Jag vann ju en skruvdragare från Flex för ca 2 veckor sedan. En DD2G 18V (https://www.flex-tools.com/sv-se/products/dd-2g-180-ec25-set-10/). :love:
Förra veckan kom den, men pga 70-årskalas m.m. så har jag bara hunnit packa upp den och skruva lite golvspån.

Första intrycket är iaf väldigt bra! Den känns riktigt rejäl och utav väldigt bra kvalité.
Andra som känt på den tycker den är tung men jag tycker den ligger väldigt bra i näven.
Den väger 100 gram mer än min tidigare maskin, en Hitachi DS18DSL, trots att den är lite kortare. Men det är ju inte så konstigt då den som sagt känns rejäl.
Min förra har jag haft i 5 år, så det borde bli några fler med den här!

En ny röd Flex skruvdragare bredvid en äldre grön Hitachi skruvdragare på matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt Flex DD2G 18V-akkuporakone ja latauslaitteineen auki olevassa salkussa matolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny Flex DD2G 18V skruvdragare på en grå matta, med batteri och öppen svart väska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny Flex DD2G 18V skruvdragare hålls i handen framför dess förpackning på ett vardagsrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli väldigt kul att använda maskinen här hemma, och jag är övertygad om att jag kommer ha mycket nytta av den :)
Jag ska försöka uppdatera med lite fler intryck vartefter jag använder den här hemma.
 
  • Nyuppackad Flex DD2G 18V skruvdragare med batteri på matta, kartong och gammal skruvdragare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
FLEX är verktygens ROLLS-ROYCE
 
Jag är nyfiken vad det står på etiketten på de olika delarna, "made in ...."?
 
...UK om det är en Rolls Royce?
 
Likt vårt eget svenska Rolls Royce så tillverkas Flex i Kina... :)

Närbild på en röd Flex borrskruvdragare med specifikationer och varvtalsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera även varvtalet, 2300/min! 1500/min på min Hitachi. Bådar gott inför framtida diverse håltagningar :D
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Utseendet på den ger ju helt klart Stanley B&D-vibbar, men jag hittar ingen direkt koppling förutom något samarbete i USA, som verkar avslutats mitten på 2000-talet...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Utseendet på den ger ju helt klart Stanley B&D-vibbar, men jag hittar ingen direkt koppling förutom något samarbete i USA, som verkar avslutats mitten på 2000-talet...
Den är ju väldigt lik julas 18v skruvdragare i deras Meec multiseries.
Nu har jag tigersåg, slagskruvdragare och multiverktyg från Meec multiseries och är väldigt nöjd, men jag antar att Flexen bara är lik till utseendet. Den borde vara lite mer maskin, om man säger så.
 
ceson ceson skrev:
Flex ingår i Chervons stall
Intressant, sen 2013 ... De verkar ju äga SKIL också .. Klockrent att de kallar företaget CheRVon så man ska blanda ihop dem med Chevron ...
 
Har själv varit intresserad av den där men har skruvdragare så det räcker. Tycker den verkar riktigt nice, och låg bra i näven. Allt (ähum två saker = stor vinkelslip och omrörare) jag har från Flex funkar riktigt jäkla bra och andas kvalitet.
 
  • Gilla
hagv
  • Laddar…
Senaste tiden har mest spenderats med fräsning av vändningar för golvvärme, med FLEX’en är gladeligen med på ett hörn. Snart blir det dags för innerväggar och installationsskikt, så då får den komma till användning på riktigt.
Elektrisk fräs som används för att skapa spor för golvvärme på betongplatta med synliga frässpår och isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bland det bästa med ny skruvdragare är att jag nu kan ladda batterier när barnen sover. Hoppas att FLEX’en inte börjar låta lika illa som Hitachin.
Ett plus är också att man ser på FLEX’en hur länge laddningen tar på skärmen (dyker upp efter en stund). Lägger för sakens skull upp en jämförelse på laddarna (varning för skrän :))

 
Dags för en liten utvärdering efter en tids användning.
Kort sagt så är jag mycket nöjd med maskinen. Den är snabb, stark, känns rejäl och batterierna håller oerhört länge.
Denna maskin är gjord för grovjobben, tex att borra och skruva reglar. Den är däremot inte till för ”små jobben” som tex skruva gipsskivor. Dels så är den lite för häftig för det, men det finns även ett litet irritationsmoment, nåt som jag fortfarande inte vant mig vid.
Jag har använt en mängd olika skruvdragare från olika märken under åren och denna FLEX är den enda som är på detta viset.
När man trycker in knappen för att köra maskinen så måste man trycka in den liiite längre än på alla andra jag provat. Detta gör att det är väldigt svårt att smyga fram. Man trycker så hårt man tror man ska, det händer inget, och sen kommer all kraft farande när man råkar trycka för långt. Men då har jag ju min AEG 12v som passar utmärkt för de små jobben :)
Överlag är jag oerhört nöjd, den var precis vad jag behövde och hoppades på!
Reaktionen från dom som provat den brukar vara ett högt, positivt ”OJ, WOW!” :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.