tiden lite sämre utbyte. Jordvärme kräver också att man verkligen gräver upp stora delar av trädgården, och det är inte gratis att återställa sådant om trädgården är uppvuxen. Ett bergvärmehål syns knappt när de är färdiga.

Ta in offerter med just dina uppgifter som grund så kan du jämföra själv. Det beror ju lite grann på vad ditt energibehov är idag.
 
OJ, jag hade visst tappat en nolla.. 5000kvm ska det vara. Jag har redigerat mitt första meddelande.
 
Du behöver en 7:a. De pumpar som har inbyggd beredare ger ofta många laddningar per dag. Föreslår en separat beredare typ 200/90 d.v.s. 200 liter i innermanteln och 90 liter i yttermanteln.

Beroende var i landet du bor, så kan jordvärmen ha bättre verkningsgrad. Temperatur i berget/grundvattnet är ca: 3°C i Luleå och 8°C i Malmö. T.ex. en Nibe 7:a har med de temperaturerna på ingående brine 1,5 kW högre uteffekt i Malmö än i Luleå.

Jordvärmen återladdas till 100% varje sommar. Bergvärmen återladdas inte till 100% och kan påverkas negativt av intilliggande energibrunnar.

Ditt värmesystem och markförhållanden ger bra förutsättning för en billig och effektiv jordvärmeanläggning.

Kom ihåg att plocka bort termostaterna på golvslingorna, samt montera en rumsgivaren till pumpen.
 
Plexus skrev:
Du behöver en 7:a. De pumpar som har inbyggd beredare ger ofta många laddningar per dag. Föreslår en separat beredare typ 200/90 d.v.s. 200 liter i innermanteln och 90 liter i yttermanteln.
Hmm nu känner jag mig dum, men vad betyder "en 7:a", är det frågan om 7kW eller missuppfattar jag?

Är det OK med jordvärmeslingor i lera eller kan det skapa problem?

Tack för era svar! Skönt med kunnigt folk som hjälper en på traven. Som akademiker kan jag ju erkänna att jag verkligen har "tummen mitt i hand". :D
 
Yepp! En 7:a är kompressorns ut-effekt i kW.

T.ex. en AutoTerm Terramax E7 med en 200/90 beredare.
http://www.autoterm.se/upload/produktblad/ProdBlad_TerraMax.pdf

Fuktig lera är utmärkta förhållanden för jordvärme, men skapar tjälryggar där slangen ligger.

Du behöver 400 meter slang i backen. Du kan då isolera slangen 30-50 meter där du vill ha marken tjälfri, och ändå ha tillräckligt med energiupptagning.

(gissar att din nuvarande förbrukning för värme/varmvatten är 20 000 - 25 000 kWh/år)
 
Plexus skrev:
Yepp! En 7:a är kompressorns ut-effekt i kW.

T.ex. en AutoTerm Terramax E7 med en 200/90 beredare.
[länk]

Fuktig lera är utmärkta förhållanden för jordvärme, men skapar tjälryggar där slangen ligger.

Du behöver 400 meter slang i backen. Du kan då isolera slangen 30-50 meter där du vill ha marken tjälfri, och ändå ha tillräckligt med energiupptagning.

(gissar att din nuvarande förbrukning för värme/varmvatten är 20 000 - 25 000 kWh/år)
OK.

Tjälryggar är nog inget jag vill ha... Hur menar du att jag kan isolera slangen för att undvika detta? Kan man göra det på hela slangen då? :confused:
 
Om du till exempel har en 20 meter gräsmatta mellan huset och en öde tomt, vars ägare har gett dig tillåtelse att lägga jordslangen......kan du isolera den del som ligger på din tomt.

Med 400 meter slang har du då 360 meter aktiv slang d.v.s 360 meter som hämtar energi.
 
En dum fråga, vad är tjälrygg? Är det att tjälen ligger kvar längre på det stället slangen ligger.
 
Ja, precis så är det. Det brukar leda till att gräsmattorna ser lite "randiga" ut, och att ha rabatter etc ovanpå kan resultera i att ett stråk mitt i växtligheten utvecklas sämre och långsammare.
 
Det är inget stort problem, jag har haft ytjordvärme sedan 1980 och gräsmattan är jämnt grön. Slangen bör ligga i mark som inte används på vinter så det isolerande snölagret får ligga orört. Snöar det inte så ska man ändå inte trampa omkring (om barnen härjar omkring i snön så är det inte hela världen, lägg lite extra slang)

Vad som kan oroa är att det är lera, lera släpper ogärna igenom vatten och lera kan bli "frystorkad". Man får naturligtvis titta på markförhållandena.

Prototypen
 
Gör 2 slingor istället på 2x300 meter vilket bör göra att risken för "tjälryggar" minskar, Det räcker även till 9 kW pump...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.