Låset fungerar men kärvar och jag får ibland försöka några gånger innan jag får upp det. När jag jämför med den andra ytterdörren ser man att cylindern har åkt in, på den andra sticker den ut en bit.
Är detta något jag törs ge mig på själv eller har något gått sönder "på riktigt" inne i själva låset?
Är detta något jag törs ge mig på själv eller har något gått sönder "på riktigt" inne i själva låset?
Den kromade delen är bara en hylsa som sitter löst på cylindern som är mässingfärgad.
Har du underhållit cylindern med låsspray?
Om inte spraya in låsspray i cylindern och ta i/ur nycleln några gånger, torka av nyckeln, spraya igen, vrid nyckeln fram å tillbaka, totka av.
Tex följande låsspray,
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/service-underhall/assa-abloy-lasspray-lock-spray
Om inte spraya in låsspray i cylindern och ta i/ur nycleln några gånger, torka av nyckeln, spraya igen, vrid nyckeln fram å tillbaka, totka av.
Tex följande låsspray,
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/service-underhall/assa-abloy-lasspray-lock-spray
Är nyinflyttad så vad förra ägarna gjort har jag ingen aning om men har sprayat låsspray idag men ser ingen förbättring. Eftersom det andra låset som fungerar u/a har en utbuktande hylsa får det mig att misstänka att det är något fel. Även låset ut på altanen är lite knepigt där själva cylindern sitter löst och rasslar, men den roterar åtminstone inte...Demmpa skrev:Den kromade delen är bara en hylsa som sitter löst på cylindern som är mässingfärgad.
Tex följande låsspray,
[länk]
I branschen brukar det kallas ASSA-gång på låscylindern om den småhugger vilket är vanligt för ASSA twin låscylindrar.Beckasinen skrev:Är nyinflyttad så vad förra ägarna gjort har jag ingen aning om men har sprayat låsspray idag men ser ingen förbättring. Eftersom det andra låset som fungerar u/a har en utbuktande hylsa får det mig att misstänka att det är något fel. Även låset ut på altanen är lite knepigt där själva cylindern sitter löst och rasslar, men den roterar åtminstone inte...
Kontakta värden för åtgärd, om du själv äger fastigheten så är du själv ansvarig.
Den lösa låscylindern till altanen bör sättas fast.
Ta med låscylindern till en låssmed för åtgärd så fixar dom till den.
Så som hylsan sticker ut påverkar inte funktionen men är lätt åtgärdat.
Om det är ett hus du köpt så kanske du bör överväga att byta låscylindrar om du inte med säkerhet vet att det inte finns nycklar på drift, spärrade låssystem har ofta en beteckning över antal nycklar.