tommib
Familjen var på middag hos vänner ikväll och medan barnen tittade på mello passade vi på att prata inverters, solceller och off-grid elanläggningar (vad annars en lördagkväll).

Frågan kom upp om ledningsskydd/överströmsskydd i sammanhanget och när vi började leta lite kunde vi inte på något sätt hitta någon uppgift om kortslutningsström eller "inre impedans/resistens" i invertern. Detta gör att normala beräkningar för dimensionering av säkringar osv inte fungerar. Växelriktaren angav bara i instruktionen att det finns en "overload protection" och att en JFB kunde anslutas på AC-utgången (och att chassit var kopplat till noll om jag tolkade det rätt).

Detta ledde givetvis till frågor, främst hur man dimensionerar säkringar för denna typ av anläggning. Alla guider jag kunde hitta online var för båtar och mindre fordon, då hade man helt enkelt inga säkringar.

Till saken hör att kompisen som ska installera detta ska försörja tre hus med växelriktaren (modesta effektbehov, men ändå önskat med 230V). Max ledningslängd till sämsta huset är ca 60 m (hans hus ca 25 m). Vi började diskutera vilka kablar man skulle välja från invertern till husen och kom inte fram till något bra. Min slutrekommendation var att dra 5G6 eller 5G10 för att minimera spänningsfallet men jag inser nu i efterhand att detta troligen inte spelar någon roll. Vilken säkring man ska välja kunde jag inte komma fram till. Vi resonerade oss fram till att man kanske kan sätta en B10 för varje hus vid invertern (mest för att ingen ska kunna maxa den) men ingen av oss var riktigt bekväma med detta. Invertern är en Victron Phoenix 5 kVA med en redig batteribank.

Frågan är alltså, hur dimensionerar man säkringarna för denna typ av anläggning? Finns det något ekvivalent till Zför och Ik som man kan använda för att kunna beräkna som vanligt eller gäller andra regler?

J
Har du batterier i kretsen så skuter de på med en väldig fart. Det brukar ju stå i databladen för batterierna vad de ger vid kortslutning

tommib
Jo, blybatterier har ju en kortslutningsström i häradet 1-2 kA men gäller det verkligen "genom" invertern också? Kommer inte dess kapacitet styra strömmen?

5
tommib tommib skrev:
Jo, blybatterier har ju en kortslutningsström i häradet 1-2 kA men gäller det verkligen "genom" invertern också? Kommer inte dess kapacitet styra strömmen?
Orkar inte leta ikväll men har du kollat vad so m hänvisas i 436 40 00??

tommib
Vilken del tänkte du på då? Kap 43 (och då 434) eller? Problemet är att jag inte kan avgöra kortslutningsströmmen.

5
Kan inte ge dig några konkreta svar men,
kolla kapitel 712 om solceller.
Är lite nyvaken å upptagen så jag har inte kollat själv särskilt mycket

Hur man brukar göra vet jag inte. Men jag har svårt att tro att man gör som vanligt. Invertern har ett inbyggt överströmsskydd. Om man skall få en säkring att lösa ut så måste allt vara dimensionerat så att kortslutningsströmmen löser säkringen före inverterns överströmsskydd. Det lär leda till en mycket överdimensionerad inverter. Min gissning är att man i viss mån litar på inverterns inbyggda överströmsskydd.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det enda du kan dimensionera är säkring sett till överström i stugornas centralers grupper. Där gäller givetvis ordinarie regler för val av säkringar. Motsvarighet till att resonera kring utlösningsvillkor dvs jordfel och skydd med säkring kommer inte fungera generellt vid små omformare. Samma problem givetvis vid kortslutning L-N eller L-L men då utan indirekt spänningsättning som följd.

Om du bygger strikt TN-S ut från matningspunkten och låter JFB ute i centralerna tillsammans med de inbyggda skydden underspänning, jordfel, överström i omformaren ta hand om utlösningsvillkor är det inte dåligt. Själv skulle jag satt ett skydd som manövrerar en självhållande kontaktor mellan omformare och utgreningen mot förbrukarna. Dvs en typisk nätvakt med lämpliga parametrar som ett extra steg för alla eventualiteter, men det är jag det och normalt ska man kunna gå på de inbyggda i enheten här.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att omriktare i allmänhet har så dålig ström vid kortslutning att det inte är något man ska försöka räkna på öht. Utan omriktare ska antingen ha ett inbyggt överlastskydd eller föreskriva en max säkring som även får ta "kortslutningsfall". Jag tror inte man någonsin kan lita på att den fasta anläggningens skydd fungerar.

