Upptäckte att det satts upp en transformatorstation 5X5 meter i hörnet av min fastighet. De använde lantmäteriets karta och trodde de byggde den på annan fastighet. Efter en hel del arbete har jag fått dem att komma ut och GPS-mäta och de konstaterar att jag har rätt. De har dessutom grävt upp eller begravt avstyckningens grånsmarkeringen. Vi är ute på landet och det är stora skors- och lantbruksytor runt min fastighet. så ingen har upptäckt detta tidigare.
Jag har nu svårt att avgöra om den ersättning som de skulle erbjudit om vi satt upp denna idag i samförstånd. Ersättningen inkl exproprieringsersättning om ca 6´ + 2´ = runt 8000:-.
Men vänta, den har satts upp utan min kunskap trots att jag ägde fastigheten redan då (säg ca 5 år sedan). Jag skulle kunna be dem flytta den 5-10 meter, viket förmodligen skulle kosta väldigt mycket mer än erbjuden ersättning. Kan de göra såhär och är det en rimlig ersättning? Vill inte springa till jurist direkt men vem kan ge en oberoende bild av mina handlingsmöjligheter? De har varit motvilliga under hela processen med t.ex. att ens komma ut och mäta och därför är jag nu osäker på att de erbjuder mig rätt belopp.
Tacksam för hjälp!.
Jag har nu svårt att avgöra om den ersättning som de skulle erbjudit om vi satt upp denna idag i samförstånd. Ersättningen inkl exproprieringsersättning om ca 6´ + 2´ = runt 8000:-.
Men vänta, den har satts upp utan min kunskap trots att jag ägde fastigheten redan då (säg ca 5 år sedan). Jag skulle kunna be dem flytta den 5-10 meter, viket förmodligen skulle kosta väldigt mycket mer än erbjuden ersättning. Kan de göra såhär och är det en rimlig ersättning? Vill inte springa till jurist direkt men vem kan ge en oberoende bild av mina handlingsmöjligheter? De har varit motvilliga under hela processen med t.ex. att ens komma ut och mäta och därför är jag nu osäker på att de erbjuder mig rätt belopp.
Tacksam för hjälp!.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 018 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 018 inlägg
Jag förstår inte riktigt, har den olovliga byggnationen skett nyligen eller för många år sedan?
Jag noterade att Nyköpings kommuns byggnadsnämnd nyligen gjorde tillsyn av bygglovent för en transformatorstation. Det var en tydligen svartbyggen. Här i protokollet kan du läsa om hur den kommunens byggnadsnämnd har hanterat fallet:
https://nykoping.se/globalassets/ny...ljo-och-samhallsbyggnadsnamnden_protokoll.pdf
Om transformatorstationen i ditt fall byggdes för mindre än 5 år sedan så är byggsanktionsavgift för att ha byggt den utan bygglov (startbesked egentligen). Upp till 10 år efter byggstart så kan kommunen kräva att den ska flyttas, vet inte om kommunens tjänstemän eller byggnadsnämnd vill ställa till en sådan kostnad.
Du som fastighetsägare kan ju också kräva att den ska flyttas eller begära arrende för marken.
Jag noterade att Nyköpings kommuns byggnadsnämnd nyligen gjorde tillsyn av bygglovent för en transformatorstation. Det var en tydligen svartbyggen. Här i protokollet kan du läsa om hur den kommunens byggnadsnämnd har hanterat fallet:
https://nykoping.se/globalassets/ny...ljo-och-samhallsbyggnadsnamnden_protokoll.pdf
Om transformatorstationen i ditt fall byggdes för mindre än 5 år sedan så är byggsanktionsavgift för att ha byggt den utan bygglov (startbesked egentligen). Upp till 10 år efter byggstart så kan kommunen kräva att den ska flyttas, vet inte om kommunens tjänstemän eller byggnadsnämnd vill ställa till en sådan kostnad.
Du som fastighetsägare kan ju också kräva att den ska flyttas eller begära arrende för marken.
Redigerat:
Det är på din tomt,så bara du kan svara på vilken skada du lider på grund av detta. Vore det min mark hade dom fått flytta på skiten,likväl som en vanlig dödlig som bygger utan bygglov,då blir man tvingad att riva. Några 8000 tusen är löjligtJ Jonas Sörmland skrev:Upptäckte att det satts upp en transformatorstation 5X5 meter i hörnet av min fastighet. De använde lantmäteriets karta och trodde de byggde den på annan fastighet. Efter en hel del arbete har jag fått dem att komma ut och GPS-mäta och de konstaterar att jag har rätt. De har dessutom grävt upp eller begravt avstyckningens grånsmarkeringen. Vi är ute på landet och det är stora skors- och lantbruksytor runt min fastighet. så ingen har upptäckt detta tidigare.
Tacksam för hjälp!.
Det är mer än 5 år men mindre än 10 år sedan uppförandet. Med tanke på att de har tagit beslag på 5*5 = 25 kvm verkar beloppet alldeles för litet. Men är stort nog att se bra ut för en lantbo? Undrar om kommunen kommer kräva byggsanktionsavgift från det kommunägda elbolaget?Claes Sörmland skrev:Jag förstår inte riktigt, har den olovliga byggnationen skett nyligen eller för många år sedan?
[länk]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 018 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 018 inlägg
Byggsanktionsavgift går inte p g a att byggnationen påbörjades för mer än 5 år sedan. Byggnadsnämnden kan fortfarande utfärda ut ett rättelseföreläggande så att byggnaden tas bort eftersom att 10 år har passerat men det är upp till kommunen och de är s a s inte ditt ombud.J Jonas Sörmland skrev:
Risken är nog uppenbar att tjänstemännen inte vill ha besvär och tycker att det är för dyrt att flytta byggnaden så de vill försöka ge bygglov och startbesked i efterhand istället för rättelse. I alla fall i min kommun har tjänstemännen en komplicerad kultur av att vara paragrafryttare i vissa frågor men i andra frågor helt flagrant strunta i juridiken och gå på sitt eget sunda förnuft.
Om byggnadsnämnden har kännedom om att du som markägare inte accepterar byggnationen så tror jag mig ha läst i någon MÖD-dom att de inte ska ge bygglov och startbesked. D v s att trots att byggnadsnämnden ska pröva just PBL så ska de också till viss grad skydda din enskilda rätt i frågan (även om de inte behöver göra utredningar av det.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 679 inlägg
Det beror väl på fastighetsvärdet och hur mycket intrånget stör. Givet att det tagit fem år att upptäcka gissar jag att vi inte direkt pratar om bredvid trädgårdslandet, utan kanske flera hundra meter från tomten på en plats som inte stör.J Jonas Sörmland skrev:
I så fall är väl expropriationsersättningen inte helt orimlig. För sådan ska ju utgå just från just markvärdet plus 25 % för tvånget i det hela.
Den ligger ca 45-50 meter från mitt bostadshus. På en tomt om 4700 kvm. Kan de expropriera utan att jag har fått säga vad jag tänker om att de avser bygga på tomten?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 018 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 018 inlägg
OK. I min värld vet man var ganska noga var gränserna går om man äger en fastighet på under ett halvt hektar, men så måste det naturligtvis inte vara.J Jonas Sörmland skrev:
Tror ingen har haft hyfs att hälsa dig välkommen ännu, så välkommen till forumet!
Stort tack för det Alfredo!
PS. Jag har mest varit aktiv på pellets.info där jag sedan ca 8? år varit en av moderatorerna.
PS. Jag har mest varit aktiv på pellets.info där jag sedan ca 8? år varit en av moderatorerna.
Om jag hade byggt en byggnad på 25m2 på kommunens mark så tror jag inte jag hade fått ha kvar den för 8000:- om den upptäcktes.
Finns ingen anledning att vara trevligare mot kommunen än vad kommunen skulle varit mot dig om rollerna vore ombytta. Jag skulle be dem flytta den, de skulle behöva bjuda betydligt mer för att få ha den kvar. Borde väl också kunna gå att kräva hyra för den tid de haft byggnaden på din mark.
Finns ingen anledning att vara trevligare mot kommunen än vad kommunen skulle varit mot dig om rollerna vore ombytta. Jag skulle be dem flytta den, de skulle behöva bjuda betydligt mer för att få ha den kvar. Borde väl också kunna gå att kräva hyra för den tid de haft byggnaden på din mark.
Du kan be dem flytta på stationen, men det är osannolikt att de vill eller kan tvingas göra det. Det finns både möjligheter via expropriation/ledningsrätt för dem att behålla byggnaden, samt den generella bestämmelserna om vad som händer om man "råkar" bygga på annans mark.
I bägge fallen ersätts du egentligen bara för direkta skadan du har lidit. Inget extra bara för att de varit dumma. 25m2 av en 5000m2 stor fastighet på landet (0,5%) Om vi antar att hela är en tomt och att taxeringsvärdet är 1000000 och du får dubbla taxeringsvärdet så blir det ändå bara 10 000:-.
I bägge fallen ersätts du egentligen bara för direkta skadan du har lidit. Inget extra bara för att de varit dumma. 25m2 av en 5000m2 stor fastighet på landet (0,5%) Om vi antar att hela är en tomt och att taxeringsvärdet är 1000000 och du får dubbla taxeringsvärdet så blir det ändå bara 10 000:-.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 874 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 874 inlägg
Jag skulle kräva att de flytta den. Sen känner du själv hur mycket det stör dig och om du tycker att att ett betydligt högre belopp än de har erbjudit dig är ok. Att bygga på annans mark, kan gå under egenmäktigt förfarande. Det juridiska ska du prata med jurist om, gratis juridisk råd kan du t.ex. få av villaägarna.se om du är medlem. Ingen dyr årskostnad.J Jonas Sörmland skrev:Upptäckte att det satts upp en transformatorstation 5X5 meter i hörnet av min fastighet. De använde lantmäteriets karta och trodde de byggde den på annan fastighet. Efter en hel del arbete har jag fått dem att komma ut och GPS-mäta och de konstaterar att jag har rätt. De har dessutom grävt upp eller begravt avstyckningens grånsmarkeringen. Vi är ute på landet och det är stora skors- och lantbruksytor runt min fastighet. så ingen har upptäckt detta tidigare.
Tacksam för hjälp!.