Mindre enskilda omriktare kan ha en slags mittpunktsjord så det kan vara viktigt att man använder dess interna skydd.

Om vi pratar växelriktare för solcellsanläggning som endast är i drift parallellt med nätet så får man ju däremot en högre ström, så där får man omvänt se upp så att man inte överbelastar vissa ledningar.

SS 436 40 00 712 duckar för denna fråga. Den behandlar främst DC-sidan av en solcellsinstallation, så även SEK HB 457.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
tommib
5 50procent skrev:
Kan inte ge dig några konkreta svar men,
kolla kapitel 712 om solceller.
Är lite nyvaken å upptagen så jag har inte kollat själv särskilt mycket
Har kollat där, det handlar mest om DC-sidan.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
tommib
Det är som sagt inte jag som ska bygga och jag tycker själv att det blir en lite tveksam lösning.

Min rekommendation var som sagt att sätta en B10A på varje utgående ledning från fördelningspunkten mest för att förhindra att ett enskilt hus drar så mycket att överströmsskyddet löser i invertern, dvs en ren takbegränsning på strömmen. I de matade husen tyckte jag att man skulle sätta upp en normkapsling där matningen kommer in men egentligen bara använda den som kopplingslåda i dagsläget. Säkringar där tillför väl inte så mycket mer än möjligen ledningsskydd om man har väldigt klena ledningar. Om man framöver väljer att mata med nätström eller generator så kan man installera säkringar då.

JFB diskuterade vi också och funderade på om det skulle sitta vid invertern (för att även skydda kabeln) eller i det matade huset (för att förenkla återställning).

Det framgår inte från dokumentationen för invertern om det är mittpunktsjord eller inte. Däremot framgår att jord och nolla (och chassi) är förbundna med varandra. Enligt kompisen skulle det installeras jordtag.

tommib
GK100 GK100 skrev:
skydd som manövrerar en självhållande kontaktor mellan omformare och utgreningen mot förbrukarna. Dvs en typisk nätvakt med lämpliga parametrar som ett extra steg för alla eventualiteter, men det är jag det och normalt ska man kunna gå på de inbyggda i enheten här.
Berätta mer. Tänker du här ett skydd som detetkterar över-/underspänning samt frekvensavvikelser? Kom ihåg att jag inte är elektriker :)

tommib tommib skrev:
Berätta mer. Tänker du här ett skydd som detetkterar över-/underspänning samt frekvensavvikelser? Kom ihåg att jag inte är elektriker :)
Ja man kan ju välja olika beroende på vad man är ute efter och typen anläggning osv men just de tre är enkla och tar många udda felfall på ett bra sätt.

I fallet du diskuterar är det kanske god ide att lägga krut på DC-sidan det blir ju ganska rejält med ström vid 5 kVA och inget att slarva med. Dina avsäkringar i matande ände skulle jag precis som JFB i stället sätta ute vid varje stuga och lägga matningen helt parallellt vid omformaren.

tommib
Ah, ok. Så inget kabelskydd då.

Till saken hör också att det av "politiska skäl" önskas mätning av förbrukningen till varje hus, samt en gemensam pumpanläggning. Därmed blir det ändå en liten normcentral vid invertern (utomhus dessutom, igen av "politiska skäl") med mätare samt huvudbrytare för varje matning.

5
Enligt manualen finns ju dessa skydd på växelriktare.
a. Utgångskortslutning
b. Överbelastning
c. För hög batterispänning
d. För låg batterispänning
e. För hög temperatur
f. 230VAC på växelriktarutgången
g. För hög ingångsbrumspänning

Så skyddet tar ju hand om både över och underspänning på dc sidan samt att du har rätt spänning ut från den.
(Samt över och kortslutningsskydd)
Den ska dessutom avsäkras på dc sidan.

Så sjunker spänningen för mycket så kommer den antagligen att slå ifrån och larma. Kanske går att paramentrera fönstret inom vilka nivåer med?
Så har man endast överströmsskydd vid varje anslutningspunkt så kommer det att slå ifrån vid för högt strömuttag å växelriktaren slår ifrån vid för låg spänning ut.

Läser man i ss436 40 00 så står det att bla SS-EN 62040-1 behandlar detta med avbrottsfri drift.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.